کنسرت تهرانکنسرت سنتی

شب موسیقی ایرانی و آذری با آثار آهنگسازان آذربایجان، ایران و ایتالیا در تالار وحدت

به گزارش کامینگ سون موزیک: ارکستر ملی ایران در تازه‌ترین اجرای خود تحت عنوان “شب موسیقی ایرانی- آذری” آثار آهنگسازان آذربایجان، ایران و ایتالیا را در تالار وحدت اجرا کرد.

ارکستر ملی ایران شامگاه گذشته ۲۶ دی ماه به رهبری رهبر میهمان خود آقاوردی یاشایف رهبر ارکستر ملی آذربایجان در تالار وحدت آثاری ماندگار از بزرگان موسیقی ایران و آذربایجان و یکی از مشهورترین آثار موسیقی کلاسیک جهان را با همراهی هنرمندانی از آذربایجان اجرا کرد.

اجرای پیش درآمد (اوورتور) اُپِرای کوراوغلی ساخته اوزیر حاجی بیگف قطعه نخست این اجرا بود.
سن سیز (بدون تو) اثر اوزیر حاجی بیگف با شعری از حکیم نظامی و ائولری وار آی امان خانا خانا اثر فکرت امیر اف که ترانه آن از ترانه‌های فولکلوریک آذری است با آواز فخری کاظیم نیجات خواننده آذربایجانی قطعات دیگری از رپرتوار ارکستر ملی ایران در کنسرت شب موسیقی ایران و آذربایجان بود.

ایلک محبت ( نخستین عشق) اثر قنبر حسین لی و مرغ سحر با تکنوازی صاحیب پاشازاده نوازنده تار، از دیگر قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد.

وقتی شهرت نوازنده بیشتر از آهنگساز شد

گفتنی است قطعه ایلک محبت در اصل قطعه ایست که توسط آهنگساز در مایه شور آذری برای پیانو نوشته شده است اما اجرای این اثر توسط نوازنده نام آشنای تار آذربایحانی رامیز قلی اف و صدای جادویی ساز رامیز قلی اف چنان مورد استقبال جهانی قرار گرفته که بسیاری به اشتباه این اثر را متعلق به رامیز قلی اف می‌دانند.

دو نغمه ترک اثر شادروان حسین دهلوی که به یاد ابوالحسن صبا ساخته شده، سنه ده گالماز ( برای تو هم نخواهد ماند) اثر توفیق قلی اف و عسگرین نغمه سی اثر اوزیر حاجی بیگف از قطعات فولکوریک آذری قطعات دیگری از رپرتوار اجرایی ارکستر ملی ایران در این کنسرت بود.

از میان مردم مجار تا اوج شهرت جهانی

در بخش بعدی این اجرا اثری از کارا کارایف به نام گیزلارین رقصی و قرنفیل ( نام یک گل) اثر آهنگساز آذربایجانی واسیف آدی گوزل اف و چارداش اثر مونتی آهنگساز ایتالیایی با تکنوازی تار صاحیب پاشازاده قطعات بعدی این کنسرت بودند.

گفتنی است که«چارداش»، یک قطعهٔ موسیقی از این آهنگساز ایتالیایی و یکی از محبوب ترین قطعات موسیقی کلاسیک در طول تاریخ است. این کار در اصل یک کنسرت راپسودی است که مونتی در ۱۹۰۴ میلادی آن را برپایهٔ یک چارداش از موسیقی مردمی مجاری تصنیف کرده‌است. این کار در اصل برای ویولن، ماندولین یا پیانو ساخته شده است که اجراهای مختلف با تنظیم‌هایی از آن برای ارکستر و تعدادی ساز تک و حتی اجراهایی از این قطعه در سبک پاپ و راک وجود دارد که یکی از زیباترین این اجراها متعلق به دیوید گرت نوازنده صاحب نام ویلن است که این اجرا در فهرست یکی از بهترین اجراهای این نوازنده و از پربازدید ترین اجراها در فضای مجازی طی سالیان اخیر بوده است.

یادی از حسین دهلوی

سرود گل و شوشتری ( برای ویلن و ارکستر) اثر شادروان حسین دهلوی با تکنوازی ویلن مازیار ظهیرالدینی قطعات بعدی از رپرتوار کنسرت دیشب ارکستر ملی بود.
آریای بالاش با شعری از جعفر جبارلی ساخته فکرت امیرف و راپسودی چهارگاه اثر حسین ریاض اف با تکنوازی تار صاحیب پاشازاده از دیگر قطعات رپرتوار اجرایی شب گذشته ارکستر ملی در شب موسیقی ایرانی آذری بود.
در پایان این کنسرت، ارکستر ملی ایران سرود ای ایران ای مرز پرگهر به آهنگسازی شادروان روح الله خالقی و شعر حسین گل گلاب را بعنوان قطعه بیز اجرا کرد.

ارکستر ملی و لزوم داشتن رهبر دایم

مدتی است ارکستر ملی ایران بدون برخورداری از رهبر دایم و مدیر هنری به فعالیت خود با رهبران میهمان ادامه می‌دهد.
نداشتن یک رهبر و مدیر هنری ثابت گرچه باعث شده تا در این مدت این ارکستر با اجراهایی متنوع اما با فراز و نشیب کیفی رو در رو باشد اما متاسفانه این ارکستر بر خلاف معمول تمامی ارکسترهای استاندارد جهان از برنامه ثابت سالیانه یا حتی فصلی محروم است و به گفته بسیاری از اهالی فن نداشتن رهبر و مدیر هنری ثابت برای هر ارکستری بواسطه عدم برخورداری از تمرینات منسجم و مدون بی تردید در دراز مدت نتایج خوبی به ارمغان نخواهد آورد و بیم آن می‌رود که این ارکستر دوباره به روزهای پر تلاطم و بلاتکلیف سالیان قبل باز گردد. هرچند تا کنون صحبت‌های مختلفی از قول مدیران سابق و فعلی بنیاد رودکی درباره انتخاب رهبر دایم برای ارکستر ملی ایران در رسانه‌ها منتشر و از گوشه کنار شنیده شده است اما تا این لحظه هنوز بدرستی مشخص نیست که عزم مدیران و مشاوران بنیاد رودکی در باره انتخاب یا عدم انتخاب مدیر هنری و رهبر ثابت این ارکستر بر چیست؟
آیا این ارکستر قرار است بدون داشتن رهبر ثابت به فعالیت خود ادامه دهد یا اینکه رایزنی ها برای انتخاب رهبر ثابت این ارکستر ادامه دارد؟
در حال حاضر برای رسیدن به پاسخ این سوالات چاره ای جز انتظار وجود ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5402

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا