آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایران

«درویشانه» و «فروتنانه» شنیدن دو اثر زیر خاکی

به گزارش کامینگ سون موزیک: «درویشانه» و «فروتنانه» عنوان دو آلبوم تازه منتشرشده در ژانر موسیقی ایرانی هستند که طی روزهای گذشته در قالب بازآفرینی آثار شاخص موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.

دو آلبوم «درویشانه» و «فروتنانه» با تکیه بر برخی آثار به جا مانده از درویش خان و یوسف فروتن با نوازندگی تار و سه تار امیر شریفی از نوازندگان شاخص موسیقی ایرانی در دسترس شنوندگان قرار گرفت.

در توضیح آلبوم‌های «درویشانه» و «فروتنانه» آمده است: بازآفرینی آثار هنریِ شاخص، سنتی است که همواره در تمام رشته‌های هنری وجود داشته و دارد. در موسیقی کلاسیک ایرانی نیز رجوع به محتوای موسیقایی به جا مانده از استادان پیشین و بازتولید آنها به روش‌های گوناگون صورت می‌پذیرد. غالباً بخش بسیار مهمی از روند آموزش و اجرای موسیقی دستگاهی ایران به نوعی روایت و اجرای قطعات و جملات به جا مانده از استادان نسل‌های قبل است.

این دو آلبوم آثاری هستند چندلایه که در آنها از سویی شاهد اجرای برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد و بسیار شاخصِ ساز درویش‌خان و از سویی دیگر شاهد تأویل و تفسیر مجری از برخی قطعات و محتوای روایت شده توسط این هنرمند هستیم. در «درویشانه» تمام انواع نقل در لحظاتی به تفکیک و در لحظاتی به گونه‌ای در هم تنیده قابل شنود است.

 

امیر شریفی از جمله هنرمندان شناخته شده موسیقی ایرانی در عرصه نوازندگی و تدریس است که آموزش موسیقی را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و از همان زمان در محضر هنرمندانی چون زیدالله طلوعی، داریوش طلایی، داریوش پیرنیاکان، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده به فراگیری موسیقی پرداخت. ضمن اینکه حسین عمومی، احمد ابراهیمی و حاتم عسگری از هنرمندان شاخص عرصه آواز ایرانی به همراه عبدالنقی افشارنیا، فریبرز عزیزی، حمیدرضا خبازی، مسعود شعاری، فرید خردمند و آرش محافظ از دیگر هنرمندانی بودند که شریفی در کنار آنها موسیقی را فرا گرفته است.

این هنرمند در سال ۱۳۸۸ بود که با اخذ مدرک کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر در حوزه‌های آموزشی موسیقی نیز به فعالیت‌های خود ادامه داد. در این چارچوب تمرکز و مطالعه علمی و عملی آثار به جامانده از استادان دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در قالب پژوهش‌ها و کنسرت‌های مختلف با محوریت پرداختن به شیوه‌های نوازندگی و خوانندگی یکی از فعالیت‌های برجسته شریفی در عرصه موسیقی به حساب می‌آیند.

وی از سال ۱۳۹۱ مشغول تدریس دروس عملی و نظری موسیقی ایرانی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر است و هم اکنون به عنوان عضو هیأت علمی این دانشگاه مشغول تدریس و تحقیق است. همچنین از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ استاد دروس نظری و عملی موسیقی ایران در واحد ۱۱ فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده است و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در سمت مدیر گروه موسیقی ایرانی در این مرکز آموزشی فعالیت کرده است.

 

شریفی سال ۱۳۸۶ در تشکیل گروه بازسازی شیدا تحت نظارت زنده یاد محمدرضا لطفی نقشی مؤثر داشت که از چهار سال فعالیت او در این گروه آثاری منتشر شده است.

وی در سال ۱۳۸۹ گروه موسیقی «نقش» را با نیت تولید و اجرای آثاری با رویکردی هنری و با عنایت به شیوه‌های آهنگسازی و اجرایی موسیقی دستگاهی و بهره گیری از امکانات مدال، فرمال و متریک ثبت شده در رسالات قدیم موسیقی ایران تأسیس کرد.

«چهارگاه مرکب و راست» با صدای مظفر شفیعی، «چهارسو»، «برافشان»، «حُزان» و «مجموعۀ کامل تصانیف عارف قزوینی» با صدای مهدی امامی، «در گیسوی او پیچید» با صدای مجتبی عسکری، «پاسداشت شیوۀ طاهرزاده» و کنسرت گروه‌های سه گانۀ «شیدا» به همراهی گروه بازسازی شیدا و خوانندگی امیر اثنی‌عشری و «سرو بالای سهی» با صدای محمد قنبری از جمله آثار شاخصی هستند که توسط شریفی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=68976

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا