موسیقیموسیقی ایران

اهمیت موسیقی و سرود برایمان در اولویت بود

به گزارش کامینگ سون موزیک: تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «همآهنگ» با تاکید بر اینکه این برنامه متعلق به نوجوانان است در عین حال به اهمیت موسیقی و سرود در برنامه اشاره کرد و گفت: تمام حرفمان به نوجوانان این بود که شما می‌توانید خیلی جدی وارد فضای حرفه‌ای موسیقی و سرود شوید.

محمدصادق حسینی، تهیه‌کننده «همآهنگ»  در توضیحاتی به چالش های سفر به شهرستان ها در این برنامه اشاره کرد و گفت: برنامه «همآهنگ» دو فاز کاملا متفاوت دارد که در فاز اول عدالت‌محوری و مرکزگریزی را مبنا قرار دادیم؛ چراکه در میان گروه‌ها شرایط برخی بچه ها به گونه‌ای بود که حتی امکان آمدن به تهران را نداشتند. ما می‌توانستیم به این مسائل توجه نکنیم و در تهران بمانیم و اعلام کنیم هر کسی که فکر می‌کند استعداد دارد، بیاید.

وی درباره اینکه مرحله مقدماتی مسابقه به دلیل نداشتن استودیوی واحد، از لحاظ بصری ایراداتی داشت اظهار کرد: ما با علم به همه مشکلات تصمیم گرفتیم سراغ گروه های مختلف برویم تا امکان حضور در مسابقه برایشان فراهم شود. طبیعتا وقتی ما در کل کشور می‌چرخیم شرایط برنامه‌سازی نسبت به مدل کلاسیک آن متفاوت است و کمی طول می کشد تا مخاطب به فضای جدید عادت کند. در مجموع تلاش شد فصل اول «همآهنگ» که در قالب کارناوال به سرانجام رسید، از لحاظ بصری دارای جذابیت باشد.

تهیه کننده «همآهنگ» خاطرنشان کرد: ابتدا ۶۰۰ گروه سرود شناسایی شدند که از بین آنها ۱۰۰ گروه انتخاب فرصت اجرا مقابل دوربین مرحله مقدماتی برنامه را بدست آوردند و در نهایت ۳۶ گروه وارد مرحله استودیویی شدند. رقم زدن این اتفاق سختی های فراوان داشت و جسارت می‌خواست که خوشبختانه تیم حمایت‌کننده این فرصت را فراهم کردند تا ما این ساختارشکنی را انجام بدهیم. خوشبختانه در بخش مقدماتی بازخوردهای خوبی داشتیم که خستگی گروه تولید را از بین برد.

تهیه‌کننده «همآهنگ»: اهمیت موسیقی و سرود برایمان در اولویت بود

او همچنین گفت: این اولین باری بود که چنین اتفاقی در حوزه برنامه‌سازی رقم خورد. هیچ نمونه قبلی وجود نداشت و کسی نبود که بتواند به ما مشورت بدهد تا بتوانیم تجربه‌ای را به کار اضافه کنیم و لذا خودمان برای اولین بار تجربه کردیم و تجربه ارزنده‌ای هم بدست آمد.

متحیرم از نظراتی که داده می‌شود

حسینی درباره واکنش مخاطبان نسبت به «همآهنگ» هم گفت: هرچقدر که گذشت مخاطب، «همآهنگ» را بیشتر پسندید، به آن احساس تعلق داشت و احساس می‌کرد که مال خودش است و مردمی است. واقعا خودم متحیرم از نظراتی که داده می‌شود. تقریبا می‌توانم بگویم که نظرات منفی کم است. به جز بعضی از بخش‌های برنامه که خیلی هم سلیقه‌ای است. در کل نظر منفی جدی‌ای ندیدم و تقریبا همه برنامه را تایید می‌کنند که البته این تمجیدها به من ربطی ندارد و زحمت یک گروه خیلی بزرگ است. به نظرم با پخش مرحله استودیویی، حتما اتفاق بهتری می‌افتد و امیدوارم که «هماهنگ»، برنامه‌ای شود که همه مردم دوستش داشته باشند.

تهیه‌کننده «همآهنگ»: اهمیت موسیقی و سرود برایمان در اولویت بود

این تهیه کننده یکی از مزیت‌های «همآهنگ» را هدف گذاری برای مخاطب نوجوان دانست و بیان کرد: برنامه تلویزیونی در حوزه کودک و بزرگسال زیاد ساخته شده اما سهم نوجوانان کم است. حتی در سینما هم برای گروه سنی نوجوان کمتر کار می‌شود. شاید یکی از دلایل این است که واقعا برای این گروه کار ساختن سخت است. چون معمولا افرادی از نسل‌های دیگر قرار است برای نوجوان برنامه بسازند و اختلاف سلایق و فاصله نسل‌ها به قدری زیاد شده که درک درستی از فضای ذهنی نوجوان وجود ندارد. به همین دلیل برای کارهای رسانه‌ای کمتر سراغ موضوعات مربوط به نوجوان می‌روند.

او ادامه داد: برنامه «همآهنگ» برای نوجوان‌هاست و خودشان هم آن‌را می‌سازند. البته مخاطب اصلی ما نوجوان‌ها هستند ولی طبیعتا وقتی ما سراغ کودک یا نوجوان می‌رویم، خانواده را هم مد نظر داریم و سعی کردیم برنامه به گونه ای باشد که پدر و مادرها را هم جلب کند.

تهیه‌کننده «همآهنگ»: اهمیت موسیقی و سرود برایمان در اولویت بود

سرود، مردمی‌ترین هنر است

وی سپس در پاسخ به اینکه چرا سرود، محور این مسابقه شد؟ اظهار کرد: اساسا سرود از ابتدا مردمی‌ترین قالب هنری است ولی در یک دوره صرفا سفارشی‌سازی شده بود و عملا سازمان‌ها و ارگان‌ها در مناسبت‌ها سفارش اجرای سرود می‌دادند و همین عامل اصلی انزاوی این هنر بود. به طوری‌ که خیلی وقت‌ها خود اعضای گروه‌های سرود هم نمی‌دانستند چه چیزی می‌خوانند، یعنی کاری به آنها سفارش داده می‌شد که در فلان مناسبت بخوانند، آن‌ها هم همان را تمرین و بعد اجرا می‌کردند.

تهیه کننده «همآهنگ» یادآور شد: یکی از دغدغه‌های ما این بود تا به نوجوان‌ها که عمدتا پرچم‌دار جریان سرود هستند، یادآوری کنیم که این قالب با ظرفیت خیلی زیادی در اختیار شماست و بیایید حرف‌هایتان را بزنید و حتی می‌توانید خیلی جدی وارد فضای حرفه‌ای موسیقی و سرود شوید.

او همچنین درباره اهمیت «سرود» در گذشته هم گفت: کسانی که دوران انقلاب و ابتدای بعد از انقلاب را درک کرده‌اند حتما حضور ذهن دارند که سرود چقدر در آن مقطع کارکرد داشت. مهم‌ترین دلیل این بود که حرف خود مردم در سرودها زده می‌شد. همچنان موسیقی و ملودی آن سرودها برای ما خاطره‌ساز است اما در مقاطع بعدی سرودها سفارشی شد و باید به مسیر اصلی خود بازمی‌گشت. یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما این بود که این قالب هنری را دوباره به خود مردم برگردانیم و بگوییم از این فضا استفاده کنید. حتی در حوزه مطالبه‌گری قانونی و درست و آن ‌چیزی که ایده‌آل همه‌مان است هم می‌شود از این قالب استفاده کرد. یعنی ما از این قالب استفاده کنیم و حرفمان را بزنیم که چه بسا به شدت هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

تهیه‌کننده «همآهنگ»: اهمیت موسیقی و سرود برایمان در اولویت بود

هویت اصلی در «همآهنگ» برای گروه است

حسینی در واکنش به این نگاه که «برنامه‌های استعدادیابی با وجود امتیازهایی که دارند و می توانند مخاطب را سرگرم کنند، گاه متهم به دادن امید واهی می‌شوند» گفت: یکی از ایرادهایی که به برنامه‌های استعدادیابی می‌گیرند، این است که یک فرد بااستعداد را شاید از یک شهر کوچک وارد برنامه می‌کنند. به طور مثال یک فرد مستعد که در جایی از کشور مشغول کشاورزی است را مطرح می‌کنند و بعد دیگر نمی‌تواند به آن فضای قبلی برگردد. از طرفی بستر لازم هم برای ادامه کارش ایجاد نمی‌شود. ما در «همآهنگ» به این موضوع فکر کرده ایم که مثلا وقتی سراغ موسیقی گروهی می‌رویم، از دیده شدن فرد جلوگیری می‌کنیم. یعنی یک گروه می تواند مثل همه گروه سرودها در طی سال‌ها بارها پوست بیاندازد، آدم‌ها بیایند و بروند ولی گروه همچنان کار کند. مثلا گروه سرودی وجود دارد که بیش از پانزده سال درحال فعالیت است ولی درحال حاضر یک نفر از افراد اولیه تیم در آن حضور ندارد اما خود گروه سرود همچنان هست. در واقع ما هویت اصلی را به گروه می‌دهیم و اگر چیزی دیده می‌شود، همان گروه است.

وی در پاسخ به اینکه آیا «همآهنگ» زمینه فعالیت گروه‌های سرود را فراهم خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: درحال حاضر بستر برای کار گروه‌های سرود مهیا است. خیلی از همایش‌ها و بزرگداشت‌ها و … گروه‌های سرود را دعوت می‌کنند و این تیم‌ها می‌توانند مشغول باشند و حتی کار حرفه‌ای کنند و کسب درآمد داشته باشند.

تهیه کننده «همآهنگ» در پایان گفت: پخش این برنامه از شبکه سراسری، اولین فرصتی است که به این گروه‌ها داده می‌شود. دوم اینکه ما در شبکه مجازی بستری را فراهم کرده‌ایم که قومیت‌های مختلف پشت گروه‌هایشان قرار بگیرند و آنها را حمایت کنند. طبیعتا این بستر به مسئولین استان‌ها هم فرصت رصد می‌دهد. در مجموع با این اتفاقات، امید است که این بچه‌ها به شکل جدی‌تری دیده شوند و بتوانند این راه را قوی‌تر ادامه بدهند. چه بسا روزی برسد که مردم مجاب شوند که پول بدهند و به کنسرت یک گروه سروه بروند. گروه سرودی که صدای خوب و بی‌نقص، اجرای نمایشی، موسیقی و نورپردازی خوب دارند و در واقع می‌توانند یک اجرای کامل داشته باشند.

تهیه‌کننده «همآهنگ»: اهمیت موسیقی و سرود برایمان در اولویت بود

مسابقه تلویزیونی «همآهنگ» با رویکرد سرود و موسیقی به تازگی وارد مرحله استودیویی شده و در حال پخش از شبکه نسیم و افق است.

مرحله مقدماتی این مسابقه در شهرهای مختلف با حضور اشکان کمانگری، عباس غزالی، امیریل ارجمند و فلورا سام ضبط شد و در مرحله نهایی سیما تیرانداز، بهزاد عبدی، محمدمهدی سیار، علی لهراسبی و امیریل ارجمند داوران آن هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=69119

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا