جشنواره موسیقیموسیقیموسیقی ایران

درخشش موسیقایی لُرها و کُردها در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی

به گزارش کامینگ سون موزیک: میزبانی استان کرمانشاه (منطقه ۴) از جشنواره موسیقی نواحی ایران با اجراهایی منحصر به فرد با حضور بزرگان و پیشکسوتان موسیقی از استان‌های لرستان و کرمانشاه در تالار مجموعه فرهنگی هنری انتظار این شهر برگزار شد.

محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) نیز در سخنانی کوتاه با تشکر از هنرمندان استان کرمانشاه جهت پذیرش میزبانی جشنواره موسیقی نواحی ایران، از اقدام انجام شده در این زمینه تقدیر کرد.

وی همچنین از حمایت‌های معاون هنری وزارت ارشاد، مدیرکل دفتر موسیقی و مدیرعامل انجمن موسیقی در برگزاری این جشنواره قدردانی نمود.

پس از صحبت‌های دبیر جشنواره، گروهی از شهرستان صحنه استان کرمانشاه جهت اجرا روی صحنه آمد.

سید پیرمحمد ذوالنوری (نوازنده تنبور) نخستین اجرای این گروه را روی صحنه برد؛ او مقام‌های صحنه شامل «بابا فقیهی»، «شیخ امیری» و «جنگه‌را» را روی صحنه اجرا کرد.

عزیز مراد قزوینه‌ای نیز به عنوان خواننده، مقام «شیخ امیری» را با آواز بدون ساز اجرا کرد.

در ادامه، سید رضا روتابی (نوازنده تنبور) قطعه بدون کلام مقام «هِی داوِد سنگین»، قطعه «سحری» و مقام‌های «سمإ رزباری» و «نکیسا» را همراه با خوانندگی اجرا کرد.

آخرین اجرای این گروه را حیدر علی حیدری جیحون‌آبادی روی صحنه برد.

این ا ساز سرنا که به صورت خودآموز نوازندگی با این ساز را آموخته است، قطعات «سربند یاران مزگانی»، «سربند حَقَن حَقَن‌های حَقَن»، «سربند سحری»، «سربند علی علی» و «سربند هِی داوِد» را اجرا کرد.

دومین گروهی که شب گذشته در بخش اجراهای صحنه‌ای جشنواره موسیقی نواحی روی صحنه رفت، گروهی از شهرستان سنقر به سرپرستی جلال فصیحی بود.

در نخستین اجرای این گروه، رضا صحرایی (نوازنده دوزله) و رضا صفری (نوازنده دف و خواننده) با اجرای قطعات ترکی روی صحنه رفتند.

کاووس صحرایی (نوازنده دوزله) و علیرضا سرحدی (نوازنده تنبک) دومین اجرای گروه موسیقی شهرستان سنقر را روی صحنه بردند؛ «غزل»، «گریان» و «چپی» قطعاتی بودند که توسط این دو نوازنده به اجرا درآمد. رضا صفری نیز خوانندگی گروه را بر عهده داشت.

همچنین در ادامه یزدان ظاهری (نوازنده دوزله)، رسول طاهری (نوازنده دایره) و شمشاد و علیرضا سرحدی (نوازنده تمبک) دو قطعه «خان امیری» و «افشاری» را روی صحنه اجرا کردند.

آخرین اجرای گروه موسیقی شهرستان سنقر را نیز امین حیدری (نوازنده سرنا) و درویش‌علی سالمی (نوازنده دهل) روی صحنه جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی کرمانشاه اجرا کردند؛ اجرای قطعات «کژیان»، «لرزانه» و «سه جار» توسط این گروه نوازنده انجام شد.

سومین و آخرین گروهی که شب گذشته به اجرا روی صحنه پرداختند گروهی از چیره‌دست‌ترین نوازندگان استان لرستان بودند.

 

در بخش نخست اجرای این گروه، محمد شکارچی (نوازنده کمانچه و خواننده) در کنار شاه‌رضا مرادی (نوازنده تنبک) مقام‌های «اوشیاری»، «دو پا»، «سه پا» و «سوار بازی» را اجرا کردند.

دومین بخش اجرای گروه موسیقی استان لرستان را استاد محمد باجلاوند (خواننده و نوازنده کمانچه) و فرزندش علی باجلاوند (نوازنده تنبک) روی صحنه بردند؛ این پدر استاد و فرزند شاگرد علاوه بر دونوازی، مقام «علی‌دوستی» را اجرا کردند. اشعاری که استاد محمد باجلاوند در اجرای خود آنها را خوانندگی کرد، همگی از سروده‌های او بود.

سومین اجرای گروه لرستانی و آخرین اجرای نخستین شب میزبانی کرمانشاه از جشنواره موسیقی اقوام نیز توسط استاد شاه‌رضا مرادی (خواننده و نوازنده کمانچه) و علی باجلاوند نوازنده تنبک و با اجرای مقام‌های «سنگین سما»، «اوشیاری»، «دو پا»، «سه پا» و «سوار بازی» به کار خود پایان داد.

بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.

مهر

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=69462

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا