آلبومآلبوم ایرانموسیقی

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

به گزارش کامینگ سون موزیک، زمستان سال ۱۴۰۲ با توجه به مناسبت‌های مختلف آثار متعددی در قالب تک‌آهنگ و نماهنگ منتشر شد اما به موازات آنها، آلبوم‌هایی که پیش از این مجوز دریافت کرده بودند، امکان انتشار پیدا کردند. بیشتر این آلبوم‌ها به صورت بی‌کلام و در گونه موسیقی کلاسیک و سنتی ایرانی است. در این گزارش بعضی از آلبوم‌های موسیقی منتشر شده در زمستان سال گذشته را مرور می‌کنیم.

«صُراحی»

آلبوم «صُراحی» با آهنگسازی میلاد موسوی و خوانندگی وحید تاج و همراهی گروه «سِرّ عشق» شامل ۹ قطعه؛ مقدمه نوا، ساز و آواز، تصنیف ای بت من، تکنوازی سه تار، قطعه پنج ضربی، تصنیف رسم یاری، تکنوازی کمانچه، تصنیف تا جان ندهم و قطعه محلی دریا (برگرفته از نواهای محلی) در سبک سنتی و کلاسیک ایرانی است.

نوازندگان؛ میلاد موسوی (کمانچه)، حامد شمسی (عود، سه‌تار)، میلاد محمدی (تار)، محسن بیات (دف، دایره، دهل)، مهرداد فضلی پور (تنبک، کاخن)، مجتبی حسینی (سنتور)، کاوه صولتی صدابردار، میکس و مسترینگ و حامد شمسی تنظیم‌کننده از دیگر هنرمندان و عوامل اجرایی این اثر هستند که توسط مرکز نشر و پخش موسیقی جوان منتشر شده است.

آهنگساز آلبوم «صُراحی» درباره این اثر نوشته است: «صُراحی تلفیق شعر و موسیقی با روح و جان من است. صُراحی اسرار عشق را به مدد همراهی گرم و صمیمانه دوستان هنرمندم در گروه «سِرّعشق» بازمی‌گوید. با سپاس از یاران همدل که در تهیه این اثر همگام و همراه بودند.»

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«میهنم سلام»

آلبوم «میهنم سلام» (سرودهای ملی- میهنی ۲) با آهنگسازی و تنظیم پیمان سلطانی و خوانندگی سالار عقیلی و همراهی ارکستر سمفونیک ملل با اشعاری از بیژن ترقی و غلامرضا سلیمانی شامل هشت قطعه؛ تصنیف میهنم سلام، واریاسیون براساس قطعه میهنم سلام، تصنیف ایرانی در دو قسمت (بهره‌مند از یک ملودی فولک)، ساز و آواز، تصنیف دیرینه (بخشی از تصنیف بهره‌مند از یک ملودی قدیمی است)، فغان برای دو کمانچه، سرود ایران جوان و واریاسیون براساس قطعه ایران جوان برای کمانچه در سبک کلاسیک ایرانی سال ۱۳۹۱ ضبط و سال ۱۴۰۲ توسط رهگذر هفت اقلیم به صورت دیجیتال منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«زخمه‌های جاودانه»

«زخمه‌های جاودانه» مجموعه‌ای از تکنوازی‌های شنیده نشده از زنده یاد استاد فرهنگ شریف نوازنده شناخته‌شده تار، شامل هفت آلبوم و یک کتاب است.

گردآوری و پژوهش این اثر برعهده سلمان سالک بوده است و استادان فرهاد فخرالدینی و حسین علیزاده نیز مقدمه‌ای در وصف استاد شریف نگاشتند. خوشنویسی عنوان آلبوم را استاد یدالله کابلی برعهده داشته و علی بوستان طراح جلد اثر بوده و به همت موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی منتشر شده است.

در توضیح «زخمه‌های جاودانه» آمده است: «مجموعه حاضر چکیده‌ای است، برآمده از هشتاد سال تلاش بی‌وقفه هنرمندی که آوای سازش به گوش ایرانی‌ها طنین‌انداز است؛ گویی صدای تار در حافظه شنیداری مردم ایران با این سونوریته حک شده است. نوازندگی تار به سبک روانشاد استاد فرهنگ شریف به عنوان یکی از ستون‌های شناخت تار ایرانی در کنار دیگر سبک و سیاق‌های تارنوازی کاملاً شناخته‌ شده و پذیرفته‌ شده است. گرچه نمی‌توان روشی واحد برای آموختن این سبک نوازندگی ابداع کرد اما نگاهی جامع به ابعاد مختلف موسیقی دستگاهی ایرانی می‌تواند راهگشای فراگیری راز و رمز این شیوه باشد تا بتوان همه آنها را در کنار هم پذیرفت و خانواده بزرگ موسیقی ایرانی را که سلیقه‌های متنوعی دربرمی‌گیرد، شناخت.»

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«نای و زخمه»

آلبوم بی‌کلام «نای و زخمه» براساس کتاب «جلیل شهناز، پانزده قطعه برای تار و سه‌تار» موسیقیدان و نوازنده فقید تار شامل ۱۵ قطعه؛ پیش درآمد شور، چهارمضراب شور، چهارمضراب نوا، ضربی دشتی، چهارمضراب دشتی، چهارمضراب بیات ترک، پیش درآمد اصفهان، چهار مضراب اصفهان، چهارمضراب ماهور، چهارمضراب سه گاه، پیش درآمد ماهور، چهارمضراب ماهور، چهارمضراب چهارگاه، ضربی چهارگاه و چهارمضراب چهارگاه است.

نوازندگان؛ رضا عباسی (نی)، مهدی پاک نیا (تار) و علیرضا زارعی (تنبک)، پیام سوری میکس و مسترینگ، پویا موسویان صدابردار، محمدامین مومیوند گرافیست و بهزاد نوعی خوشنویس از دیگر عوامل این اثر هستند.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«نهفت»

آلبوم بی‌کلام «نهفت» (روایتی از دستگاه نوا) با نوازندگی نی رضا عباسی و نوازندگی تنبک احسان میرزایی شامل ۱۹ قطعه؛ درآمد اول نوا میرزا عبدالله، درآمد دوم نوا میرزا عبدالله، کرشمه میرزا عبدالله، چهارمضراب نوا آوا با آهنگسازی رضا عباسی، گردانیه میرزا عبدالله، آشوروند موسی خان معروفی، بسته نگار موسی خان معروفی، اصفهانک موسی خان معروفی، هفت ضربی خروشان با آهنگسازی رضا عباسی، مسیحی موسی خان معروفی، ناقوس موسی خان معروفی، شاه ختایی موسی خان معروفی، تخت طاقدیس موسی خان معروفی، مقدمه نهفت با آهنگسازی رضا عباسی، نهفت عبدالله دوامی، خجسته عبدالله دوامی، ملک حسین عبدالله دوامی، حسینی عبدالله دوامی و ضربی نهفت با آهنگسازی رضا عباسی است.

پیام سوری میکس و مسترینگ، پویا موسویان ضبط صدا و راضیه پاشایی طراح بروشور و پوستر از دیگر عوامل این اثر هستند.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«سنگ خارا»

آلبوم بی‌کلام «سنگ خارا» جاودان آثاری از زنده یاد استاد علی تجویدی با نوازندگی سازهای ویولن و پیانو و تنظیم بابک شهرکی شامل ۹ قطعه؛ سنگ خارا، تنها منشین، دیدی که رسوا شد دلم، بازگشته، آشفته حالی، رفتم که رفتم، رفتم و بار سفر بستم، پشیمانم و آتش کاروان در سبک کلاسیک ایرانی است.

بابک شهرکی صدابردار، رضا خرم مدیر اجرایی، پرهام عرب طراح گرافیک و معین هاشمی نسب عکاس روی جلد از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند که توسط شرکت پارت صدا منتشر شده است.

بابک شهرکی متولد سال ۱۳۵۸ در شهر تهران، فعالیت موسیقیایی خود را از سال ۱۳۶۵ نزد استاد همایون خرم آغاز کرد و سپس به دانشکده موسیقی رفت. ویولن کلاسیک را نزد استادان ابراهیم لطفی و حسن ریاحی فراگرفت. همچنین از محضر استادانی همچون داوود گنجه‌ای و محمد مقدسی در ضمن یادگیری کمانچه بهره برد. او علاوه بر نوازندگی و صدابرداری در عرصه آهنگسازی هم فعالیت دارد از نمونه کارهای او می‌توان به آثار «مهرگان»، «سیم آخر»، «غوغا»، «آنا در باغ»، «اشک و لبخند»، «جواب فوری»، «ذولجناح» و «باغ خاطره‌ها» اشاره کرد. کتاب «نوای مهر» نوشته استاد همایون خرم به کوشش شهرکی گردآوری شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«قاصدک و عشق…»

آلبوم «قاصدک و عشق…» اثری از گروه «کوچه باغ» با سرپرستی، آهنگسازی و تنظیم‌ احمد(شاهرخ) سرلک و خوانندگی مهدی محمدی در دستگاه شور و آواز دشتی شامل هفت قطعه؛ مقدمه شور(شرح عشق)، تصنیف رنگ پریده با شعر نیما یوشیج، ضربی فصل‌ها و آواز دشتی با شعر سعدی، گفت و گو کمانچه و سنتور، تصنیف قاصدک با شعر مهدی اخوان ثالث، ساز و آواز شور با شعر مولانا و چهار مضراب مهرافروز در گونه موسیقی کلاسیک ایرانی است.

نوازندگان گروه «کوچه باغ»؛ مرتضی فتحی (کمانچه و کمانچه آلتو)، داریوش قانع (نی)، امیرحسین وفایی (تار و عود)، پندار پورکمیلیان (تار)، پوریا ارجمندتبار (تار و بم تار)، یاسر مدیر روستا (بم تار)، محمدرضا میرحسینی (تنبک)، امین دارابی (دف، دایره و کوزه) و احمد (شاهرخ) سرلک (سنتور)، مهدی سالک اردستانی صدابردار از دیگر هنرمندان و عوامل اجرایی این اثر هستند که توسط موسسه ساز و آواز مهر منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«آن من»

آلبوم بی‌کلام «آن من» با آهنگسازی و نوازندگی سه‌تار شاهین صابری فرد و نوازندگی تمبک پرهام کچچیان شامل ۱۵ قطعه؛ آواز بیات اصفهان، پیش درآمد اصفهان، جامه‌دران، چهارمضراب، بیات راجه، ضربی بیات راجه، عشاق و فرود به سه گاه و فرود، رنگ اصفهان، درآمد ابوعطا، پیش درآمد ابوعطا، سیخی، چهارمضراب ابوعطا، حجاز، ضربی حجاز و رِنگ ابوعطا است.

صادق نوری میکس و مستر، عیسی رحمانی عکاسی، محمد شهیدی طراح گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری نغمه هزاردستان منتشر شده است.

در بخشی از توضیح صابری فرد درباره این آلبوم آمده است: «اثر حاضر حاصل عمری ممارست در تحقیق و بررسی و نوازندگی در شیوه‌های مختلف سه‌تارنوازی معاصر و ردیف موسیقی ایرانی، با برداشتی شخصی از آن و همچنین مشاهدات و احوالات و تجربیات خویش همگی دست در دست هم داده تا بتوانم ملودی پردازی و سونوریته‌ای که در ذهنم از سه‌تارنوازی داشتم را خلق و در اثر حاضر به نمایش بگذارم. قطعات ضربی حاضر در این آلبوم از ساخته‌های خود بوده و قطعات آوازی برداشتی آزاد از ردیف موسیقی ایرانی و حالت‌های مختلف سه‌تارنوازی معاصر است.»

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«زمزمه‌ی عشق»

آلبوم بی‌کلام «زمزمه‌ی عشق» با آهنگسازی و نوازندگی تار و سه‌تار مازیار شاهی و نوازندگی تمبک و بندیر حمید قنبری شامل ۱۲ قطعه؛ بخش اول؛ همنوازی سه‌تار و سازهای کوبه‌ای؛ رهگذر، نیاز، بداهه، پرنگ، بداهه ۲، شوق، بخش دوم؛ همنوازی تار و تنبک؛ ژخ، بداهه، بیات اصفهان، قصه‌ی عشق، ورود به نوا، ولوله و بخش سوم؛ همنوازی سه‌تار و تمبک؛ رقص مجنون در سبک سنتی و کلاسیک ایرانی است.

مازیار شاهی، حسن خدایی‌نیا صدابرداران، مازیار شاهی میکس و مسترینگ، مرجان جلالی روی جلد، محمد خداداداش عکاس از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط مرکز نشر و پخش موسیقی جوان منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«دَمَن»

آلبوم بی‌کلام «دمن» با آهنگسازی و نوازندگی تار جواد شاهی شامل ۱۱ قطعه؛ هوای تو باران (اصفهان)، ناگهان (ابوعطا)، تپش (افشاری)، حرا (سه گاه)، طره (چهارگاه)، تلنگر (چهارگاه)، غمزه (بیات ترک)، طرب (راست پنجگاه)، گره (اصفهان)، مستور (ابوعطا) و ناقه است.

نوازندگان؛ مسعود داسدار (تمبک)، مرتضی جهانی (تمبک و بندیر و پرکاشن) و حسین صالحی (دف و کوزه)، حمید عسکری میکس و مسترینگ، حسین ابراهیمی طراح گرافیک، میلاد روح افزار و علی بهرامی عکاس از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین منتشر شده است.

در بخشی از توضیح شاهی درباره این آلبوم آمده است:««دمن» مجموعه قطعاتی است که از سال‌های قبل تاکنون برای تار ساخته‌ام. به طور کلی، این قطعات با حال و هوای موسیقی کلاسیک ایرانی ساخته و پرداخته شده است. در ساخت قطعات، آنچه همیشه مدنظر داشتم، نگاهی نو در به کارگیری نغمات ایرانی بوده است. استفاده از ریتم‌های متنوع و تکنیک‌ها در خدمت اصالت نغمه‌ها نیز موضوع دیگری بوده که همیشه به آن توجه داشتم.»

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«همرنگ آسمان»

آلبوم «همرنگ آسمان» با آهنگسازی و نوازندگی سنتور آرین هاشمی و خوانندگی حامد رنجبر شامل ۶ قطعه؛ پیش درآمد سه‌گاه، ساز و آواز یک با شعر شهریار، تصنیف آسمان با شعر سیمین بهبهانی، چهارمضراب سه‌گاه، ساز و آواز ۲ با شعر وفایی شوشتری و تصنیف هیهات با شعر حافظ در سبک کلاسیک ایرانی است.

نوازندگان؛ امیرمهدی مقدم (عود)، سیاوش عابدزاده (تار)، علی مرادزاده (کمانچه)، علی شفیعی (نی)، ایمان بهلول (تنبک)، پویان جمشیدی (بندیر و ادوات کوبه‌ای)، محمود سیدهندی ضبط، مهدی خدابخش میکس و مستر و نیما جمشیدی طراح گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری بسته‌نگار سپاهان منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«آتش عشق»

آلبوم «آتش عشق» با آهنگسازی و تنظیم‌ حسین قاسم زاده و خوانندگی مهران زرین پور شامل ۶ قطعه؛ آتش عشق با شعر سعدی، تک‌نوازی سنتور، آواز عشق با شعر ابوسعید ابوالخیر (ارکستر و آواز)، بیدل با شعر مولانا، تک‌نوازی تار و طرب با شعر مولانا است.

نوازندگان؛ حمید قنبری (تنبک و دایره)، علیرضا دریایی (کمانچه و ویولن)، میلاد محمدی (تار و تارباس)، مریم خدابخش (عود)، علی عابدین (سنتور)، حسین قاسم زاده (نی)، حسن خدایی نیا صدابردار و مینا عبدی طراح گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط سپیدار موسیقی منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«آتش»

آلبوم بی‌کلام «آتش» با آهنگسازی و نوازندگی سه‌تار ابوسعید مرضایی و نوزاندگی تنبک فربد یداللهی شامل ۱۵ قطعه؛ ایوار، آتش مهر، آتش افشان، آتش جان، شب، آتش و شب، آتش و باد، آتش و باران، آتش و اشک، شبگیر، پگاه، پیام، شعله، بامداد و و بدرود، باید رفت! در سبک کلاسیک موسیقی ایرانی است.

در بخشی از یادداشت میرعلیرضا میرعلی‌نقی پژوهشگر موسیقی درباره آلبوم «آتش» آمده است: «با این آلبوم، چهارگانه ابوسعید مرضایی، کامل می‌شود: منظومه‌ای کاملا موسیقایی و سرشار از شاعرانگی که با نگاه به چهار عنصر اصلی طبیعت (خاک، آب، باد و آتش) ساخته و اجرا شده است. اینکه با ورود به متن تالیفی ابوسعید مرضایی، به قول قدما «به آتش اندر» می‌شویم: چهار«گاه» (در لغت به معنای زمان/مکان) پیش رو داریم.

از «ایوار» (هنگام فروشدن خورشید) تا «شباهنگام»، «پگاه» (هنگام برشدن خورشید) و در فرجام: «بامدادان» (گاهِ درخشش خورشید). گاهان، نزد نیاکان، هیچ‌گاه بی‌معنا نبودند و برای روبه رو شدن با هر کدام از آنها، آدابی ویژه داشتند. آوای ایوار با نوای دشتی، شب با اصفهان، گاه پگاه با چهارگاه و بامدادان با ماهور نمایانده شده‌اند. هر یک از شیارهای این آلبوم، با تمرکز بر عنصر آتش ساخته، اجرا و نامگذاری شده‌اند. بی‌هیچ بحثی، در اینجا سخن از رو در رویی درون هنرمند با جهان بیرون است و هر کسی از ظن خود راوی ‌شود. به ویژه در موسیقی که ناب‌ترین نمود انتزاع است و ظرفیت تفسیرپذیری فراوانی را همیشه به همراه دارد.»

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«همایون»

آلبوم بی‌کلام «همایون» دونوازی سنتور و تمبک با آهنگسازی و نوازندگی سنتور وصال صالحیان و نوازندگی تمبک سامان رهبر شامل ۶ قطعه؛ پیش درآمد همایون، آوازی، چهارمضراب سرمست، آواز و ضربی بیداد، شوشتری و چهارمضراب شوشتری (اثر استاد منصور صارمی) است.

فواد سمیعی صدابردار، میکس و مستر و آرش بلوری طراح و گرافیست از دیگر عوامل این اثر هستند. آلبوم «همایون» سال ۱۳۹۸ ساخته شده و سال ۱۴۰۰ ضبط شده است و در نهایت زمستان سال ۱۴۰۲ توسط شرکت دلنوازان سارنگ کومش منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«اسکله چشمانت»

آلبوم «اسکله چشمانت» با آهنگسازی و تنظیم محمدامین همایی و خوانندگی امید نعمتی شامل پنج قطعه؛ چه کردی، خدا رحم کند، من خواب دیده‌ام، بغض و باران و اسکله چشمانت در سبک تلفیقی است که ترانه‌های آن توسط اهورا ایمان و امید نعمتی سروده شده است.

محمدامین همایی و امید نعمتی شهریورماه سال ۱۳۹۹ آلبوم «قبل پاییز، بعد پاییز» را منتشر کردند. نعمتی خواننده و آهنگساز سبک تلفیقی است، وی پس از خوانندگی در گروه «دنگ شو» به گروه موسیقی «پالت» پیوست و در این سال‌ها به عنوان خواننده اصلی این گروه مشغول به فعالیت است. وی علاوه بر همکاری با این گروه، با همکاری تعدادی از آهنگسازان و هنرمندان دیگر تک‌آهنگ‌هایی را منتشر و کنسرت‌های مستقلی را برگزار کرده است.

همایی نیز طی سال‌های اخیر به عنوان آهنگساز در برخی آثار موسیقایی گونه موسیقی ایرانی و تلفیقی با خوانندگان و هنرمندانی همچون وحید تاج، محمدرضا نیازی، نوید نوروزی همکاری داشته است. آلبوم «شهر جادو» از آثار این آهنگساز است که سال ۱۳۹۹ منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«خانه پدری»

آلبوم بی‌کلام «خانه پدری» با آهنگسازی و نوازندگی گیتار فلامنکو مسعود امیری شامل هفت قطعه؛ عذاب (رومبا)، اعماق (تارانتا)، برای حدیث (گوآخیرا)، سکوت (گرانائینا)، بندباز (ماهور) اثر کلنل علینقی وزیری، خانه پدری (فاروکا) و فرشتگان بی بال (بولریا) در سبک پاپ است.

نوازندگان؛ بابک ریاحی پور(گیتارباس)، مجید یگانه راد (پرکاشن) و پوریا نیک پناه (پالماس)، حسن خدایی نیا صدابردار، میکس و مسترینگ، مجید یگانه راد طراح جلد و گرافیک از دیگر عوامل این اثر هستند که سال ۱۴۰۰ ضبط شده و سال ۱۴۰۲ توسط موسسه آوای جاوید بهارلو منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«نوآنس»

آلبوم بی‌کلام «نوآنس» با آهنگسازی حسین مرشدطلب شامل ۹ قطعه؛ سراب، دریا، جنبش درون، سال‌های دور، روت رومبا، پنهان، رویای شبانه، آوای صحرا و برهیشاد در گونه موسیقی پاپ است.

نوازندگان؛ حسین مرشدطلب (گیتار سلو)، آرمان تیرماهی (گیتارباس)، آرمان (حسین) حقگو (سازهای کوبه‌ای) و فرنود حسین زاده (درامز)، پرهام پتکی صدابردار، میکس و مسترینگ، مهدی پرکار ضمیری (مرآت) طراح جلد و مدیر هنری و امیر قبادی عکاس از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری مهتاب منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«جایی باستانی»

آلبوم بی‌کلام «جایی باستانی شماره یک» با آهنگسازی احسان بنی طبا شامل قطعه‌های برخاستن، آشوب، محوشدگی، اشک، مرثیه، شفق، فلق، بازگشت، یگانگی، تجلی، ابدیت، عدم و جایی باستانی یک(نسخه یکپارچه) است.

در توضیح این اثر آمده است: «جایی باستانی شماره یک» حدیث اُنس و فراق و عشق خداوندگاری از شکوه و عظمت با جانِ جهان است. این کانسپت آلبوم مبتنی بر سیری آزاد از جریان ملودیک بر بستر صوتیِ شکل گرفته در فواصل میکروتونال گام چهارگاه در تلفیق با گام دوماژور است و شاید مهمترین شاخصه آن، فرم میکروتونال دِرُن این آلبوم است که می‌تواند ظهوری نو در جریان موسیقی مبتنی بر فواصل موسیقایی ایرانی را نوید دهد.»

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«گذر»

آلبوم بی‌کلام «گذر» با نوازندگی گیتار مهرزاد گرامی شامل قطعه‌های اگر طلب کند (آهنگسازی دیلرماندو ریس)، میلونگا (آهنگسازی خورخه کاردوسو)، توریجا (از قلعه‌های اسپانیا. آهنگسازی فدریکو مورینو توروبا)، یک روز نوامبر(آهنگسازی لئو براور)، پرلود محزون (آهنگسازی ماکسیمو دیگو پوخول)، خولیا فلوریدا (بارکارولا. آهنگسازی آگوستین باریوس مانگوره)، رقص آسیابان (رقص میلر آهنگسازی مانوئل دوفایا) و دلتنگی ابدی (آهنگسازی دیلرماندو ریس) است.

در توضیح این اثر آمده است: ««گذر» شامل هشت قطعه برای گیتار سولو از آهنگسازان معاصر آمریکای لاتین و اسپانیا است، موسیقی‌هایی سرشار از حس و رنگ‌آمیزی. فضاهای دلتنگ کننده، مالیخولیایی، پرشور و رمانتیک ویژگی مشترک تمام قطعات این مجموعه است که نوازنده با تفسیر شاعرانه خود سعی در القای آن احساسات برای شنونده داشته است. اگرچه نوازنده فاصله مکانی زیادی با نگارندگان این آثار دارد اما با موسیقی می‌توان به دنیاهای دیگر گذر کرد. می‌توان گفت که این آلبوم گذریست بر موسیقی رمانتیک آمریکای لاتین.»

طرح جلد؛ هوش مصنوعی، کامران قمی تفرشی عکاس و گرافیست و مهران اکرمی مهندس صدا و ضبط از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط مرکز نشر و پخش موسیقی جوان منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«شب سایه‌ها»

آلبوم بی‌کلام «شب سایه‌ها» با آهنگسازی میلاد آقایی و میکس و مسترینگ پرهام نیکوخوی شامل دو قطعه؛ شب سایه‌ها و موومان سمفونیک هبوط است که توسط موسسه فرهنگی هنری باس (بانگ آوای سارنگ) منتشر شده است.

در توضیح این آلبوم آمده است: ««شب سایه‌ها»؛ این اثر به فرم سونات و برای ارکستر زهی، پیانو و سازهای کوبه‌ای در سال ۱۳۹۹ نوشته و در سال ۱۴۰۰ توسط ارکستر رادیو کمپانی اوکراین به رهبری ولادیمیر شیکو اجرا و ضبط شد. موومان سمفونیک هبوط؛ این اثر برای ارکستر سمفونیک در سال ۱۴۰۰ نوشته شده است.»

میلاد آقایی متولد فروردین ماه ۱۳۶۹، دانش آموخته کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر، از مهمترین آثار اجرا و منتشر شده وی می‌توان به آلبوم‌های یازده یک در یک، کائنات طلوع، اپرای شفق، راپسودی ایرانی و چندیدن اثر برای آنسامبل‌های مختلف اشاره کرد. وی همچنین رهبری ارکستر را نزد نصیر حیدریان آموخت و به عنوان رهبر مهمان در اجرای آثاری از موسیقی کلاسیک با ارکسترهای مختلفی همکاری داشته است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«یتیم»

آلبوم «یتیم» با آهنگسازی و تنظیم محمد نیک (نوازنده گیتار الکتریک و گیتار بیس و تنبور) شامل قطعه‌های زمستان، یتیم، دارما، نوری در تاریکی، نجوای بلند و لوت است که توسط مرکز نشر و پخش موسیقی جوان منتشر شده است.

در توضیح این اثر آمده است:«آلبوم یتیم دنباله‌ای است سالکانه از آلبوم لوت که شرح حال یتیمی است تنها رها شده در این دنیای عجول و سردرگم. یتیم همان آهنگساز و خالق این آثار است و شاید شمایی که تجربیاتی مشابه داشته‌اید. سیر تولد و رشد انسان و تجربیاتی که هر کدام باید به تنهایی طی شود، بدون کمک، بدون حمایت و کاملا رها. ولی همیشه حسی در درون تو را همراهی می‌کند تا چراغ راهت شود. چراکه همه ما در جهان «با خود» تنهاییم.»

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«لحظه‌ها»

آلبوم بی‌کلام «لحظه‌ها» با آهنگسازی و نوازندگی پیانو رویا وحیدی پور، نوازندگی کمانچه آذین یوسفیان و نوازندگی هارمونیکا علیرضا وحیدی پور شامل ۶ قطعه؛ لحظه‌ها، والس زمستان، پرواز، والس خیال، دلتنگی و والس غمگین (برگرفته از gloomy sunday) در گونه موسیقی تلفیقی است.

رویا وحیدی پور آهنگساز و نوازنده پیانو و سنتور متولد ۱۳۷۷ در اصفهان، دارای مدرک کارشناسی نوازندگی موسیقی ایرانی و دارای مدرک بین المللی موسیقی درمانی است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«در ساحل»

آلبوم «در ساحل» ترانه‌هایی برای کودکان اثری از گروه «آدمک» با شعر و آهنگسازی محسن مصلحی زاده، ساناز بروجردیان، صبا عبدی، مونا منوچهری، سارا محسنی، مهرناز لک فرد، آرزو ابویی و شهرزاد بهشتیان و خوانندگی مانی بیات و شهرزاد بهشتیان شامل هشت قطعه؛ غروب زیبا، لاک پشت، روز آفتابی، مرغ دریا، دریا و صدفاش، خرچنگ گوشه گیر، شن بازی، آواز ماهیگیران، غروب زیبا (بی‌کلام)، لاک پشت (بی‌کلام)، روز آفتابی (بی‌کلام)، مرغ دریا (بی‌کلام)، دریا و صدفاش (بی‌کلام)، خرچنگ گوشه گیر (بی‌کلام)، شن بازی (بی‌کلام) و آواز ماهیگیران (بی‌کلام) است.

نوازندگان؛ فرهود بیگلربیگی (ریکوردر)، مستانه حکیمی و نسترن کیمیاوی (سازهای اُرف و کوبه‌ای)، مانی بیات طراحی و تولید صدا، صدابرداری، میکس و تهیه نسخه نهایی، سبا عربشاهی و بهاره صادقی طراحان گرافیک، پدرام تنعمی طراح عنوان، گروه آدمک تنظیم‌کننده، مانی بیات، مستانه حکیمی و نسترن کیمیاوی مدیران هنری و اجرایی از دیگر عوامل این اثر هستند که توسط موسسه هنری پندار پویای آدمک منتشر شده است.

آثار بی‌کلام پیشتاز آلبوم‌های موسیقی زمستان ۱۴۰۲

«در ساحل» چهارمین آلبوم از مجموعه‌ آلبوم‌های شنیداری «کُجا» است. گروه آدمک یکی از گروه‌ها در زمینه موسیقی کودک است. این گروه پیش از این آلبوم‌های «نمک ۱ و ۲»، «در مزرعه» و «در جنگل» و «در دریا» را منتشر کرده بود.

همچنین زمستان سال گذشته آلبوم‌های موسیقی «قطعاتی از فرامرز پایور»، «تک‌نوازی تنبور نورعلی الهی»، «درس‌هایی از داریوش صفوت»، «موسیقی عرب‌های خوزستان»، «موسیقی لرستان، تنبور لکی»، «ردیف میرزاعبدالله برای عود»، «آواز اصفهان»، «سپهر» و «پنجگاه»، «آخرین تُنال»، «دور» و «نوای نو ۲» به همت موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شدند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=71755

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا