جشنواره موسیقی فجرمصاحبه جشنواره موسیقی فجر

درباره اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

به گزارش کامینگ سون موزیک: رهبر ارکستر نیلپر که در دوره‌های گذشته و امسال در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته، معتقد است: مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود یک رویداد روند بهبود پیدا کند، همدلی کردن است.

نوید گوهری در پاسخ به این پرسش که چه می‌شود تا یک جشنواره به سمت بهتر شدن پیش برود؟ می‌گوید: از آنجا که من مدیر هنری یک فستیوال هستم، به نظرم بیشترین چیزی که به بهتر شدن یک رویداد کمک می‌کند، همدلی کردن و درک شرایط متقابل از سمت برگزارکننده و شرکت‌کنندگان است. به نظرم این امر مساله‌ای است که ما چه در جامعه هنرمندان و چه در بین برگزارکنندگان، کم داریم. مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود یک رویداد روند بهبود پیدا کند، همدلی کردن است. این حرف جدیدی از سمت من نیست، تقریبا دو ماه پیش هم کنسرتی داشتم که آنجا هم همین حرف را زدم.

او اضافه می‌کند: اگر فضای گفت و گو باز شود و افراد بتوانند درباره مسائل خود با هم صحبت کنند، اوضاع خیلی بهتر خواهد شد.

در همین راستا به او می‌گوییم که برخی معتقد هستند که اگر فضای گفت و گو به صورت سلسله جلساتی بین هنرمندان و مسئولان درباره موسیقی صورت بگیرد تا از دل آنها راه حل‌هایی برای موسیقی استخراج شود، در نهایت می‌توان به جشنواره موسیقی فجر نیز کمک کرد.

گوهری در این زمینه می‌گوید: به نظرم در کلیت می‌تواند اتفاق خوبی باشد. ولی در جزء مهم است که ما درباره چه موضوعی صحبت می‌کنیم؛ چون به نظرم به طور کلی وجود فضای گفت‌وگو خوب است ولی به صورت جزئی باید دید که این فضای گفت و گو باید به چه صورتی شکل بگیرد یا چگونه مدیریت شود؟ خیلی کلی نمی‌توان در این زمینه صحبت کرد.

او سپس ادامه می‌دهد: باید درباره هر موضوعی به صورت جداگانه بحث کرد؛ مثلا اگر مساله مورد نظر آموزش موسیقی است، گفت‌وگو از نظر من که تخصصی درباره‌ی آن ندارم اتفاق جالبی است ولی صحبت آن باید بین افرادی که درباره آن تخصص دارند، صورت بگیرد. حال اگر بحثمان جشنواره است نیز باید گفت‌وگو بین افرادی که در این زمینه تجربه و یا تخصص دارند اتفاق بیفتد؛ بنابراین کاملا باید جزئی به فضای گفت‌وگو نگاه کرد؛ چراکه به صورت کلی می‌تواند خوب باشد و باعث ایجاد همدلی شود.

«بحث رقابتی چطور؟ آیا به جشنواره کمک می‌کند؟» گوهری به این پرسش هم چنین پاسخ می‌دهد: به نظر من بحث رقابت در فضای هنری یا موسیقی خیلی نمی‌تواند کمک کند. درواقع رقابتی که تنها منحصر به دریافت یک جایزه باشد، در نهایت خیلی بهبودی به شرایط کیفی آثار کمک نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن ماه آغاز می‌شود.

گروه نیلپر در ایام جشنواره سه شنبه، ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در تالار رودکی اجرا دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=7123

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا