رویداد

آدینه‌ای زمستانه با هنر هگمتانه

به گزارش کامینگ سون موزیک: کلیدخوردن جشنواره موسیقی، رونمایی ترجمه‌ای جدید از نخستین اثر ابوریحان بیرونی، لبخند سینماهای همدان، محک اهالی موسیقی با کتاب و خاطره‌گویی از سردار دلها برخی از رویدادهای ادبی و هنری دیار هگمتانه در روزهای سرد زمستانی است.

همدان زمستانی ترین روزهایش را سپری می کند اما بازار رویدادهای هنری و ادبی این دیار گرم است.

بیست و دومین جشنواره موسیقی همدان با انتشار فراخوان این رویداد کلید خورد، از ۲۵ دی ماه هنرمندان می توانند بر اساس چارچوب تعیین شده در بندهای این فراخوان بهترین تولیدات و آثار خود را برای شرکت در این جشنواره معرفی کنند.

این رویداد را که بیشتر با نام “شبهای موسیقی هگمتانه” می شناسند از ۱۲ تا ۱۵ اسفند سال جاری برگزار می شود.

شبهای موسیقی هگمتانه در مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا که به تالار موسیقی لقب گرفته طنین انداز می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در آخرین نشست مطبوعاتی که با گلچینی از رسانه های استان داشت، از کیفیت بخشی به این برنامه موسیقایی خبر داد و گفت: این دوره از جشنواره با تغییر و تحول چشمگیری به مردم هدیه می شود.

“آثار باقیه” رونمایی شد

کتاب “آثار باقیه” نوشته ابوریحان بیرونی ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و فیلسوف ایرانی توسط مترجم نامدار همدانی ترجمه و در آیینی با حضور ادیبان وهنرمندان این دیار رونمایی شد.

این کتاب را پرویز اذکایی پژوهشگر تاریخ و فلسفه ترجمه و انتشارات علمی منتشر و روانه بازار کرده است.

بیرونی در این اثر به مقوله‌هایی نظیر گاهشماری و تقویم ملل مختلف، تاریخ ایران و بابل و روم، جشن‌ها و اعیاد ایرانیان و دیگر اقوام، ادیان و آثار مقدس دین یهود، زردشتی، مانوی، صائبی و مزدک پرداخته است.

آثار الباقیه در سال ۳۹۰ تا ۳۹۱ هجری به پایان رسید و جزو نخستین آثار بیرونی است که در بیست سالگی او توسط دربار قابوس در گرگان گردآوری شد.

زمستان همدان میزبان ۲ نمایش

“قصه های درِگوشی” که توسط گروه نمایشی روزنه آبی ساخته شده، دیروز با همکاری انجمن هنرهای نمایشی همدان و هنرپیشه های این تئاتر خوانده شد.

نویسنده این نمایش امیررضا کوهستانی و کارگردان آن بهزاد عسگری است.

نمایشنامه خوانی برای معرفی یک اثر به ویژه آثار چاپ نشده و تازه به نگارش درآمده انجام می شود و فرصتی است تا مخاطبان و علاقه‌مندان جدی تئاتر با نمایشنامه ها و نویسندگان جدید آشنا شوند.

نمایش “پیکر زن هچون میدان نبرد” هم که تا ۱۵ دی مهمان زمستانی تئاتر همدان بود تا ۲۶ دی تمدید شد و دیروز برای آخرین بار روی صحنه تئاتر شهر رفت و پرشورترین تشویقها را از دوستداران این هنر اصیل از آن خود کرد.

این نمایش تجربه ای از حسین صفی کارگردان همدانی و برگرفته از داستان “پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی” اثر “مانتئی ویسنی یک” است.

صالحه اسدی و بهاره جلیلیان هنرپیشه های این نمایش هستند.

خنده بر لبهای سینما

از کتاب، موسیقی و تئاتر که بگذریم نوبت به سینما می رسد.

ثابت ماندن فیلم های مطرب، بنیامین، چشم و گوش بسته و ۲۳ نفر روی پرده سینماهای همدان، این بخش از هنر دیار هگمتانه را به کلیشه ای شدن می کشاند که “اژدر” و “جهان با من برقص” به دادش رسیدند.

“اژدر” فیلم طنز و پر بازیگری است که با وجود روایت داستان فقر و تندگدستی یک مرد می تواند خنده بر لبان سینما دوستان بنشاند.

“جهان با من برقص” هم فیلم کمدی است که با شوخی و خنده، تلخی مرگ را به مخاطب یادآوری می کند.

به گمانم نخستین تجربه کارگردانی سروش صحت ارزش تماشا در روزهای سرد و کبود زمستان همدان را داشته باشد.

شنبه های نیم بها هم شگفتانه سینماهای همدان است برای آنها که به دنبال تفریح و سرگرمی ارزان هستند.

محک اهالی موسیقی در کتاب

مسابقه تخصصی کتابخوانی ابتکاری از انجمن موسیقی همدان بود تا میزان علاقه مندی هنرمندان این رشته را به کتاب و مطالعه محک بزند.

این برنامه به تازگی اجرا شد، اما برنده های آن هنوز اعلام نشده است.

سوالهای مسابقه از کتاب “موسیقی ایران”نوشته روح الله خالقی انتخاب شده بود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5383

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا