موسیقیموسیقی ایران

نان موسیقی دست تهیه‌کننده است نه نوازنده

  علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز با بیان این‌که در مدیریت موسیقی خلاءهایی داریم، گفت: وقتی عنان و مدیریت موسیقی دست تهیه‌کننده‌ها و نه خود موسیقی‌دان‌ها باشد، موسیقی‌هایی روی صحنه می‌روند که صرفا پولساز هستند و این‌ها بیشتر در سبک پاپ اجرا می‌شود.

علی قمصری که به زودی کنسرت مشترکی به میزبانی کاخ سعدآباد با سهراب پورناظری برگزار خواهد کرد  اظهار داشت: برخی از خلاءها به سوءمدیریت در بحث آموزش موسیقی برمی‌گردد. به عنوان نمونه، در مدارس خلاء آموزش موسیقی داریم.

وی افزود: اگر کودکان از کودکی در واحدهای آموزشی با موسیقی آشنا شوند، طبیعتا در بزرگسالی با آگاهی و شناخت بیشتری با این هنر مواجه می شوند و شکل فرهنگ با این روند تغییر می‌کند.

این نوازنده اظهار داشت: بخشی از خلاء موجود هم در برگزاری کنسرت و به نوعی نگاه به موسیقی برمی‌گردد.

در خیلی از قطعات یک ساز ایرانی هم نیست و این تیشه به ریشه زدن موسیقی ملی است
قمصری گفت: در خیلی از قطعات که از تلویزیون و در دیگر جاها به طور عام و خاص پخش می‌شود، یک ساز ایرانی هم نیست و این تیشه به ریشه زدن موسیقی ملی است.

مافیا در موسیقی؟!

وی درباره مافیا در موسیقی هم گفت: من نمی‌توانم اسم مافیا را در موسیقی به این نسبت دهم اما طبیعتا وقتی عنان و مدیریت موسیقی دست تهیه‌کننده‌ها و نه خود موسیقی‌دان‌ها باشد، موسیقی‌هایی روی صحنه می‌روند که صرفا پولساز هستند و این‌ها بیشتر در سبک پاپ هستند.

موسیقی پاپ زیاد است چون به گیشه اعتماد وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: دلیل زیاد شدن موسیقی پاپ این است که در درجه اول اعتماد به تهیه‌کننده‌ها و اعتماد تهیه‌کننده‌ها به گیشه است و همین سیر معیوبی است.

قمصری گفت: با چنین سیر معیوبی، شکل رفتاری مردم نسبت به موسیقی عوض می‌شود و نیازی نیست چند سال طول بکشد و تاثیر آن را در چند ماه می‌بینیم.

فرهنگ شنیداری مردم عوض می‌شود

وی با بیان این‌که فرهنگ شنیداری مردم با این سیر معیوب عوض می‌شود، گفت: در قالب تارنواز ایرانی سفرهایی به شهرهای مختلف داشتم.

در سیستان و بلوچستان مردم موسیقی هندی گوش می‌دهند

وی گفت: به سیستان و بلوچستان که رفته بودم شاهد بودم که موسیقی هندی فقط گوش می‌دهند.

 

قمصری افزود: موسیقی بلوچ و سیستانی را که در آنجا اجرا کردم و منتشر شد، برای مردم سیستان و بلوچستان جالب بود که چنین موسیقی اصیل ایرانی‌شان تا این حد برای جهانیان جذاب و جالب است و به گفته خودشان خیلی تاثیرگذار بود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=68985

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا