موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

یادمانی برای «ناهید»

به گزارش کامینگ سون موزیک:  یادمان حسن ناهید ـ موسیقیدان، پیشکسوت و نوازنده پرسابقه و چیره‌دست ساز نی ـ جمعه پنجم اسفندماه ۱۴۰۱، برگزار می‌‎شود.

یادمان حسن ناهید ـ موسیقیدان، پیشکسوت و نوازنده پرسابقه و چیره‌دست ساز نی ـ جمعه (پنجم اسفندماه) ۱۴۰۱، ساعت ۱۱ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

این برنامه که با حضور پیشکسوتان، اهالی موسیقی، فرهنگ و هنر برپا می‌شود، با سخنرانی، پخش کلیپ و چند اجرای موسیقی همراه است.

حسن ناهید در شهر کویری کرمان متولد شد و از سن ۱۰ سالگی به موسیقی علاقمند شد و با تهیه یک فلوت و نواختن این ساز بادی مراحل اول آموزش موسیقی را نزد خود شروع کرد. سپس به شیراز رفت و در این شهر مشغول تحصیل شد تا سال پنجم متوسطه بدون نت خودش تمرین کرد و پس از چندی در اردوی رامسر در مسابقه‌ای که بین دانش‌آموزان سراسر کشور برگزار شده بود، محمد میرنقیبی (هنرمند شایسته «گلها») او را برنده اول مسابقه اعلام کرد. پس از چندی حسن ناهید، به فرهنگ و هنر دعوت شد و در ارکسترهای متعدد این اداره، همکاری خود را آغاز کرد. در همین دوران، مدت‌ها جهت تعلیم «نت» نزد آقای حسین دهلوی به فراگیری پرداخت و به عنوان هنرآموز «نی» هنرستان عالی موسیقی ملی مشغول تدریس شد.

وی با همکاری اسدالله ملک، منوچهر جهانبگلو، فرهنگ شریف، محمودی خوانساری و …، در برنامه‌ای که به نام «نوایی از موسیقی ملی» ترتیب یافته بود، شرکت داشت. او در ارکستری به نام درویش در رادیو شرکت داشت و سپس برای شرکت در ارکستر رودکی که از ابراهیم منصوری، حبیب‌الله بدیعی، علی تجویدی، احمد عبادی، رضا ورزنده، اصغر بهاری و فرهادفخرالدینی تشکیل شده بود، دعوت شد و با این ارکستر همکاری کرد.

در سال ۱۳۴۱ توسط حسین قوامی به برنامه گلها دعوت شده و همکاری خود را در این برنامه آغاز کرد. او در فرهنگ و هنر نیز با ارکستر فرامرز پایور شرکت کرد که بیست سال این همکاری ادامه یافت.

حسن ناهید دربارهٔ شیوه کار خود می‌گوید: «من هیچ وقت از زنده‌یاد کسایی تقلید نکردم و دنبال کار خودم رفته‌ام».

در سال ۱۳۹۲ مدرک درجه یک هنری به حسن ناهید اعطاء شد. او در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در سال ۱۳۸۴ مورد تقدیر قرار گرفت. حسن ناهید به خاطر توانایی خاص در نوازندگی ساز نی در آلبوم‌های متعددی به اجرا پرداخته و همچنین با ارکستر های متعددی از جمله ارکستر گلها به رهبری روح اله خالقی، ارکستر صبا به رهبری حسین دهلوی، گروه پایور به سرپرستی فرامرز پایور و … همکاری داشته است. حسن ناهید برای شناساندن موسیقی سنتی و اصیل ایران، مسافرت‌هایی همراه با خوانندگانی چون حسین قوامی، محمدرضا شجریان، محمود محمودی خوانساری و عبدالوهاب شهیدی به کشورهای ترکیه، بلغارستان، یوگسلاوی،ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان، اتریش انجام داده و در برنامه‌هایی تحت عنوان کنسرت سازهای ملی ایران شرکت کرده بود.

حسن ناهید شامگاه پنجشنبه ـ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ـ در منزل خود درگذشت. پیکر او دوشنبه، یکم اسفند با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی ایران از تالار وحدت به قطعه هنرمندان بهشت زهرا منتقل شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=67487

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا