رویدادموسیقی ایران

۱۴۰۲ سالی پر حاشیه برای موسیقی؛ از علیرضا قربانی تا معین

به گزارش کامینگ سون موزیک، موسیقی در سال ۱۴۰۲ نیز همانند سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌ها و اتفاقات مختلفی همراه بود که شاید بتوان آغاز این ماجراجویی موسیقی در سال گذشته را به نوعی با بازگشت محسن ابراهیم‌زاده به صحنه کنسرت مرتبط دانست؛ درحقیقت این خواننده اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که بالاخره پس از گذشت ۹ ماه و حل شدن مشکل حنجره‌اش به موسیقی برمی‌گردد.

گرفتگی صدای علیرضا قربانی در کنسرتش 

در وهله بعدی، این علیرضا قربانی بود که در سال ۱۴۰۲ حاشیه‌ساز شد؛ هنرمندی که حواشی زیادی در این سال به واسطه کنسرت‌های متعدد او به وجود آمد. علیرضا قربانی طی کنسرت اردیبهشت ماه‌اش در جریان تور کنسرت‌های او، برای لحظاتی دچار گرفتگی صدا شد که پس از این اتفاق، تماشاگران کنسرت، ادامه قطعه را بدون همراهی صدای او همخوانی کردند؛ اتفاقی که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت.

در همان زمان بسیاری علت این همخوانی را علاقه مردم به علیرضا قربانی دانستند و عده‌ای از این خواننده به علت اجرای زنده اش تشکر کردند؛ چراکه وقتی یک اجرای زنده موسیقی در حال برگزاری باشد، چنین اتفاقاتی امری عادی است و طی اجراهای زنده موسیقی در دنیا بارها حتی گرفتگی صدا به اتمام کنسرت ختم شده است.

هوش مصنوعی و یک دگرگونی در دنیای موسیقی

از اوایل سال گذشته با پدیده جدیدی به نام «هوش مصنوعی» رو به رو شدیم که بسیار هم سروصدا به پا کرد. درحقیقت «هوش مصنوعی» که این روزها دسترسی به آن کار دشواری نیست، قابلیت‌های گسترده‌ای دارد که یکی از این قابلیت‌ها در زمینه موسیقی است؛ به گونه‌ای که در جدیدترین نسخه حتی توانستیم اثر «محمدرضا شجریان» را با صدای «بیلی آیلیش» گوش دهیم!

البته در همان زمان نگرانی‌هایی مبنی بر کپی رایت به وجود آمد، به این گونه که یک کاربر فضای مجازی آهنگی به نام Heart On My Sleeve را با استفاده از صدای Drake و The Weeknd ساخت که در همان زمان توجه زیادی را به خود جلب کرد، ولی پس از وایرال شدن در فضای مجازی، به خاطر قوانین کپی رایت حذف شد. پس از این اتفاق اسپاتیفای هزاران آهنگ تولیدشده با هوش مصنوعی را برای جلوگیری از گسترش آنها حذف کرد. همچنین نسخه‌ی عمومی MusicLM به کاربران اجازه نداد موسیقی مورد نظرشان را با صدای خواننده‌های خاص ایجاد کنند و گوگل با اعمال این محدودیت توانست از مشکلات کپی‌رایت جلوگیری کند.

اقدام عجیب تیم فوتبال «میلان» با موسیقی ایرانی!

در خردادماه سال ۱۴۰۲ حساب رسمی باشگاه فوتبال «آ. ث. میلان» در اینستاگرام طی اقدامی جالب از یک موسیقی اصیل ایرانی و البته قدیمی بر روی ویدیوی گل‌های تیمش مقابل تیم «سمپدوریا» در شب پیروزی پنج بر یک استفاده کرد.

موسیقی که باشگاه فوتبال «آ. ث. میلان» در ویدیوی خود کار کرد، اثری از موسی‌خان معروفی (پدر جواد معروفی) است؛ فردی که گفته می‌شود ردیف‌های ایرانی را زنده کرده است.

این اقدام باشگاه فوتبال «آ. ث. میلان» اقدامی عجیب و در عین حال جالب بود که در آن زمان در فضای مجازی سر و صدای بسیاری به پا کرد.

ماجرای ممنوعیت کاری چند خواننده پاپ

در اواخر سال ۱۴۰۱ و اوایل سال ۱۴۰۲، خبر ممنوعیت یا لغو برگزاری کنسرت توسط برخی هنرمندان موسیقی چند باری رسانه‌ای شد که البته در صورت صحت داشتن خبرها، عمر این ممنوعیت‌ها چندان طولانی نبود و اغلب خواننده‌ها پس از مدت کوتاهی، توانستند فعالیت خود را از سر بگیرند. با این همه در خرداد سال ۱۴۰۲ می‌رسد نام چند تن از خوانندگان به عنوان ممنوع‌الفعالیت اعلام شد که واکنش‌هایی را از سمت خود آنها به همراه داشت.

این خوانندگان عبارت بودند از رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره، بابک جهانبخش و امید حاجیلی که برخی از آنها در فضای مجازی این اتفاق را تایید کردند و یا مدیر برنامه آنها طی گفت‌وگویی با ایسنا این اتفاق را تایید کردند.

با این حال اما وزیر ارشاد دو روز بعد در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و مطالب مطرح‌شده درباره ممنوعیت فعالیت برخی خوانندگان پاپ را «خبرسازی» خواند و تاکید کرد که از اساس این نوع خبرسازی‌ها را رد می‌کند.

لغو کنسرت فرج علیپور در کرج

فرج علیپور ـ خواننده موسیقی لرستان و نوازنده کمانچه ـ که قرار بود پس از برگزاری کنسرت خود در تهران، سه‌شنبه نهم خرداد در کرج روی صحنه برود، از لغو کنسرت خود توسط ارشاد استان البرز درست در روز کنسرتش خبر داد.

علیپور در همان زمان به ایسنا گفت که از علت این ماجرا خبردار نیست و دلیل لغو کنسرتش را به او و تیم برگزارکننده اطلاع نداده و تنها از آنها خواسته‌اند که کنسرت را لغو کنند.

نابینا شدن تنها دونلی‌نواز ایران

شیرمحمد اسپندار ـ سرشناس‌ترین دونلی‌نواز ایران ـ به علت ابتلاء به آب‌مروارید و تشخیص نادرست پزشکی، بینایی خود را از دست داد.

الله‌بخش اسپندار ـ فرزند شیرمحمد اسپندار ـ طی گفت‌وگویی با ایسنا توضیح داد که پدرش پیش از اینکه بینایی خود را به طور کامل از دست بدهد تنها ۲۵ درصد توانایی بینایی داشته است.

البته بنابر گفته‌های الله‌بخش اسپندار، پدرش بیماری‌های زمینه‌ای هم داشته که این امر در تشدید تضعیف بینایی او اثرگذار بوده است.

انتشار آلبومی جدید از «فریدون آسرایی» پس از ۹ سال

جدیدترین آلبوم فریدون آسرایی به نام «آخرین سلام» را با ۹ قطعه و با موسیقی مجتبی مصری به عنوان آخرین کار خود در موسیقی منتشر کرد.

حاشیه‌های کنسرت «لیان» در تالار وحدت

گروه «لیان» در خردادماه سال گذشته چندین شب در تالار وحدت روی صحنه رفت که اجرای آخر آنها با حمله افراد خودسر برای برهم زدن کنسرت همراه بود.

در این اتفاق، حراست بنیاد رودکی و نیروی انتظامی اقدامی در مقابل افرادی که قصد برهم زدن کنسرت و البته ایجاد رعب و وحشت در بین مردم را داشتند، ایستادند.

تهدید محسن یگانه به افشای پشت‌پرده‌های موسیقی

«محسن یگانه» که در حواشی اخبار موسیقی حضور پررنگی داشت و نامش نیز در فهرست ممنوع‌الفعالیت‌ها به چشم می‌خورد، در یکی از کنسرت‌های خرداد ماهش از قصدش برای صحبت درباره پشت‌پرده‌های موسیقی خبر داد.

این خواننده گفت: «فارغ از اتفاقاتی که همه در جریان آنها هستند، اتفاقات دیگری رخ داد که هیچکس نمی‌داند. روزی می‌خواهم سفره دلم را باز کنم، شاید آخر تیرماه محسن یگانه را در چند پادکست ببینید تا یکسری مسائل را برای شما بشکافد و درباره موسیقی و اتفاقاتی که پشت پرده آن رخ می‌دهد، صحبت کند.»

البته که نه تهدیدهای یگانه عملی شد و نه پادکستی منتشر شد!

جای پارک‌های ۲۰۰ هزار تومانی کنسرت علیرضا قربانی!

در شرایطی که برگزاری کنسرت در محوطه‌های تاریخی به لحاظ امکان آسیب با اما و اگرهایی همراه بود، در خرداد و تیر سال ۱۴۰۲ کاخ‌ سعدآباد سه کنسرت را میزبانی می‌کرد که هر کدام جمعیت بالایی را هم پذیرا بودند. ضمن اینکه در شرایطی که فضایی به عنوان پارکینگ برای مخاطبان این کنسرت‌ها در نظر گرفته نشده بود، بر اساس مشاهدات برای مثال در کنسرت علیرضا قربانی محل‌های پارک اتومبیل در خارج از محوطه سعدآباد، به قیمت ۲۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شد!

لغو کنسرت تهمورس پورناظری

تهمورس پورناظری قرار بود ۱۱ تیرماه در کاخ سعدآباد روی صحنه برود اما یک روز پیش از اجرا از لغو کنسرت خود به دلیل ممنوعیت حضور چند تن از اعضای گروهش در کنسرت لغو شد.

خود او دریاره این امر نوشت: «زمانی به صحنه باز می‌گردم که همه‌ی گروه بر روی صحنه باشند.»

حمله اراذل به کنسرت گرشا رضایی

گرشا رضایی که نهم تیر ماه در سینما قدس سیرجان به روی صحنه رفته بود، با حمله عواملی ناشناس که سلاح سرد به همراه داشتند، روبه‌رو شد و در جریان این اتفاق دو نفر زخمی شدند و پلیس وارد عمل شد.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده، افرادی که به کنسرت رضایی حمله کردند، علاوه بر ایجاد فضای رعب و وحشت، شیشه‌های سالن را خورد کرده‌اند که البته گویا با مقاومت عوامل حراست، نتوانسته‌اند به داخل سالن کنسرت راه یابند. با این همه آنطور که از اظهارات خواننده و مسوول برگزارکننده برمی‌آمد، در پی این حادثه چند نفر آسیب دیدند. ضمن اینکه در ادامه این حادثه، گرشا رضایی و گروهش توانستند از محل برگزاری کنسرت خارج شوند.

اخراج ۴۰ نوازنده از ارکستر سمفونیک تهران

در تیرماه، روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی خبر حضور بیش از ۸۳ هنرمند در آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران را به رسانه‌ها ارسال کرد، با این حال چندی بعد خبرهایی مبنی‌بر قطع همکاری این مجموعه با ۴۰ نوازنده باسابقه در این ارکستر منتشر شد.

در همان زمان مدیرعامل وقت بنیاد رودکی (مهدی سالم) اخراج نوازندگان را تکذیب کرد، با این حال نوازندگان اخراجی ارکستر صراحتا این اتفاق را «اخراج» خواندند.

به هر جهت کشمکش‌های بسیاری تا مدتی مدید درباره نوازندگان اخراجی ارکستر در جریان بود و حتی پای وزیر هم به این جریان باز شد و دستور بازگشت این افراد به ارکستر را داد، اما در نهایت پس از گذشت چندین ماه مشخص نیست که چه بر سر آن ۴۰ نفر آمد!

لغو کنسرت مجید سالاری به خاطر صدای زنانه

کنسرت مجید سالاری (خواننده بندرعباسی) که قرار بود ۲۵ تیرماه روی صحنه برود، طبق اعلام برگزارکنندگان لغو شد. این در حالی است که برخی می‌گفتند «زنانه بودن صدای خواننده» باعث لغو این کنسرت شد!

حمید خسرو (تهیه‌کننده کنسرت) درباره این اتفاق به ایسنا گفت: «سالن دلایل خود را داشت و توضیح دقیقی هم ارائه نمی‌داد؛ اما زنانه بودن صدای خواننده پیش از این هم برای مجید سالاری ایجاد مشکل کرده بود و حتی چند سال هم برای گرفتن مجوز تلاش کرد.»

ممنوعیت تار «کیوان ساکت»

کیوان ساکت که قرار بود در برنامه «تد تهران» سخنرانی کند،‌ با ممانعت از سوی مسئولان برنامه برای حضور سازش روی صحنه همراه شد؛ اقدامی که با اعتراض ساکت همراه شد و به نظر می‌رسید صرفا یک اعمال سلیقه شخصی در بخش خصوصی بوده است.

ماجرا از این قرار بود که اعلام شد، کیوان ساکت در برنامه «تداکس تهران» به مدت ۱۸ دقیقه درباره موضوع «ساز کهن شیوه‌های نو» برنامه خواهد داشت اما طی یک اتفاق غیر منتظره به او اعلام شد که نمی‌تواند به همراه با ساز به روی صحنه برود.

البته به نظر می‌رسید که برگزارکنندگان این برنامه احساس کردند برای حضور ساز روی صحنه نیاز به کسب مجوزهای لازم دارند اما باید این نکته را در نظر داشت که در چنین برنامه‌ای ساز برای کیوان ساکت نقش پاورپوینت را برای یک سخنران ایفا می‌کند و او به جای صفحه نمایش قرار بود صحبت‌های تکمیلی‌اش را روی سازش توضیح دهد.

اسباب‌کشی در خانه فرهاد مهراد

موزه‌ سینما که چند سال پیش یکی از اتاق‌هایش را به «فرهاد مهراد» اهدا کرد تا همسر فرهاد یادگارهای او را در آن بچیند، سال گذشته فضای بزرگتری را در دل خود برای یادگاری‌های فرهاد در نظر گرفت و اینگونه خانه فرهاد از اتاقی به اتاق دیگر در موزه سینما رفت.

حاشیه‌های آهنگی از علیرضا طلیسچی

در همان پاییز آهنگی به نام «پاقدم» از علیرضا طلیسچی منتشر شد که حواشی زیادی داشت تا حدی که بسیاری می‌گفتند که «آهنگ جدید علیرضا طلیسچی به گونه‌ای است که گویا می‌خواهد کلیه اقشار جامعه را راضی نگه دارد؛ از طرفداران خوانندگان پاپ قبل انقلاب گرفته تا طرفداران شادمهر عقیلی و آنهایی که با ترانه‌های عمو پورنگ خاطره دارند!»

در پاییز سال ۱۴۰۲، در اخبار منتشر شد که یک شرکت بیمه حنجره مصطفی راغب (خواننده جوان پاپ) را بیمه کرده که البته این اقدام با پیشنهاد و پیگیری صندوق اعتباری هنر انجام گرفته است؛ بر اساس این خبر قرار است در صورت بیماری یا حادثه‌ای که منجر به آسیب‌دیدگی یا از دست دادن صدای راغب شود، ‌بیمه نسبت به جبران خسارت تا سقف ۱۵ میلیارد ریال اقدام کند.

دستگیری تتلو

امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو جمعه ۱۵ آذرماه در مرز بازرگان تحویل ایران شد و بلافاصله با دستور قضایی بازداشت شد.

بنا بر اعلام دادگستری استان آذربایجان غربی، شکات خصوصی این خواننده غیرمجاز شکایت‌های متعددی در دستگاه قضایی علیه وی ثبت کرده بودند. مهم‌ترین شکات این فرد نوجوانان زیر ۱۸ سال و خانواده‌هایشان هستند.

تتلو طی سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای را در جهت گسترش فساد و فحشا در بین جوانان و نوجوانان داشته است. این خواننده بیشتر آثار سال‌های اخیرش مغایر با اصول اخلاقی بوده تا حدی که در زمره هیچیک از آثار هنری قرار نمی‌گیرند.

تغییر مدیر دفتر موسیقی و بنیاد رودکی

در دی‌ماه اما امیرحسین سمیعی که پیش از این معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود به جای محمدالهیاری فومنی به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی این وزارتخانه منصوب شد، همچنین محمدالهیاری فومنی به عنوان مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی منصوب شد.

اجازه‌ای برای بازگشت «معین» به ایران 

در دی‌ماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت هنرمندانی مانند نصرالله معین نجف‌آبادی، گفت: «حضور ایشان در ایران هیچ مشکلی ندارد و طبق قوانین انجام می‌شود. هر کاری درباره هر فردی انجام شود، طبق قانون انجام می‌شود. اجازه فعالیت قدم بعدی است اما حضورشان در ایران هیچ مشکلی ندارد.»

بازگشت به بلیت کنسرت ۹۵ هزارتومانی!

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با ۸۱ اجرای موسیقی همراه بود که فروش بلیت‌های آن با اختلاف قیمت ۳۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به اجراهای خارج از جشنواره صورت گرفت.

به طور کلی بلیت‌فروشی اجراهای پاپ در شرایط عادی تا سقف ۸۰۰ هزار تومان (۷۹۰) صورت می‌گیرد و اجراهایی که در تالارهای وحدت و رودکی برگزار می‌شوند، تا سقف ۴۰۰ و ۳۲۰ هزار تومان بلیت‌های خود را به فروش می‌رسانند؛ اما در جشنواره موسیقی فجر که گران‌ترین بخش آن موسیقی پاپ بود و اجراها در دو سالن میلاد نمایشگاه و فرهنگسرای بهمن روی صحنه رفتند، بلیت فروشی از ۹۵ هزار تومان تا سقف ۴۹۵ هزار تومان صورت گرفت.

تصویب سند ملی موسیقی

در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) از تصویب سند ملی موسیقی خبر داد. او گفت: «۴۵ سال بود که در حوزه تقنینی جمهوری اسلامی سند روشن و قانون بالادستی در موضوع موسیقی نداشتیم که این امر موجب هم اختلاف دیدگاه‌هایی بود و هم موجب ایجاد ابهاماتی در کارها می‌شد. به همین جهت اتفاقاتی رخ می‌داد که موجب خوشایند اهالی موسیقی نبود یا اتفاقی می‌افتاد که با عموم باورهای جامعه دینی ما ناسازگار بود. این‌ها باید حل می‌شدند. این سند موسیقی مبتنی بر آرای فقهای عزیز انقلاب است که براساس همه اقتضاهای جدید، ذائقه‌ای که بین جوان‌ها وجود دارد، حکمت اسلامی و ریل‌گذاری‌های جدید در هنر موسیقی تنظیم شده است. من روزهای بسیار خوبی را برای موسیقی مقامی و سایر شاخه‌های موسیقی پیش‌بینی می‌کنم و این سند یک ریل‌گذاری جدید برای ارتقای کیفی حوزه موسیقی است.»

سمفونی لوریس چکناواریان برای مریم میرزاخانی

لوریس چکناواریان قطعه‌ای را به یاد پروفسور مریم میرزاخانی (نابغه ریاضی) ساخت که «سمفننی میرزاخانی» نام دارد.

چکناواریان درباره ساخت این اثر گفت: «من نیز مانند بسیاری از ایرانی‌ها با از دست دادن شخصیتی به این بزرگی تحت تاثیر قرار گرفتم. چند وقت پیش می‌خواستم اخبار را چک کنم گوشی خود را روشن کردم و عکس او جلویم ظاهر شد. نمی‌دانم چه شد، گویی یک ارتباط مستقیم بین ما برقرار شد و بلند شدم و رفتم پشت میز نشستم و این اثر را نوشتم.»

۱۴۰۲ سالی پر حاشیه برای موسیقی؛ از علیرضا قربانی گرفته تا تتلو

لغو اختتامیه فستیوال «کوچه»

سومین دوره از فستیوال موسیقی «کوچه» که قرار بود از دوم تا هشتم اسفند در بافت تاریخی بندر بوشهر برگزار شود، درست در آخرین ایستگاه خود یعنی شب اختتامیه بنابر دلایل نامعلوم لغو شد.

اصفهان به علیرضا قربانی اجازه کنسرت نداد

در سال ۱۴۰۲ سه بار کنسرت‌های علیرضا قربانی در اصفهان لغو شدند؛ نخستین بار در مهرماه و آخرین بار در اسفندماه.

حال اگر بخواهیم از علت این اتفاق بگوییم، می‌توانیم به برخوردهای سلیقه‌ای و خارج از قانون برخی از مسئولان اصفهان اشاره کنیم که به خاطر حضور نوازندگان زن در کنسرت این خواننده، در حالی که هر بار کنسرت‌های او مجوز ارشاد را داشتند، آنها را لغو کردند.

با این بار آخر متفاوت بود؛ چراکه پیشتر هم وزارت ارشاد این نوع برخوردها را در راستای لغو کنسرت‌ها قربانی در اصفهان مورد بازخواست قرار داده بود و این بار که دوباره کارشکنی صورت گرفت، وزارت ارشاد همه قدرت خود را به کار گرفت تا در نهایت توانست کنسرت قربانی را در اصفهان روی صحنه ببرد و با قانون‌شکنی‌ها برخورد کند.

برگزاری جشنواره ملی عودنوازی

نشست پژوهشی عودنوازی با حضور محمدرضا درویشی‌ (پژوهشگر موسیقی و آهنگساز) در آخرین روز از جشنواره ملی عود نوازی قشم (جمعه ۱۸ اسفند) برگزار شد که طی آن درویشی به شرح تاریخچه‌ای از ساز عود پرداخت و در عین حال تاکید کرد که آینده موسیقی مشخص نیست و جوان‌ترها نباید اصالت‌ها را فراموش کنند.

ابتلای خالو قنبر راستگو به آب مروارید 

خالو قنبر راستگو که از مهم‌ترین و سرشناس‌ترین اساتید موسیقی نواحی کشور است، در اختتامیه نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم (۱۸ اسفند) حضور پیدا کرد. در این رویداد بنابر حالت چشمان این هنرمند و البته شهادت اطرافیانش، مشخص شد که او مبتلا به آب مروارید است.

بنان در کنسرت «اسمایل»

و اما اتفاق پایانی سال ۱۴۰۲، پخش اثر «شب جوانی» از غلامحسین بنان در کنسرت گروه «اسمایل» بود.

درحقیقت تماشاگرانی که در کپنهاگ به تماشای گروه راک «اسمایل» با خوانندگی «تام یورک»، خواننده مشهور انگلیسی رفته بودند، در ابتدای کنسرت زمانی که گروه در حال کوک سازهای خود بود، غافلگیر شدند. ‌

ترانه «شب جوانی» از بنان فضای سالن پرجمعیت کنسرت را پر کرد و ایرانی‌های حاضر در کنسرت را ذوق زده کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=71711

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا