رویداد

ساخت تصنیف موسیقی بر اساس توالی پروتئین‌ها

به گزارش کامینگ سون موزیک : اولین همایش ملی “آوای پروتئین” در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران برگزار شد.

اولین همایش ملی ” آوای پروتئین” روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن از سوی گروه تحقیقاتی آوای پروتئین در این مرکز برگزار شد.

دکتر علی اکبر موسوی موحدی، رئیس همایش، منظور از این گردهمایی را شناسایی افرادی ذکر کرد که در زمینه مورد نظر فعالیت و یا علاقه دارند و با هم‌اندیشی راه‌های جدید برای توسعه علم و حکمت را فراهم می‌آورند.

در این همایش شش سخنران مدعو به ارائه دیدگاه‌ها و نتایج دستاوردهای خود و این گروه تحقیقاتی پرداختند.

همایش مذکور با این نام در ایران و جهان برای اولین بار، به درخواست جمعی از پژوهشگران که از سال‌ها قبل در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران که این کار تحقیقاتی، علمی و هنری گروهی را شروع کرده‌اند و دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته‌اند و به‌منظور گزارش نتایج تحقیقات انجام شده برگزار شد.

پیام اصلی این همایش کار مشترک بین‌رشته‌ای بین علم و هنر است که می‌تواند اثری هم‌افزا برای شناخت پدیده‌ها در طبیعت، فیزیولوژی و بیماری‌ها را به ارمغان آورد. از پیشنهادهای مهم مطرح شده در این همایش می‌توان به تأسیس یک رشته تحصیلی بین‌رشته‌ای برای مطالعه خصوصیات موسیقایی پدیده‌های مختلف مانند ماکرومولکول‌های زیستی، بیماری‌ها، زبان‌های طبیعی و غیره اشاره کرد.

گروه تحقیقاتی آوای پروتئین (Protein Melody)، از سال ۱۳۸۹، در مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران و با هدف مطالعه موسیقیِ مستخرج از توالی‌های پروتئینی کار خود را آغاز کرد. محققان با تخصص‌های گوناگون و از دانشگاه‌های مختلف کشور در این گروه گرد هم آمده‌اند تا به مطالعه عملکرد پروتئین‌ها از منظر موسیقایی بپردازند.

در جریان مطالعات این گروه تحقیقاتی، روشی نوین برای تصنیف موسیقی بر اساس توالی‌های پروتئینی ابداع شده است. بر این اساس، برای هر توالی پروتئین می‌توان یک قطعه موسیقی تصنیف کرد.

صاحب‌نظران موسیقی معتقدند که موسیقی تولیدشده برای پروتئین‌ها بر اساس این روش کاملاً از نظر هنری معنادار و دارای المان‌های قابل تفسیر است.

یکی از تأثیرات مهم چنین مطالعاتی، همگانی کردن علم و انتقال مفاهیم علمی به جامعه در قالب‌های هنری است.

همچنین انتظار می‌رود موسیقی برگرفته از پروتئین‌ها راهی برای تشخیص شنیداری برخی خواص پروتئین‌ها ایجاد کند.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، فایل صوتی سخنرانی‌ها و اسلایدهای ارائه شده سخنرانان به زودی در سایت همایش به نشانی https://proteinml98.ut.ac.ir بارگذاری خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8606

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا