موسیقیموسیقی ایران

ساز‌های ناکوک مربیان موسیقی بدون مجوز

به گزارش کامینگ سون موزیک:  حضور مربیان بدون مدرک معتبر و کارت صلاحیت در آموزشگاه‌های موسیقی و کلاس‌هایی خصوصی، مسئله‌ای است که هنرجویان این عرصه را با مشکل مواجه می‌کند چرا که با وجود صرف هزینه و زمان، مهارت خاصی نصیب آنها نمی‌شود.

از جمله چالش‌هایی که هنرجویان موسیقی با آن روبه‌رو هستند، وجود مربیان بدون مدرک معتبر در آموزشگاه‌ها و نیز کلاس‌های خصوصی است که این مربیان در آن اقدام به تدریس موسیقی می‌کنند، این روند علاوه بر هزینه زیادی که بر دوش هنرجویان و خانواده‌های آنان تحمیل کرده، تبعات اجتماعی، فرهنگی را نیز به وجود آورده که زیبنده شهری در تراز شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت (ع) نیست.

برای اطلاع بیشتر، خبرنگار فارس با تنی چند از هنرجویان در مورد وضعیت مربیان کلاس‌های خصوصی به گفت‌وگو نشسته است.

یکی از هنرجویانی که مشغول آموزش در یکی از کلاس خصوصی است، گفت: برای فراگیری موسیقی، ابتدا پیش یکی از مربیان که خود را استاد معرفی می‌کرد، رفتم و پس از مدتی آموزش که هیچ‌گونه خروجی در بر نداشت و تنها هزینه سنگینی را روی دست من و خانواده‌ام گذاشت، این کلاسها پایان یافت.

هنرجوی دیگری به نام نرگس بیان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا، در یکی از کلاس‌های خصوصی به صورت آنلاین ثبت‌نام کرده و با توجه به زحماتی که برای یادگیری انجام دادم اما تاکنون پیشرفتی نداشتم.

وی ادامه داد: در این مورد از متولیان موسیقی درخواست می‌شود، نظارت و کنترل بیشتری نسبت به کسانی که نام مربی و استاد را یدک می‌کشند و در واقعِ به دنبال فریب جوانان علاقه‌مند به فراگیری موسیقی هستند، داشته باشند.

کسب مهارت نوازندگی فقط در آموزشگاه‌های دارای مجوز، معتبر است

برای اطلاع از وضعیت آموزشگاه‌های موسیقی به‌ویژه کلاس‌ها خانگی به سراغ معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس رفته تا از وضعیت موجود در این‌گونه کلاس‌ها باخبر شویم.

بهروز مرامی گفت: در هر کسب‌وکاری شامل تجاری، فرهنگی، هنری و نیز آموزشگاه‌های موسیقی و یا خدماتی، ممکن است تعدادی افراد به صورت ناهنجار و خارج از چارچوب و قوانین، اقدام به آموزش و فعالیت هنری کنند.

وی بیان کرد: افراد متقاضی که درخواست آموزشگاه موسیقی دارند، هزینه‌ای را برای مکان، تجهیز، منشی، نیرو‌های خدماتی و مدیریت مجموعه در نظر می گیرند و در نتیجه با تبلیغات و اطلاع‌رسانی هنرجویانی را جذب کرده و توسط اساتید و بر اساس نرخ‌های مصوب به هنرجویان آموزش می‌دهند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: هر ساله بر اساس تورم، درصدی از شهریه‌ها افزایش پیدا کرده و پس از پایان دوره آموزشی گواهینامه برای هنرجو صادر و اگر هنرجویان به کیفیت آموزش اعتراض دارند، می‌توانند برای پیگیری به اداره کل فرهنگ و ارشاد مراجعه کنند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد در مسائل اخلاقی کلاس‌های خصوصی موسیقی ورود نمی‌کند

مرامی در مورد آموزش‌های غیرمجاز در منازل گفت: افرادی که مهارت نوازندگی در یکی از آلات موسیقی را آموزش می‌دهند، شاید به دلیل دریافت شهریه اندک، ظاهر فریبنده‌ای داشته باشند و نیز اگر صدای آموزش مزاحمتی برای همسایه‌ها به دلیل آکوستیک نبودن دیوارها ایجاد کند یا در حین آموزش مسائل غیراخلاقی به وجود آید، ما مرجع رسیدگی به شکایات نیستیم.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد نظارت بر عملکرد و فعالیت ‌آموزشگاه‌ها است و رسیدگی به افرادی که درون منازل اقدام به برگزاری کلاس خصوصی می‌کنند، مربوط به حوزه نیروی انتظامی است، گفت: برای حفظ کیفیت کاری آموزشگاه‌ها و از دست ندادن هنرجو‌ از بهترین اساتید از لحاظ اخلاقی و آموزش استفاده کرده که در نتیجه 90 درصد کیفیت آموزش تضمین می‌شود.

مربیان آموزشگاه‌ها دارای کارت صلاحیت هستند

معاونت هنری و سینمایی اضافه کرد: کارت صلاحیت افرادی که در آموزشگاه تدریس می‌کنند، با گذراندن آزمون از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد صادر و نیز کسانی که در منازل تدریس کرده، اگر سرفصل‌های آموزشی را رعایت نکرده و دارای استاندارد‌های لازم تدریس نباشند، گواهینامه صادر نمی‌شود.

مرامی اظهار داشت: آموزشگاه‌‌های خانگی غیرقانونی، فاقد تضمین کیفیت و اگر اتفاق غیراخلاقی روی دهد نمی‌توان ورود کرد چرا که منازل مردم، حریم شخصی آنها است.

ارائه تسهیلات به آموزشگاه‌های تعطیل شده بر اثر شیوع کرونا

وی در مورد تعداد آموزشگاه‌ها اظهار داشت: استان فارس دارای 200 آموزشگاه موسیقی و از این تعداد بیش از 100 آموزشگاه در شیراز مشغول تدریس هنرجویان هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعدادی از آموزشگاه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی به دلیل کرونا با کمبود مالی روبه‌رو شده و قادر به پرداخت اجاره نیستند و در نتیجه منجر به تعطیلی تعدادی شده و برای کمک به آنها در قالب اعتبارات تخصیصی قادر به حمایت هستیم.

وی اظهار کرد: اختصاص وام‌های کم‌بهره با عنوان وام تحفه و با هدف تأمین و ترمیم بخشی از ضررهای شاغلین در حوزه‌های فرهنگی و هنری و نیز وام کار با همکاری اداره کل کار و رفاه همچنین صندوق اعتباری فرهنگ و هنر شامل رسانه‌ها و نیز فعالیت‌های قرآنی از دیگر تسهیلات ارائه‌ شده از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=51444

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا