جشنواره موسیقی فجرموسیقی ایران

رمز موفقیت جشنواره موسیقی فجر از دبیری فرهت تا تدوین آیین‌نامه

به گزارش کامینگ سون موزیک: دو تن از موسیقیدان‌های پیشکسوت ایران ضمن ابراز رضایت عملکرد دبیر جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر از شاهین فرهت در مقام دبیری جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر بعنوان یک گزینه ارزشمند با کوله باری از تجربه یاد کردند.

تا به امروز شنبه ۲۶ بهمن سه روز از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گذشته است و تاکنون چهره های مطرح هنری زیادی مانند محمدعلی بهمنی ترانه سرا، امیر بکان آهنگساز، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، داوود گنجه ای، محمد سریر و حسن ریاحی و تعداد دیگری از هنرمندان از اجراهای مختلف جشنواره دیدن کرده اند.

محمد سریر مدرس موسیقی و رئیس هیات مدیره خانه موسیقی در حاشیه یکی از این اجراها درباره سی و چهار دوره گذشته جشنواره و نقش پراهمیت تدوین آیین نامه جشنواره موسیقی فجر با خبرنگار فرهنگی ایرنا به گفت وگو پرداخته که در ادامه خواهید خواند.

پویایی، رمز موفقیت جشنواره موسیقی

محمد سریر در گفت وگوی خود ضمن اشاره به اینکه پویایی رمز موفقیت رویدادهایی مانند جشنواره موسیقی فجر است ابراز امیدواری کرد که حضور جوانان در هر دوره از این جشنواره باعث بروز خلاقیت ها و نوآوری هایی در عرصه موسیقی کشور باشد.

وی با نگاهی به سی و چهار دوره گذشته جشنواره افزود: در طول این دوره ها ما همواره شاهد فراز و فرودهایی بوده ایم. دوره ای جشنواره تحت تاثیر جنگ و حال و هوای آن بود و به مرور حضور هنرمندان خارجی در این رویداد پررنگ تر شده و به نظر من نگاه این جشنواره همیشه رو به آینده بوده که این دستاورد خوبی است.

سریر در ادامه به اهمیت تدوین آیین نامه جشنواره موسیقی فجر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: رمز موفقیت هر رویداد هنری مانند جشنواره موسیقی فجر را باید در امکان برنامه ریزی دقیق جست و این آیین نامه در این دو دوره راه و بستر برنامه ریزی را هموارتر کرده است.

افتتاحیه جشنواره زمان مناسبی برای نتیجه گیری نیست

حسن ریاحی آهنگساز معاصر و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و مدیر سابق مرکز موسیقی صدا و سیما هنرمند دیگری بود که در حاشیه اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما با خبرنگار فرهنگی ایرنا به گفت و گو پرداخت و درباره نقش و اهمیت گزینش مناسب دبیر جشنواره در توفیق مهم ترین رویداد موسیقی کشور سخن گفت.

چهره ماندگار موسیقی ایران درباره نتیجه تدوین آیین نامه جشنواره از سال گذشته تاکنون گفت: این افکار عمومی و اصحاب رسانه هستند که باید با رصد دوره های مختلف درباره روند این جشنواره نظر بدهند اما به هر شکل برخورداری از آیین نامه گام موثری در برنامه ریزی دقیق چنین رویدادهایی خواهد بود.

وی با نگاهی به سی و چهار دوره گذشته جشنواره گفت: در کل جهان امروز ما شاهد یک آشفتگی کلی در عرصه موسیقی هستیم اما به هر شکل برگزاری یک جشنواره موفق در هر دوره ای نیازمند بودجه کافی و مناسب است که با برخورداری از بودجه کافی امکان دعوت از هنرمندان درجه یک جهانی و ایرانی فراهم می‌شود.

وی در ادامه این گفت وگو از هر گونه اظهارنظری درباره موفقیت این جشنواره در دوره سی و پنجم خودداری کرد و گفت: باید برای پاسخ به این سوال تا پایان جشنواره صبر کرد و نتیجه کار هنرمندان را دید.

رمز عملکرد موفق دبیر جشنواره را باید در آیین نامه جست

وی درباره نقش دبیر جشنواره در مهم ترین رویداد موسیقی کشور گفت: باید دید در آیین نامه به دبیر جشنواره چه میزان اختیارات تفویض شده و بر اساس این اختیارات عملکرد دبیر را بررسی کرد. این هنرمند در ادامه به انتخاب مجدد شاهین فرهت به سمت دبیری جشنواره اشاره کرد و از وی با عنوان شخصیت برجسته عرصه موسیقی با کوله باری از تجربه و گزینه مناسبی برای دبیری جشنواره یاد کرد.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت که امشب سومین شب خود را سپری می کند، از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.

در این دوره از جشنواره یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی گرامی داشته می‌شود و نخستین دوره جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی خواهد بود که برای نخستین بار برگزار خواهند شد.

در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور خواهند بود. در این دوره از جشنواره از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل خواهد آمد. مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت طی مراسم ویژه ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=7890

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا