بیوگرافیهنرمندان

بیوگرافی حبیب‌الله قادرآتشگر نوازنده قیچک، خواننده و آهنگساز موسیقی

به گزارش کامینگ سون موزیک : حبیب‌الله قادرآتشگر نوازنده قیچک، خواننده و آهنگساز موسیقی سیستانی در سال ۱۳۳۷ در شهرستان زابل متولد شد.

محمد بلبلی: موسیقی در خانواده آتشگر هنری موروثی بوده و نسل به نسل به صورت سینه به سینه از پدر به فرزندان منتقل شده است.

حبیب قادرآتشگر نیز مانند دیگر برادرانش از این میراث گران‌بها بی‌بهره نبوده و از ۱۲ سالگی آموختن موسیقی و ساز قیچک را نزد پدرش «حسین قادرآتشگر» آغاز کرد.

او علاوه بر نواختن ساز قیچک در خواندن آوازهای محلی سیستانی نیز تبحر بسیاری دارد. آتشگر آواز را در نوجوانی نزد استادان «اردشیر سِیتکی» و «غلامحسین صابری» آموخت.

قادرآتشگر گروه موسیقی «هامون سیستان» را در سال ۱۳۵۸ تشکیل داد، و با این گروه در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی در کشورهای مالزی، ترکیه، هندوستان، پاکستان و ارمنستان کنسرت‌های متعددی برگزار کرده است، علاوه بر این گروه هامون سیستان در اکثر جشنواره‌های موسیقی فجر حاضر بوده و به نوعی نام این گروه با جشنواره گره خورده است.

او علاوه بر گروه موسیقی، گروه ۴۰ نفره رقص شمشیر «هامون سیستان» را نیز سرپرستی می‌کند. این گروه به همراه گروه موسیقی رقص‌های حماسی سیستانی را اجرا می‌کند.

آتشگر علاوه بر نواختن، در ساختن ساز قیچک نیز تبحر دارد.

از حبیب‌الله قادرآتشگر یک آلبوم به نام «سِیتک» منتشر شده که شامل قطعاتی از موسیقی مقامی سیستان و بلوچستان است.

او پس از سال‌ها فعالیت در موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

آتشگر اکنون به عنوان مسئول مجتمع فرهنگی شهرستان زابل با اداره ارشاد همکاری دارد و در این مجتمع علاوه بر تشکیل کلاس‌های آموزش موسیقی، کلاس‌های شاهنامه‌خوانی، سوزن‌دوزی، نقاشی و خوشنویسی را نیز مدیریت می‌کند.

فرزندانش نیز از پدر موسیقی را فرا گرفته و ادامه‌دهنده سنت هنری خانواده هستند.

فرزندان آتشگر به شکل یک گروه موسیقی خانوادگی در مراسم‌ مختلف برنامه اجرا می‌کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=8699

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا