جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

رویکرد جشنواره موسیقی فجر مثبت است

به گزارش کامینگ سون موزیک:  عضو هیات داوران جایزه ترانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر رویکرد مثبتی در جریان موسیقی کشور است.

مجید افشاری عضو هیات داوران جایزه ترانه این دوره از جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه با بیان اینکه هر بستر و سامانه ای که نظم و قانون داشته باشد، می تواند به تغییر وضع موجود کمک کند، افزود: به هر حال جشنواره موسیقی فجر نیز دارای این ظرفیت برای تغییر است و می تواند تغییر ایجاد کند.

وی ادامه داد: برای بررسی وضعیت ترانه در جشنواره موسیقی فجر می توانیم در داوری این آثار در کنار سنجه‏ های مشخصی که داریم، بحث تولید محتوای ترانه را در طول یک سال بررسی کنیم و این می تواند جریانی مثبت و تاثیرگذار باشد. بحث رسانه ای شدن، حرفه ای شدن و جدی گرفته شدن آثار دور و نزدیک می تواند به لحاظ کیفی مثبت ارزیابی شود.

این ترانه سرا و شاعر در ادامه افزود: مشکل سطح پایین بسیاری از ترانه‌های تولید شده به این مساله بازمی‌گردد که بسیاری از شرکت ها به دنبال تولید آثار اتوبانی، استیجی و بازاری هستند و این کار را بر اساس نیاز جامعه هدف خود که مطالبه شادی و فرافکنی دارد، انجام می دهند.‎
افشاری گفت: وقتی مخاطب فقط مطالبه دارد که باید شاد باشم، بی خیال و راحت باشم و نباید در موسیقی به دنبال فکر و اندیشه باشم، نتیجه اش تنزل آشکار کیفی آثار می شود.

وی با بیان این مطلب که در صورت توجه به موسیقی جدی امکان تولید آثار حوزه سرگرمی هم می تواند وجود داشته باشد، افزود: ما باید سبد فرهنگی خودمان را یک مجموعه کامل فرهنگی ببینیم و هر دو بخش بدنه موسیقی و آثار جدی را برای مخاطب عرضه کنیم.

افشاری با اشاره به اینکه در بخش آثار بازاری تنها سلامت دستوری ادبی و ناپسند نبودن محتوا کفایت می‌کند، افزود: در سوی دیگر با وجود گنجینه ادبیات فارسی در مهد سخن، فکر و غزل، ترانه ایرانی همیشه زیر سایه ارزشمند ادبیات فارسی است و این بخش رخ نمایی می کند، همین رخ نمایی در نهایت می تواند به رشد کیفی آثار منجر شود.‎

این داور جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر در پایان گفت: در سالی که گذشت اساسا رشدی در ترانه فارسی احساس نمی کنم ولی تغییر را می بینم. یک همدلی در عدم استفاده از برخی واژه ها وجود دارد ولی در عوض تلاش شده از واژه های مشابه استفاده شود. دلیل تغییر را نیز باید در رویکردهای مدیریتی و بایسته های اقتضایی بررسی کرد.

سی‌وششمین جشنوارۀ موسیقی فجر از تاریخ ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند ۱۳۹۹ به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32575

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا