موسیقی ایران

ظرفیت‌ تدریس رشته موسیقی در دانشگاه رازی کرمانشاه وجود دارد

به گزارش کامینگ سون موزیک: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، با اشاره به ظرفیت‌های بالای این استان در عرصه موسیقی گفت: امروز موسیقی کرمانشاه به غنایی دست پیدا کرده است که می‌تواند آن را به صورت آکادمیک در دانشگاه رازی به علاقه‌مندان عرضه کند.

بهرام فاضلی‌زاد روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، موسیقی کشور بدون کرمانشاه را یک پازل ناتمام توصیف کرد و افزود: بسیاری از موسیقی‌دانان کرمانشاه از تاثیرگذاران این رشته در کشور هستند و این استان به دلیل معرفی بزرگان و مشاهیری که در این عرصه داشته است، همواره در زمینه موسیقی، استانی شاخص و ممتاز بوده است.

سازهای«دف،تنبور و دوزله» و موسیقی و نواهای «سیاه‌چمانه،هوره و مور» از جذابیت‌های موسیقی کرمانشاه است

وی تنوع موسیقیایی را یکی دیگر از جذابیت‌های موسیقی در کرمانشاه دانست و گفت:به عنوان مثال در منطقه اورامانات با یک موسیقی عرفانی مواجه هستیم و ساز« دف» در این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد و افتتاح خانه دف در پاوه به این ساز و خود منطقه هویت بخشیده است و همچنین در منطقه اورامانات موسیقی «سیاه چمانه» بسیار قابل توجه است که تم کاملا متفاوتی دارد.

فاضلی درخصوص ساز «تنبور» و «دوزله» هم گفت: تنبور دارای قدمت ایرانی کرمانشاهی است که در منطقه دالاهو تشخص ویژه‌ای دارد و امروزه تولید این ساز در شهرستان‌های صحنه و دالاهو در ایران و در جهان برند و مهر و نشان مشخصی دارند و ما هم در استان کرمانشاه تنبورنوازان چیره‌دست و ماهری داریم و همچنین در شهرستان سنقر هم ساز دوزله را با قدمتی فراوان و هنرمندان بسیاری را در اختیار داریم.

مدیرکل ارشاد کرمانشاه نواهای «هوره و مور» را از دیگر جذابیت‌ها و تنوع‌های موسیقیایی در استان کرمانشاه بیان کرد و افزود:در مناطق کلهر، هوره مفهوم کاملا باستانی و اساطیری است که ریشه در فرهنگ و تمدن ما دارد و همچنین در مناطق لک‌زبان هم مور آوایی مفهومی و در عین حال متناسب و مطابق با ساختار فرهنگی، زبانی، اجتماعی و عقیدتی این منطقه است.

رشته‌های آموزشی باید به سمت ساختارمند و روشمندشدن پیش برود

فاضلی موسیقی در استان کرمانشاه را دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی دانست و گفت: همه هم‌وطنان ما نگاه مثبتی به این نوع موسیقی دارند و باید بتوانیم از آن برای ایجاد نشاط، شادابی، ایجاد وحدت و همدلی،وفق و مدارا در بین مردم استان و کشور استفاده کنیم و برهمین اساس و با توجه به ظرفیت‌های انسانی موجود رشته‌ موسیقی در استان به دانشگاه رازی پیشنهاد دادیم این ۲ رشته را در دانشکده هنر و معماری این دانشگاه برای سال ۹۹ اضافه کنند.

وی با اشاره به موقتی بودن کارگاه‌های موسیقی و احتمال برچیده شدن آنها در استان افزود: رشته‌های آموزشی هرچقدر به سمت ساختارمند و روشمندشدن علمی پیش برود، مفید و موثر است و هر کدام از این رشته‌ها که وارد دانشگاه می شود تا سالهای سال استمرار خواهد داشت.

استان کرمانشاه شایستگی تدریس موسیقی در دانشگاه رازی را دارد

فاضلی افزود: بسیاری از افراد بصورت تجربی کار موسیقی را انجام داده و تبحر دارند اما مدرک تحصیلی مرتبط ندارند و تحصیلات آکادمیک، دانش موسیقیایی این افراد را افزایش می‌دهد و کسی که مدرک تحصیلی مرتبط را دارد علاوه بر اینکه می‌تواند خواننده و نوازنده خوبی باشد، شناخت و درک او از موسیقی به مراتب با گذشته متفاوت است و می‌تواند خروجی ارزشمندی را تولید و عرضه کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه در پایان گفت: استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه زیبنده داشتن این امتیاز در دانشگاه رازی است و امیدواریم که رییس دانشگاه رازی که خود از نخبگان استان هستند، نسبت به این موضوع مساعدت لازم را داشته و با نگاه مثبت به این قضیه نگاه کنند تا هنرمندان استان ما برای اخذ مدرک کاردانی و یا کارشناسی در رشته موسیقی مجبور به ترک خانواده و استان خود نباشند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5118

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا