موسیقی

پرونده کنسرت‌های ارکستر ملی در سال ۱۴۰۲ بسته شد

به گزارش کامینگ سون موزیک، آخرین کنسرت ارکستر ملی ایران از مجموعه‌های تحت پوشش بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سال ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۰ روز پنجشنبه بیست و چهارم اسفند ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این کنسرت که با رهبری مهمان مازیار ظهیرالدینی از نوازندگان با سابقه ویولن پیش روی مخاطبان قرار گرفت، بخش‌هایی از آلبوم «دیورتیمنتو» اثر احمد پژمان آهنگساز و موسیقی دان پیشگام کشورمان و چند آهنگ خاطره‌انگیز از مهران روحانی آهنگساز نوگرای موسیقی کلاسیک در قالب یک ارکستر مشتمل بر سازهای زهی اجرا شد.

آلبوم «دیوِرتیمِنتو» جدیدترین اثر کلاسیک احمد پژمان است که خصوصیات سبکی آن به مانند سایر آثار این هنرمند است. دیورتیمنتو یک کلمه ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است. این اصطلاح از قرن بیستم توسط آهنگسازان کلاسیک برای کارهای نه چندان جدی به کار می‌رود. نام این آلبوم خود نوعی شوخی است زیرا که موسیقی در این آلبوم نه ساده، بلکه در حد خود پیچیدگی دارد و مخاطب خاص خود را می‌طلبد. این آلبوم شامل چندین قطعه برای کوینتت زهی است که ملودی غالب قطعات آن بر اساس موسیقی ایرانی است.

«نوستالژیا – دلتنگی ها» به آهنگسازی مهران روحانی نیز قطعه‌ای در سه موومان است؛ موومان اول با نام «قرمز و رنگ عشق» بر اساس تم مشهور الهه ناز اثر اکبر محسنی نوشته شده است. موومان دوم با نام «رنگ سفید» بر اساس تم مشهور «سنگ خارا (دشتی)» از علی تجویدی پرداخته شده و موومان نهایی «رنگ سبز پرچم» بر اساس تم مشهور بهار دلنشین اثر روح الله خالقی ساخته شده است.

پژمان با اینکه بیشتر با نام آهنگساز فیلم شناخته می‌شود در حقیقت آهنگسازی کلاسیک است. در موسیقی او فضای غالب موسیقی رمانتیک با سازبندی غربی است که ملودی‌های ایرانی و بعضاً سازهای شرقی در جای جای آثار او یافت می‌شوند.

مهران روحانی نیز از جمله آهنگسازان پیشگام موسیقی کشورمان است که تحصیلات خود را در مقطع دکترای آهنگسازی از کشور انگلستان به پایان رسانده است. این درحالی است که یادگیری موسیقی نزد هنرمندانی چون هرمز فرهت، محمدتقی مسعودیه، علیرضا مشایخی و توماس کریستیان داوید بخشی از پیشینه روحانی را در عرصه موسیقی تشکیل می‌دهد.

وی از جمله هنرمندانی است که اثر «سرناد جوانی» را در ۱۷ سالگی با الهام از «سرناتانوتورنا» اثر موتسارت اما در مایه شوشتری ایرانی تصنیف کرد.

این هنرمند در سال ۱۳۵۱ پس از اخذ مدرک لیسانس از دانشکده هنرهای زیبا برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. پس از بازگشت ارکستر بزرگی به وجود آورد و تهیه برنامه «موسیقی کلاسیک» رادیو را به عهده گرفت. او با ساخت چندین قطعه پیانویی همچون «سوئیت خانوادگی»، «مونولوگ»، «دیالوگ»، «سوئیت آینه ها»، واریاسیون روی تم صبا، مجموعه «استیل ها»، «انوانسیون های دوصدایی»، «شوپینیانا» و آثار مجلسی و ارکسترال از آهنگسازان نوگرا است.

آرمین قضاتی نوازنده ویولن و کنسرت مایستر، رایین نورایی، علیرضا خلج اسماعیلی، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، عرفان شریف زاده، هومان جلالت، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی، محمدعلی غریبی نوازندگان ویولن یک، سانوا عندلیبی، آرش جامع، سارا نادری، نگین سمایی، بهنام آقاجانیان، امیر نظری سالاری، محمدرضا نامجو نوازندگان ویولن دو، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی، پگاه عبدالله زاده نوازندگان ویولا، محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، آوا پویا کاشانی، اشکان نظر، ستاره ناموری راد نوازندگان کنترباس اعضای گروه نوازندگان آخرین کنسرت ارکستر ملی ایران در سال ۱۴۰۲ را تشکیل می‌دادند.

اجرای برنامه به مناسبت روز جهانی هلال احمر با رهبری همایون رحیمیان، اجرای آثار کمتر شنیده شده فرهاد فخرالدینی به رهبری ارکستر آرش امینی و خوانندگی امیرحسین سمیعی، اجرای برنامه در هفته فرهنگی ایران در روسیه به رهبری آرش امینی، اجرای پوئم سمفونی «وداع» به آهنگسازی سید محمد میرزمانی، رهبری ارکستر همایون رحیمیان و خوانندگی حسام الدین سراج، اجرای کنسرت آثار تعدادی از آهنگسازان برجسته موسیقی ایران از جمله جواد معروفی، حسین دهلوی و روح الله خالقی به رهبری ارکستر همایون رحیمیان، اجرای پروژه «فصل با باران ما» به آهنگسازی علینقی وزیری، روح الله خالقی، حسین دهلوی، فریدون شهبازیان، همایون رحیمیان و امیرحسین طایی به رهبری همایون رحیمیان، اجرای پروژه «همراه با خاطره ها» به رهبری ارکستر مجید انتظامی، اجرای موسیقی فیلم «الرساله – محمد رسول الله (ص)» و آثار فریدون شهبازیان، فرهاد فخرالدینی، مهرداد دلنوازی و همایون رحیمیان به رهبری ارکستر همایون رحیمیان، اجرای کنسرت ویژه جشنواره موسیقی فجر به رهبری ارکستر همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی با اجرای آثاری از روح الله خالقی، پرویز یاحقی، مجید وفادار، بابک افشار، امیر فرشید رحیمیان، همایون رحیمیان، محمد معتمدی از جمله پروژه‌هایی بود که طی سال ۱۴۰۲ در قالب کنسرت از سوی ارکستر ملی ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=71604

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا