موسیقیموسیقی ایران

«تار و تاریخ » را در جنگل حرا تماشا کنید/ قصه یک گیاه اسطوره‌ای

به گزارش کامینگ سون موزیک به نقل از روابط‌عمومی پروژه «تار و تاریخ»، تابلو موزیکالِ «بدتر از مرگن» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد است.

عبدالقادر ابراهیمی خواننده و نوازنده عود، میدیا فرج‌نژاد نوازنده تار و آهنگساز و موسیی رمچاهی شاعر این قطعه موسیقایی هستند.

میدیا فرج‌نژاد در یادداشتی درباره آهنگِ «بدتر از مرگن» و سفر به هرمزگان و بندر خمیر و جنگل حرا نوشته است:

«بندر تاریخی خمیر بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه و دارای وسیع‌ترین جنگل‌های حرا ایران است. ابتدا طبق سنت همیشگی پروژه تار و تاریخ می‌خواستم پل لاتیدان را به عنوان طولانی‌ترین پل تاریخی ایران معرفی کنم، اما متوجه شدم به دلیل فصل مناسبی که در آن قرار داریم بهترین زمان برای معرفی جنگل حرای بندر خمیر یا همان جمیره سابق است. جنگلی که بیش از ۸۰ هزار هکتار از کل تالاب را به خود اختصاص داده! معرفی پل لاتیدان هم به موقع انجام خواهد شد.

در مورد حرا از محلی‌ها پرسیدم و نتیجه این بود که به روایتی این گیاه اسطوره‌ای که از اشک چشم آدم روییده‌ است، حرا نام دارد و به افتخار دانشمند شهیر ایرانی، ابن سینا این نام را بر آن نهاده‌اند. این درختچه در سواحل و مرداب‌های ساحلی مصر، عربستان و سواحل جنوب ایران، دیده می‌شود.

ناخدای راهنمای‌مان گفت، پدربزرگش روایت کرده که یکی از درختان که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد شروع کننده این جنگل بوده و اکنون خشک شده، همان درخت خشک را در نمای آخر ویدیو ببینید.

موسیقی منطقه هرمزگان بسیار رنگ به رنگ و متنوع است، تقریباً هر گوشه‌ای از این استان موسیقی خاصی دارد. قطعه‌ای که می‌شنوید برگردانی فارسی از تصنیفی به زبان عربی است که با همراهی عبدالقادر ابراهیمی انتخاب و برایتان اجرا کردیم.

هر چقدر از مهمان‌نوازی و منش و ادب عزیزانی که در کنارمان بودند بگویم کم است.»

«بدتر از مرگن» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط تار در استودیو ۵۴ و همچنین ضبط عود و آواز در استودیو تاک انجام شده است.

کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی است. نشر بین‌المللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.

پروژه «تار و تاریخ» حدود ۲ سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تا کنون حدود ۲۰۰ تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته‌اند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=71597

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا