موسیقیموسیقی ایرانموسیقی جهان

نوازنده‌های بی‌نظیری در سبک جَز و راک داریم

کامینک سون موزیک : محمدصادق فرزانه، فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر، فروردین‌ ۱۳۶۵ در تهران متولد شد و فراگیری موسیقی را در کلاس استادانی چون حمیدرضا دیبازر، محمدرضا آذین، کاوه عظیمی، فراز خنافری، مهدی قاسمی، احسان صبوحی و حمیدرضا رضایی آغاز کرد. او دوره‌های تخصصی گیتارکلاسیک را در محضر کیوان میرهادی و مصطفی آخوندی و گیتارالکتریک را نزد محمدرضا سبکتکین آموخت. محمدصادق فرزانه همچنین برای آموزش گیتاربیس در کلاس استادان آرین کشیشی و کسری ‌سبکتکین و برای ساز کنترباس در محضر زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر مشق هنر آموخت. این نوازنده فراگیری دوره فشرده جَز را نیز در دانشگاه Prince Clause هلند و دوره تکمیلی گیتاربیس را نزد «مارک هانسترا» به انجام رساند.

سوابق اجرایی این نوازنده و مدرس موسیقی عبارت است از: اجرای کنسرت‌های کلاسیک، پاپ، راک و بلوز با گروه‌های «روهان، سان بلوز، حبیب بدیری، دیمین زند، چکاو، مهدی فریدون‌فر، امین ‌غفاری، حامد فقیهی, رَجَزبند و کاجَز» / شرکت در جشنواره فجر از سال ۹۳ تا  سال ۹٨/ نوازندگی کنترباس زیر نظر شادروان استاد خورشیدفر، شرکت در مستر کلاس ونر فلایشمن / اجرا با ارکسترهای «ایستگاه، ملی، پارس، فیلارمونیک تهران، ارسباران، فیلارمونیک تبریز، فیلارمونیک ساری، آمل، خانه هنرمندان، چکاوک، نیلپر و ارکستر تونیک و پاتیتیک OKF (سفارت اتریش)» و همچنین همکاری با خوانندگانی همچون «سیامک عباسی، استاد فرج‌ علی‌پور، سینا حجازی، حسین صفامنش، سالار‌ عقیلی، وحید‌ تاج، امین‌الله ‌رشیدی، علی‌ لهراسبی، امیر ‌تاجیک و رضا ‌صادقی».

محمدصادق فرزانه درباره فعالیت‌های فعلی‌اش به خبرنگار صبا گفت: الان در زمینه موسیقی جَز با چند گروه همکاری دارم که مشغول تمرین و اجراییم. در سبک پاپ نیز چند سالی می‌شود که با دوست خوبم سیامک عباسی همکاری می‌کنم و در موسیقی بلوز هم با محمدرضا سبکتکین مشغول اجرا هستم.

این مدرس و نوازنده موسیقی جَز سپس درباره فعالیت هنرمندان داخلی کشورمان که در این ژانر فعالیت می‌کنند، افزود: آثاری که تولید می‌شود چندان سلیقه من نیست. ببینید فضا و بستری برای این سبک موسیقی در ایران وجود ندارد تا پیشرفت به صورت کلیت موسیقی اتفاق بیفتد. ازطرفی، ما نوازنده‌های بی‌نظیری در سبک جَز و راک داریم، اما بیشترشان مجبور می‌شوند برای گذران زندگی به سبک‌های دیگری مثل پاپ روی بیاورند و این یعنی فراموش‌شدن رویاها و اهداف چندین نسل هنرمند. شرایط پرداختن به سبک‌های غربی در ایران اصلا وجود ندارد و گروه‌ها یا هنرمندانی نیز که در این سبک کار می‌کنند، انگشت‌شمارند و به‌سختی ادامه می‌دهند.

او ادامه داد: اما در خارج موضوع کاملا متفاوت است و اگر بخواهم کسانی را نام ببرم که سبکشان را دوست دارم، آن‌قدر زیادند که نمی‌شود نام برد.

این هنرمند درباره علت محبوبیت و تفاوت گروه «پینک فلوید» نسبت‌به دیگر گروه‌های راک بیان کرد: فکر می‌کنم متفاوت‌بودن ایده‌ها، اشعار، نگرششان به زندگی و مسائل اجتماعی و مهم‌تر از همه انسجام در کار، موجب شده این گروه از بقیه گروه‌هایی که در سبک راک فعالیت می‌کنند، متفاوت باشند؛ البته بخت و اقبال هم بی‌تاثیر نیست.
محمدصادق فرزانه در پایان راجع‌به تاریخچه ساز گیتار گفت: به نظرم دیدگاهی که می‌گوید گیتار تکامل‌یافته ساز لوت و لوت کامل‌شده ساز بربط است که توسط اعراب و شخصی به نام «زریاب» به جنوب اسپانیا برده شده، قوی‌تر باشد، ولی چیزی که اهمیت دارد این است که الان این ساز از محبوب‌ترین سازهای جهان است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=72105

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا