جشنواره موسیقی فجرکنسرت تهرانموسیقی ایران

وحدت از طنین سازهای بانوان پر شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: کنسرت گروه «خنیاگران مهر» در نخستین روز از جشنواره موسیقی فجر در سانس دوم در تالار وحدت اجرا شد. این گروه سال گذشته نیز در جشنواره حضور پیدا کرده و قطعاتی همانند امسال را اجرا کرده بودند. سال گذشته نیز رهبر بدون داشتن چوب رهبری گروه را هدایت کرد.

 تیزر جشنواره پخش می‌شود و نوازندگانی که همه خانم هستند به روی صحنه می‌آیند و پس از لحظاتی قطعه‌ای را با ریتمی تقریبا تند اجرا می‌کنند. در ابتدا قطعه بی‌کلامی به نام «تک سوار» برای تار و ارکستر توسط نوازندگانی که همه خانم بودند اجرا و توسط بهزاد عبدی در سالنی که تعداد قابل توجهی صندلی خالی داشت، رهبری شد.

در ادامه نوید نوروزی، خواننده به جمع گروه اضافه شد. قطعه دوم «عشق است بر آسمان پریدن» نام داشت.

قطعه «با باران می‌رقصد» اثر بی‌کلامی برای قیچک و ارکستر بود.

در ادامه اثر «در محاصره» اجرا شد. نوازندگان زمزمه کردند «از سحر عطر دل انگیز تو پیچیده به شهر، باز دیشب چه کسی خواب تو را دیده به شهر».

پس از آن خواننده خواند «دیدم از پنجره خانه هوا طوفانی است، بار دیگر نکند بال تو ساییده به شهر…»

سازها همگام با خواننده نواخته شدند. او گاهی اوج می‌گرفت. اکنون زمزمه می‌کرد: «شهر چسبیده به تو، خون تو پاشیده به شهر»
سازها به آرامی نواخته می‌شدند و سکوت حکم‌فرما شد. این شعر سروده کاظم بهمنی بود.

«ماه و سکوت تو» قطعه بعدی بود که بدون خواننده اجرا شد. با صدای نی آغاز و با سازهای زهی همراه شد. سپس صدای کمانچه طنین‌انداز شد. صدای آن سوزی را به همراه داشت که با دیگر سازها اجرا می‌شد. اکنون ریتم کمی اوج گرفته و روی دف کوبیده شد. این اثر با پختگی بهتری اجرا شده و نوازنده کمانچه مخاطب را با خود همراه کرد.

نوازنده کمانچه سالن را ترک کرده و خواننده باری دیگر به سالن آمد. این بار قطعه «سخن عشق» اجرا شد. برای لحظاتی سازها نواخته شدند و سپس خواننده کار خود را آغاز کرد.

«رقصان» اثر حسین علیزاده برای ارکستر، قطعه بعدی بود که ریتمی شاد داشت. فضای موسیقی کردستان در آن احساس می‌شد. سازها به سرعت نواخته می‌شدند و ریتم شادی را می‌نواختند. اکنون فضای شاد موسیقی کردستان بیشتر در کار حس می‌شد و پس از لحظاتی این قطعه نیز به پایان رسید.

پس از یک آنتراکت نوازندگان باری دیگر به سالن آمدند. این قطعه «پرواز» نام داشت که برای قانون و ارکستر بود. صدای کوبیده شدن روی طبل‌ها به علت مشکلات فنی آوای چندان خوشایندی ایجاد نمی‌کرد. با این حال نوازنده قانون آوای خوشی را در سالن پر می‌کرد. این قطعه در ریتم تقریبا یکسانی اجرا شد و ملودی‌ها مدام تکرار می‌شدند. تا اینکه قانون سرعت بیشتری گرفت و دیگر سازها نیز با او همراه شدند.

خواننده باری دیگر به سالن آمد و این بار قطعه «در جست و حوی آرامش» را خواند. صدای نی و قانون را به وضوح بیشتری می‌شنیدیم.
او می‌خواند:«چه آتش ها که افشاندم چه طوفان‌ها به پا کردم به شوق دیدن آرامش چشمت چه‌ها کردم …»
اکنون سازها خاموش شده و خواننده با اوج می‌خواند «کنارم باش تا از نو به پای هم سر اندازیم فلک را سخت بشکافیمو طرحی نو در اندازیم». کار با اوج‌خوانی خواننده پایان یافت.

قطعه کژال برای تار باس و ارکستر نیز فضای موسیقی کردستان را همراه داشت که برای دقایق کوتاهی اجرا شد.

خواننده این بار قطعه معروف «دیدی که رسوا شد دلم» اثر علی تجویدی را اجرا کرد.

پس از آن «خاطرات رفته» برای عود و ارکستر اجرا شد.
با اجرای قطعه بی‌کلام دیگری، خواننده باری دیگر به سالن آمد. این بار با اجرای قطعه «ای عشق» فضای شادی در سالن ایجاد شد.

اثر ارمنی «شورج بار» فضای متفاوتی را در سالن ایجاد کرد. لحظات اولیه کار فضای آرامی داشت ولی سپس ریتم تندتری را به خود گرفت.

شورج بار آهنگی از زوینار هوانسیان با تنظیم مجدد بهزاد عبدی است.

پس از این قطعه نوازنده تنبک لحظاتی را به همراه دف نواخت که با تشویق حضار همراه بود. پس از آن دیگر نوازندگان نیز به جمع اضافه شدند و آخرین قطعه با نام «بیا تا گل برافشانیم» خوانده شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=7870

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا