جشنواره موسیقی فجرکنسرت تهرانموسیقی ایران

آوای تبری، نوروز را به تالار سوره آورد

به گزارش کامینگ سون موزیک: در نخستین روز از جشنواره موسیقی فجر کنسرت گروه آوای تبری در سالن سوره حوزه هنری اجرا شد.

در جریان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، ساعت ۱۸:۳۰ امشب (پنجشنبه) ۲۴ بهمن ماه در سالن سوره حوزه هنری گروه آوای تبری به روی صحنه رفت.
گروه آوای تبری به عنوان یکی از گروه های موسیقی نواحی شناخته می شود که از استان مازندران برآمده است.
جلال محمدی سرپرست گروه آوای تبری و زمان شکارچیان خواننده این گروه است.
گروه آوای تبری امشب کنسرت خود را با اجرای قطعه نوروز خوانی آغاز کرد که به نوعی استقبال از فرا رسیدن بهار بود. اجرای این قطعه با آوردن سینی‌های بزرگی که در آن هفت سین و آینه و قرآن چیده شده بود، همراه بود.
در بخش دوم، تعدادی قطعه که بیشتر آنها شاد بودند، اجرا شد که بنا به گفته سرپرست گروه تعدادی از این قطعات در تیرماه امسال در تالار وحدت اجرا شده بود و امشب با اعمال تغییراتی به اجرای جدید گذاشته شد.
در این بخش دو تن از اعضای گروه به طور جداگانه تک‌نوازی دف داشتند.
در کنسرت گروه آوای تبری، بخش سوم به نقاره نوازی از موسیقی‌های مازندرانی اختصاص داشت که بنا به گفته جلال محمدی سرپرست گروه، این نوع موسیقی در مراسم‌های کشتی، عروسی و مراسم‌های آیینی نواخته می شود.
حضور نوازنده های زن در بخش نقاره نوازی پررنگ بود. همچنین در این بخش خردسالان و تعدادی دختر و پسر نوجوان حضور داشتند. این بخش با سرنانوازی و ساز دهل همراه بود. هماهنگی گروه در حرکت چوب‌هایی که برای نواختن نقاره استفاده می‌شد، شکوه و زیبایی خاصی به اجرا می‌بخشید.‌ همچنین در بخشی از نقاره‌نوازی، همراهی سازهای تنبک و سرنا و دست زدن‌های ریتمیک بقیه نوازنده‌ها و همچنین تماشاچیان کار گروهی جلوه بیشتری پیدا کرد.

در بخش پایانی نوازنده‌های زن و دختران خردسال با ضرب گرفتن روی تشت‌های مسی و روحی با نقاره نوازان و سرنانوازان همراهی می‌کردند که شاید جذاب‌ترین بخش کنسرت امشب بود.
اعضای گروه موسیقی تبری، لباس های محلی بر تن داشتند.‌ نوازندگان مرد تصویر دماوند را به عنوان نمادی از استان مازندران بر سینه نصب کرده بودند. همچنین لباس‌های رنگی و زری دوزی شده نوازندگان زن، از نکات جذاب گروه آوای تبری بود.

ممنوعیت عکس‌برداری برای خبرنگارانی که برای تهیه گزارش در سالن سوره حوزه هنری حاضر شده بودند از نکات دیگر این اجرا بود.

به گزارش ایسنا، جشنواره موسیقی فجر تا ۳۱ بهمن ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=7867

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا