موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

اجرای موسیقی در ترکیه برای تمام اقشار جامعه نامحدود است

به گزارش کامینگ سون موزیک:  وجدانی می‌گوید: نوازندگان ایرانی به لحاظ درک و دریافت از موسیقی‌ها به ویژه کلاسیک و موزیکالیته و اجرا نسبت به نوازندگان ارکسترها در ترکیه، سطح بالاتری دارند.

مهدی وجدانی (آهنگساز و رهبر ارکستر) از تازه‌ترین فعالیت خود با ارکستر مجلسی «isimsiz orchestra» ترکیه خبر داد.

مهدی وجدانی تولید آلبوم‌هایی چون «تاریکی زیبا»، «اشکهایی از بهشت» و «جاده‌های بارانی» را در کارنامه دارد. او سال گذشته برنده بهترین موسیقی متن فیلم از فستیوال بین المللی فیلم آنتاکیا از کشور ترکیه شد و در مدت پاندمی کرونا آثار مشترکی با شمس لنگرودی و سامان احتشامی در فضای موسیقی ارکسترال منتشر کرده است.

مهدی وجدانی درباره همکاری‌اش با ارکستر مجلسی «isimsiz orchestra» ترکیه گفت: به تازگی ضبط دو اثر از آثار «چایکوفسکی» و «ایوانوویچ» را با ارکستر مجلسی «isimsiz orchestra» را به اتمام رسانده‌ام و طبق جدول برنامه‌ای که از قبل طراحی شده بود در اواسط تابستان این آثار به نوبت و در عرصه بین‌المللی منتشر خواهد شد.

این رهبر ارکستر در ادامه افزود: من یک فصل هنری با ارکستر «isimsiz orchestra» همکاری داشتم و شرایط به گونه‌ای بود که برای فصل بعد هم این همکاری ادامه داشته باشد و بر این اساس ۲ برنامه کنسرت برای ماه ژوئن و اواخر آگوست را طراحی کردیم که بخشی از رپرتوار ارکستر مختص به آثار مطرح کلاسیک خواهد بود.

مهدی وجدانی همچنین درباره دلایل انتخاب قطعات گفت: یکی از دلایل انتخاب این قطعات فرمت ارکستری است که من با آن‌ها کار می‌کنم و یک ارکستر مجلسی سی نفره است. دوم اینکه این موسیقی‌ها بر پایه خانواده «string» است؛ یعنی ویولن، ویولا، ویلنسل و در این بخش نوازندگان ما از قابلیت خوبی برخوردار هستند.

عضو هیئت ژوری آکادمی هنرهای مدرن استانبول درباره فعالیت ارکسترها در ایران و ترکیه و تفاوت‌های آن گفت: ارکسترها در اینجا مثل همه کشورها دارای برنامه ریزی فصلی هستند و معمولا برنامه‌های کنسرت‌ها تا پایان سال یک قطعیت نسبی دارد که بخشی از رپرتوار توسط رهبر ارکستر و بخشی دیگر را مدیر مجموعه ارکستر پیشنهاد می‌دهد.

وجدانی در ادامه توضیح داد: در واقع تفاوت‌های ارکسترهای ترکیه در مقایسه با ایران در دو بخش است، یکی زیرساخت‌های ارکسترها است؛ چراکه اجرای موسیقی برای تمامی اقشار جامعه محدودیتی نداشته و موسیقی از فرهنگ اجتماعی مردم جدا نیست. اما در بخش نوازندگان به نظرم به لحاظ درک و دریافت از موسیقی‌ها بویژه کلاسیک و موزیکالیته و اجرا، نوازندگان ایرانی سطح بالاتری دارند.

وی ادامه داد، شرایط بعد از پاندمی کرونا سبب شد تا فضای موسیقی رونق بگیرد و برگزاری کنسرت‌های موسیقی به لحاظ روحی مردم را شاد کرد و ارکسترها هم روی صحنه آمدند.

وجدانی در پایان صحبت‌هایش گفت: با توجه به از سرگیری اجرای ارکسترهای خصوصی و دولتی در ایران، امیدوارم ساختار و زیرساخت‌های ارکسترهای ما با نگاه عمیق‌تر و علمی‌تر روند فعالیت خود را ادامه دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=58774

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا