بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین 16 اوت سینما ، تئاتر و موسیقی؛ مدونا

به گزارش کامینگ سون موزیک:  مَدونا لوئیز چیکونی  (انگلیسی: Madonna Louise Ciccone؛ زادهٔ ۱۶ اوت ۱۹۵۸) خواننده ، ترانه‌نویس و بازیگر آمریکایی است.
از او با عنوان افتخاری «ملکه پاپ» یاد می‌شود و همچنین به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در فرهنگ عامه شناخته می‌شود. مدونا برای بازآفرینی و تنوع‌پذیری در تولید موسیقی، ترانه‌سرایی و نمایش بصری مشهور است. او به دلیل عبور از مرزهای بیان هنری در موسیقی جریان اصلی در حالی که کاملاً مسئولیت تمام جنبه‌های شغلی خود را بر عهده داشت، نیز شناخته شده‌است. آثار مدونا که ترکیبی از مضامین اجتماعی، سیاسی، جنسی و مذهبی است، مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و باعث ایجاد جنجال‌هایی نیز شده‌است. از مدونا بیشتر به عنوان تأثیرگذار بر دیگر هنرمندان یاد می‌شود.
مدونا
نام در زمان تولد مَدونا لوئیز چیکونی
زادهٔ ۱۶ اوت ۱۹۵۸ ‏(۶۳ سال)
بی سیتی، میشیگان، ایالات متحده
دیگر نام‌ها ورونیکا (نام تأییدی کاتولیک)
پیشه
  • خواننده
  • ترانه‌نویس
  • بازیگر
  • بازرگان
  • تهیه‌کننده موسیقی
  • رقصنده
  • کارگردان فیلم
  • نویسنده
  • بشردوست
سال‌های فعالیت ۱۹۷۹–اکنون
دارایی خالص ۵۷۰–۸۰۰ میلیون دلار آمریکا
همسر(ها)
  • شان پن (ا. ۱۹۸۵–۱۹۸۹)
  • گای ریچی (ا. ۲۰۰۰–۲۰۰۸)
شریک(های)
زندگی
کارلوس لئون (۱۹۹۵–۱۹۹۷)
فرزندان ۶
جایزه(ها) فهرست کامل
وبگاه
madonna.com
پیشه موسیقی
خاستگاه نیویورک، ایالات متحده
ژانر
  • پاپ
  • الکترونیکا
  • رقص
ساز(ها)
  • آواز
  • گیتار
ناشر(ان)
  • سایر
  • وارنر
  • ماوریک
  • اینترسکوپ
همکاری‌های مرتبط
  • بریک‌فست کلاب
  • امی

مدونا در میشیگان به دنیا آمد و بزرگ شد. او در سال ۱۹۷۸ به شهر نیویورک نقل مکان کرد تا در رشته رقص مدرن فعالیت کند. پس از دوره‌ای اجرا به عنوان درامر، گیتاریست و خواننده در بندهای بریک‌فست کلاب و امی، مدونا با انتشار نخستین آلبوم استودیویی خود با عنوان مدونا (۱۹۸۳) به شهرت رسید. او این روند را با مجموعه‌ای از آلبوم‌های موفق از جمله آلبوم‌های پرفروش مثل یک باکره (۱۹۸۴) و آبی واقعی (۱۹۸۶) و همچنین آلبوم برنده‌های جایزه گرمی پرتو نور (۱۹۹۸) و اعتراف‌ها بر روی جایگاه رقص (۲۰۰۵) ادامه داد. مدونا در طول حرفه خود تک‌آهنگ‌های شماره یک بسیاری را منتشر کرده‌است، از جمله «مثل یک باکره»، «لا ایسلا بونیتا»، «مثل یک نیایش»، «وگ»، «تعظیم کن»، «یخ‌زده»، «موسیقی»، «هانگ آپ»، و «۴ دقیقه».

محبوبیت مدونا با ایفای نقش در فیلم‌هایی مانند ناامیدانه در جستجوی سوزان (۱۹۸۵)، دیک تریسی (۱۹۹۰)، لیگ خودشان (۱۹۹۲)، و اویتا (۱۹۹۶) افزایش یافت. در حالی که برای اویتا برنده جوایز گلدن گلوب بهترین بازیگر زن شد، بسیاری از دیگر فیلم‌های او نظرات ضعیفی از سوی منتقدان دریافت کردند. مدونا به عنوان یک بازرگان، کمپانی ماوریک را در سال ۱۹۹۲ تأسیس کرد؛ این کمپانی شامل ماوریک رکوردز، یکی از موفق‌ترین ناشرهای تأسیس‌شده توسط هنرمندان در تاریخ بود. از دیگر کارهای او می‌توان به مارک‌های مد، کتاب‌های کودکان، کلوپ‌های سلامتی و فیلم‌سازی اشاره کرد. او در خیریه‌های مختلفی همکاری می‌کند و در سال ۱۹۹۸ بنیاد پرتو نور و در سال ۲۰۰۶ ریزینگ ملاوری را تأسیس کرد.

مدونا اولین هنرمند زن بود که از پتانسیل کامل موزیک ویدئو بهره برداری کرد. او با طراحان برتری همچون ژان پل گلتیر، عکاسان برجسته ای همچون: استیون میسل و هرب ریتس، و کارگردان هایی نظیر: مری لمبرت و دیوید فینچرهمکاری کرد مدونا با الهام بخشی از فرهنگ باشگاه های زیرزمینی موفق به ایجاد تصاویر متمایز جنسی و طنزی مانند آلبوم “مانند یک باکره” (در سال1984 شد.) و نیز پس از آن توانست با ارائه لباس بحث برانگیز قرمز و سیاه که با عنوان بوسه یک قدیس در آن زمان شناخته میشد در موزیک ویدئو جنجالی مانند یک نیایش تابو شکنی کند.

مدونا با فروش بیش از ۳۰۰ میلیون از آثارش در سراسر جهان، از سوی رکوردهای جهانی گینس به عنوان پرفروش‌ترین هنرمند موسیقی زن در تمام دوران شناخته شده‌است. او موفق‌ترین هنرمند تک‌خوان در تاریخچهٔ جدول بیلبورد هات ۱۰۰ ایالات متحده است و دارای رکورد بیشترین تعداد تک‌آهنگ شماره یک از یک هنرمند زن در استرالیا، کانادا، ایتالیا، اسپانیا و انگلستان است. او با درآمد ۱٫۵ میلیارد دلار از بلیط‌های کنسرت خود، همچنان بالاترین درآمد را برای هنرمندان تورهای انفرادی در تمام دوران دارد. نام مدونا در سال ۲۰۰۸ در اولین سال واجد شرایط بودن وارد تالار مشاهیر راک اند رول شد. او در سال ۲۰۱۲ از سوی وی‌اچ‌وان به عنوان بزرگترین زن موسیقی و در سال ۲۰۲۰ از سوی مجلهٔ بیلبورد به عنوان بزرگترین هنرمند در زمینهٔ موزیک ویدئو رتبه‌بندی شد همچنین رولینگ استون مدونا را در میان ۱۰۰ هنرمند بزرگ تمام دوران و ۱۰۰ ترانه‌سرای بزرگ تمام دوران قرار داده‌است.

مدونا موفق شد که بیش از ۱.۵ میلیارد دلار از فروش بلیت تورهای کنسرت خود در طول دوران حرفه‌ای اش درآمد کسب کند. با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط Billboard Boxscore، او پردرآمدترین هنرمند برای تور انفرادی در تمام دوران ها است که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ بیش از ۱.۳۱ میلیارد دلار درآمد داشته است.او تنها زن در تاریخ است که دارای دو کنسرت انفرادی با ۱۰۰/۰۰۰ بلیت فروخته شده است. کنسرت «Who’s That Girl World Tour» او در «پارک دو سئو»، پاریس، بیش از صد و سی هزار تماشاگر را به خود جلب کرد،پس از آن در حالی که کنسرت «Girlie Show» او در ورزشگاه ماراکانا، ریودوژانیرو برگزار میشد ،موفق شد که بیش از صد و بیست هزار نفر را به آنجا بکشاند. مدونا توانست با دریافت بهترین جایزه موزیک ویدئو از ام تی وی آوارد در سال ۱۹۸۶ اولین برنده زن این جایزه باشد.

طبق بیلبورد، مدونا موفق‌ترین هنرمند انفرادی در تاریخ چارت 100 آهنگ داغ جهان (دومین نفر پس از بیتلز) و موفق‌ترین هنرمند کلوپ رقص در تمام دوران است. مدونا با ۴۴ آهنگ شماره یک در جدول آهنگ های Hot Country بالاتر از جورج استریت قرار گرفت.در لیست Hot 100 نیز بیش از هر هنرمند زن دیگری در تاریخ؛ وی این رکورد را در بین همه هنرمندان برای نزدیک به دو دهه (بین سال‌های 2002 تا 2020) در اختیار داشت، اما پس از این دریک این رکورد را کسب کرد..مدونا دارای رکورد بین‌المللی برای بیشترین تک آهنگ شماره یک توسط یک هنرمند زن در استرالیا (برای۱۱ بار)، کانادا (برای ۲۵ بار)، ایتالیا (برای۲۳ بار)،ایرلند (برای ۸ بار)،فنلاند (برای ۷ بار)، اسپانیا (برای ۲۱ بار)، و بریتانیا (برای ۱۳ بار ).در چهلمین سالگرد نمودارهای کنترل رسانه GfK، مدونا به عنوان موفق‌ترین فرد برای بهترین هنرمند تک آهنگِ رتبه برتر در چارت ها رتبه‌بندی شد.

زندگی‌نامه و حرفه

۱۹۵۸–۱۹۸۱: اوایل زندگی و شروع حرفه

مَدونا لوئیز چیکونی در روز ۱۶ اوت ۱۹۵۸ در بی سیتی، میشیگان از پدر و مادری کاتولیک به نام مدونا لوئیز (موسوم به فورتین) و سیلویو آنتونی «تونی» چیکونی به دنیا آمد. والدین پدرش مهاجرانی ایتالیایی از پاچنترو بودند در حالی که مادرش از نژاد فرانسوی-کانادایی بود. تونی چیکونی یک مهندس طراحی بود که در کرایسلر و جنرال موتورز کار می‌کرد. اعضای خانواده از آنجا که مدونا هم نام مادرش بود، او را «نونی کوچک» صدا می‌زدند. مدونا بعداً در مورد نامش گفت، «چگونه می‌توانم غیر از آنچه مدونا نامیده‌ام، چیز دیگری باشم؟ من یا یک راهبه می‌شدم یا این.» او دو برادر بزرگ‌تر به نام‌های آنتونی و مارتین و سه خواهر و برادر کوچک‌تر به نامهای پائولا، کریستوفر و ملانی دارد.

هنگامی که مدونا در سال ۱۹۶۶ در کلیسای کاتولیک تأیید شد، نام ورونیکا را به عنوان نام تأییدی پذیرفت. او در حومه دیترویت پونتیاک و آون تونسی (تپه‌های روچستر فعلی) بزرگ شد. ماه‌ها قبل از فوت مادرش در اثر سرطان پستان در اول دسامبر ۱۹۶۳، مدونا متوجه تغییراتی در رفتار و شخصیت خود شد، اگرچه دلیل آن را نمی‌فهمید. مادرش برای توضیح وضعیت پزشکی خود ضرر کرده بود و اغلب وقتی مدونا از او در این مورد سال می‌پرسید، شروع به گریه می‌کرد. مدونا بعداً اعلام کرد که مفهوم مرگ مادرش را درک نکرده‌است.

تأثیر مرگ مادرش باعث شد مدونا برای آرامش مدتی را نزد مادر بزرگ پدری خود زندگی کند. خواهر و برادران چیکونی از خانه‌داران تنفر داشتند و در برابر هر کسی که به خانه آنها آورده می‌شد و فکر می‌کردند سعی می‌کنند جای مادر عزیزشان را بگیرند، مخالفت کردند. مدونا بعداً در مصاحبه‌ای با ونتی فر دوران کودکی خود را به این شکل توصیف می‌گوید: «من خودم را دختری تنها که در جستجوی چیزی بود می‌دیدم. من سرکشی نمی‌کردم من به خوب بودن در کارهایم اهمیت می‌دادم، من مانند دخترای عادی موهای زیر بغلم را نمی‌تراشیدم و آرایش نمی‌کردم اما من درس خوان بودم و نمرات خوبی می‌گرفتم و می‌خواستم کسی شوم.» مدونا از اینکه پدرش تونی را نیز می‌توان از دست داد وحشت می‌کرد و معمولاً نمی‌توانست بخوابد مگر اینکه در نزدیکی او باشد.

در سال ۱۹۶۶، تونی با جوآن گوستافسون، خانه‌دار خانواده ازدواج کرد. آن دو صاحب دو فرزند به نام‌های جنیفر و ماریو شدند. مدونا به دلیل ازدواج مجدد از پدرش کینه ورزید و در برابر او شروع به کینه‌ورزی کرد و روابط آن‌ها پس از سال‌ها تیره‌تر شد. او دوران تحصیلی‌اش را در مدارس ابتدایی کاتولیک سنت فردریک و سنت آندرو و مدرسه راهنمایی غرب گذارند. مدونا در مدرسه به نمره های بالای خود معروف بود و به دلیل رفتارهای غیر متعارفش شناخته شد. او در راه‌روهای میان کلاس‌ها حرکات چرخ و فلکی و بالانس را انجام می‌داد و در طول کلاس دامنش را بالا می‌کشید تا پسران لباس زیرش را ببینند.

پدر مدونا او را در کلاس‌های پیانوی کلاسیک ثبت‌نام کرد اما بعداً مدونا به دلیل علاقه‌اش به تبدیل شدن به یک بالرین پدرش را قانع کرد که اجازه دهد در کلاس‌های باله شرکت کند. ولی بعد از شرکت در کلاس‌های باله، کریستوفر فلین معلم باله‌اش مدونا را متقاعد کرد که رشته رقص را دنبال کند. او بعداً در دبیرستان روچستر آدامز تحصیل کرد و در آنجا یک دانش‌آموز ممتاز و یکی از اعضای تیم تشویق شد. پس از فارغ‌التحصیلی، او یک بورسیهٔ تحصیلی رقص از دانشگاه میشیگان را دریافت کرد و در تابستان در جشنواره رقص آمریکا در دورهام، کارولینای شمالی تحصیل کرد.

در سال ۱۹۷۸، مدونا دانشکده را رها کرد و دوباره به شهر نیویورک نقل مکان کرد. او در مورد نقل مکان خود به نیویورک می‌گوید، «این اولین باری بود که با هواپیما سفر می‌کردم، اولین باری بود که تاکسی سوار می‌شدم. من با ۳۵ دلار در جیبم به اینجا آمدم و این شجاعانه‌ترین کاری است که تا به حال انجام داده‌ام.» طولی نکشید که او یک آپارتمان در محله الفبت سیتی در ایست ویلیج پیدا کرد. او هنگام کار در دانکن دوناتس و با گروه‌های رقص مدرن، شرکت در کلاس‌های تئاتر رقص آمریکایی آلوین آیلی پول کمی داشت و سرانجام با پرل لانگ در تئاتر رقص به اجرا می‌پرداخت. او همچنین زیر نظر مارتا گراهام، رقصنده و طراح رقص مشهور آمریکایی به تحصیل در حرفهٔ رقص پرداخت. مدونا به عنوان یک رقاص پشتیبان برای دیگر هنرمندان مطرح آغاز به کار کرد. شبی هنگام بازگشت از تمرین، دو مرد با چاقو به مدونا تجاوز و او را مجبور به انجام قضیب‌لیسی کردند. او در مورد این حادثه می‌گوید، «طعمی از ناتوانی من، این به من نشان داد که با تمام قدرتی که من از خودم نشان داده بودم، هنوز هم نمی‌توانم خودم را نجات دهم، هرگز نمی‌توانستم آن را فراموش کنم.»

در حالی که به عنوان خوانندهٔ پشتیبان و رقصنده برای هنرمند دیسکو فرانسوی پاتریک هرناندز در تور جهانی ۱۹۷۹ خود اجرا می‌کرد، مدونا عاشقانه با موسیقیدان دن گیلروی دوست شد و آن دو در یک کنیسه متروکه در کرونا، کوئینز زندگی می‌کردند. آن‌ها با هم نخستین گروه راک، بریک‌فست کلاب را تشکیل دادند و مدونا برای آن آواز می‌خواند و درام و گیتار می‌زد. در سال ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ او بریک‌فست کلاب را ترک کرد و به همراه دوست‌پسر خود در آن زمان استیون بری، به عنوان درامر گروه امی را تشکیل داد. این دو با هم شروع به نوشتن ترانه کردند، اما مدونا بعداً تصمیم گرفت خودش را به عنوان یک هنرمند تک‌خوان پیشرفت دهد. موسیقی او دی‌جی و تهیه‌کنندهٔ موسیقی مارک کامنز را تحت تأثیر قرار داد. پس از آن کامنز ترتیب جلسه‌ای بین مدونا و سیمور استین بنیانگذار سایر رکوردز را داد.

۱۹۸۵–۱۹۸۲: مدونا، مثل یک باکره و ازدواج اول

پس از آنکه مدونا با سایر قرارداد تک‌آهنگ بست، نخستین تک‌آهنگ او، «همه» در اکتبر ۱۹۸۲ و تک‌آهنگ دوم «آزرده شدن» در مارس ۱۹۸۳ منتشر شد. هر دو به هیت‌های بزرگ در کلاب‌های ایالات متحده تبدیل شدند و به جایگاه سوم جدول ترانه‌های داغ دنس کلاب که توسط مجلهٔ بیلبورد (مجله) گردآوری می‌شود، رسیدند. پس از این موفقیت، او آغاز به ساخت نخستین آلبوم هم‌نام خود، مدونا کرد که اصولاً توسط رجی لوکاس از وارنر برادرز تهیه شده‌است. با این حال، او از ترانه‌های تکمیل‌شده راضی نبود و با تکنیک‌های تولیدی لوکاس مخالف بود، بنابراین تصمیم گرفت که کمک بیشتری برای ضبط آلبوم را در دست بگیرد. در این مدت، مدونا با هنرمندژان میشل باسکیا قرار می‌گذاشت اما به دلیل اعتیادش به هروئین رابطه‌اش را با او قطع کرد.

مدونا با دوست پسرش جان جان «ژله‌بین» بنیتز آشنا شد و از او برای پایان دادن به تولید آلبوم کمک خواست. بنیتز بیشتر قطعات را ریمیکس کرد و «تعطیلات» را تهیه کرد که سومین تک‌آهنگ مدونا و نخستین موفقیت جهانی او در ده جایگاه برتر جدول‌ها بود.

محبوبیت مدونا در ماه نوامبر سال ۱۹۸۴ با انتشار دومین آلبوم استودیوی خود مثل یک باکره به صورت جهانی افزایش پیدا کرد. مثل یک باکره نخستین آلبوم یک زن بود که بیش از پنج میلیون نسخه در ایالات متحده به فروش رفت. این آلبوم بعداً گواهی الماس را تأیید کرد و بیش از ۲۱ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شد. دو تک آهنگ نخست آلبوم مثل یک باکره و دختر مادی به شماره ۱ و ۲ در بیلبورد رسیدند. مدونا هنگامیکه که روی ویدئو کلیپ دختر مادی کار می‌کرد با شان پن آشنا شد و در سال ۱۹۸۵ با او ازدواج کرد. همچنین مدونا نخستین حضورش را در سینما با نقش کوچکی بعنوان یک خوانندهٔ کلوپ در فیلمبه دنبال تصورات آغاز کرد و بعد با نقش برجسته‌تری در ناامیدانه در جستجوی سوزان درخشید. در همان سال مدونا نخستین تور خود، تور باکره را آغاز کرد.

۱۹۹۲–۱۹۸۶: آبی واقعی، اون دختره کیه؟، مانند یک نیایش و دیک تریسی

در سال ۱۹۸۶ مدونا و شان پن در فیلم سوپرایز شانگهای ظاهر شدند. اما این فیلم، فیلم موفقی نبود و نخستین جایزه تمشک طلایی را برای هر دوی آنان را به همراه داشت.

مدونا در سال ۱۹۸۶ سومین آلبوم خود آبی واقعی را منتشر کرد. این آلبوم به جایگاه ۱ در ۲۸ کشور جهان رسید که دستاوردی بی‌سابقه بود. از این آلبوم ۲۵ میلیون به فروش رفت. آبی واقعی توسط رکوردهای جهانی گینس به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم یک زن در ده ۱۹۸۰ ثبت شد. سه تک آهنگ زنده به گفتن، پدر موعظه نکن و دلت را بگشای به شماره ۱ و تگ اهنگ‌های جزیره زیبا و آبی واقعی (ترانه مدونا) به شماره ۴ و ۵ در بیلبورد رسیدند. در سال بعد مدونا در فیلم اون دختره کیه؟ ظاهر شد موسیقی متن این فیلم در آلبوم اون دختره کیه (موسیقی متن)؟ منتشر شد که آهنگ‌های نگاه عشق (ترانه مدونا)، ایجاد اغتشاش و اون دختره کیه؟ از این آلبوم به شهرت رسیدند در همان سال مدونا تور اون دختره کیه؟ را آغاز کرد که توانست رکورد بیشترین حضور در یک کنسرت را بشکند.

در سال ۱۹۸۹ مدونا از شان پن جدا شد. او برای چهارمین آلبوم خود با افرادی نظیر پرینس و استیون بری کار کرد. آلبوم مانند یک نیایش به همراه نخستین تک آهنگش به شماره ۱ در بیلبورد و چارت‌های جهان رسیدند. در همان سال مدونا در فیلم سگ شکاری برادوی ظاهر شد و در سال بعد در فیلم دیک تریسی (فیلم ۱۹۹۰) درخشید. این فیلم برنده جایزه اسکار برای بهترین موسیقی متن شد که تمام آهنگ‌های آن توسط مدونا در آلبوم من از نفس افتاده‌ام خوانده شده بود. مدونا همچنین ترانه زودتر یا دیرتر را به همراه دیگر ستاره موسیقی پاپ مایکل جکسون (که به پادشاه پاپ معروف بود) در مراسم اسکار همان سال اجرا کرد. از این آلبوم آهنگ وگ به شهرت جهانی دست یافت در همان سال مدونا تور جاه‌طلبانه بلوند را آغاز کرد که دیویدی این تور برنده جایزه گرمی برای بهترین موزیک ویدیو در فرم بلند شد. از همین تور مستندی با عنوان راستی یا شهامت تهیه شد که فروش عالی پیدا کرد. در سال ۱۹۹۰ مدونا آلبوم برترین‌های خود را منتشر کرد که به فروش بیش از ۳۰ میلیون نسخه دست یافت و تبدیل به پرفروش‌ترین آلبوم برترین‌های یک زن شد. این آلبوم دارای دو تک آهنگ جدید به نام‌های عشقم را بیازمای و نجاتم بده (ترانه مدونا) بود که هر دو به شماره‌های ۱ و ۹ در بیلبورد رسیدند.

۱۹۹۷–۱۹۹۲: اروتیکا، قصه‌های وقت خواب، نخستین فرزند

در سال ۱۹۹۲ مدونا در فیلم دسته خودشان نظر خوبی را از سوی منتقدان دریافت کرد. موسیقی متن این فیلم زمینی که در آن بازی می‌کردم به‌شمار ۱ در بیلبورد رسید که این دهمین آهنگ شماره ۱ مدونا در جدول بیلبورد بود و مدونا نخستین زنی شد که دارای ۱۰ آهنگ شماره ۱ در جدول ۱۰۰ تای برتر بیلبورد داشت.

در سال ۱۹۹۲ مدونا کتاب و آلبوم جنجال‌برانگیز خود را منتشر کرد. از آلبوم اروتیکا آهنگ‌های اروتیکا، عمیق‌تر و عمیق‌تر، دختر بد، تب، باران و بای بای عزیزم منتشر شدند. در سال بعد مدونا تور شوی دخترانه را آغاز کرد و در فیلم‌های یک بغل مدرک و بازی خطرناک بازی کرد.

در سال ۱۹۹۴ مدونا آلبوم قصه‌های وقت خواب را منتشر کرد. نخستین تک آهنگ آلبوم تعظیم کن به شماره ۱ در بیلبورد رسید و تک آهنگ‌های بعدی راز، قصه وقت خواب و طبیعت بشر به تک آهنگ‌های مشهور او تبدیل شدند. در سال بعد آلبوم چند آهنگه چیزی برای به خاطر داشتن که داری دو تک آهنگ جدید به نام‌های و شانس بود را منتشر کرد. در همان سال مدونا در فیلم‌های غمی در چهره و چهار اتاق بازی کرد و در سال ۱۹۹۶ با بازی در فیلم اویتا (فیلم) تحسین منتقدان را برنگیخت مدونا برای این فیلم برنده جایزه جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر زن نقش اول شد همچنین این فیلم برنده جایزه اسکار برای بهترین موسیقی شد که بیشترین آهنگ‌هایش توسط مدونا خوانده شده بود. موسیقی متن این فیلم در آلبوم اویتا (موسیقی متن) منتشر شد و آهنگ‌های تو باید عاشقم باشی و آرژانتین برای من گریه نکن به شهرت رسیدند. مدونا از سال ۱۹۹۵ با مربی تناسب اندام کارلوس لئون وارد رابطه عاشقانه ای شد و در سال ۱۹۹۷ نخستین فرزندش لوردس لولا لئون را به دنیا آورد اما بعد از مدتی به رابطه خودش با کارلوس لئون پایان داد. همچنین مدونا به مکتب کابالا که یک مکتب یهودی است پیوست. او توسط ساندرا برنهارد به این مکتب معرفی شد.

۲۰۰۱–۱۹۹۸: پرتو نور، موسیقی، ازدواج دوم

در سال ۱۹۹۸ مدونا آلبوم پرتو نور را که شامل سبک‌های دنس و الکترونیک بود را منتشر کرد که توانست موج جدیدی را از سبک الکترونیک را وارد موسیقی عامه پسند کند. این آلبوم برنده جایزه گرمی بهترین آلبوم پاپ شد همچنین آهنگ پرتو نور برنده جایزه گرمی برای بهترین ضبط رقص و بهترین موزیک ویدیو فرم کوتاه شد. تک آهنگ‌های دیگر آلبوم یخ‌زده، قدرت خداحافظی و دنیای غرق شده/جایگزینی برای عشق هر کدام به شهرت جهانی رسیدند این آلبوم به بیش از ۱۶ میلیون فروش جهانی دست پیدا کرد. در همان سال مدونا Fund of Light Foundation را تأسیس کرد که به کمک بر زنان، آموزش و پرورش، توسعه جهانی و انسان دوستانه متمرکز بود.

در سال ۱۹۹۹ مدونا جایزه گرمی بهترین آهنگ نوشته شده برای فیلم آستین پاورز: جاسوسی که من را تکان داد برای آهنگ غریبه زیبا را برد.

در سال ۲۰۰۰ مدونا با گای ریچی کارگردان انگلیسی ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۱ دومین فرزندش روکو را به دنیا آورد. در سال ۲۰۰۰ مدونا آلبوم موسیقی را منتشر کرد که مانند سایر آلبومهایش تحسین منتقدان و فروش جهانی را به همراه داشت. نخستین تک آهنگ این آلبوم، موسیقی دوازدهمین شماره ۱ مدونا در جدول بیلبورد بود. در سال ۲۰۰۱ مدونا پنجمین تور خود را، تور دنیای غرق شده را آغاز کرد.

آلبوم‌ها

  • مدونا (۱۹۸۳)
  • مثل یک باکره (۱۹۸۴)
  • آبی واقعی (۱۹۸۶)
  • مثل یک نیایش (۱۹۸۹)
  • اروتیکا (۱۹۹۲)
  • قصه‌های وقت خواب (۱۹۹۴)
  • پرتو نور (۱۹۹۸)
  • موسیقی (۲۰۰۰)
  • زندگی آمریکایی (۲۰۰۳)
  • اعتراف‌ها بر روی جایگاه رقص (۲۰۰۵)
  • آب‌نبات سفت (۲۰۰۸)
  • ام‌دی‌ان‌ای (۲۰۱۲)
  • قلب سرکش (۲۰۱۵)
  • مادام اکس (۲۰۱۹)

فیلم‌شناسی

فیلم‌های بازی‌کرده

  • یک ایثار خاص (۱۹۷۹)
  • ناامیدانه در جستجوی سوزان (۱۹۸۵)
  • سورپرایز شانگهای (۱۹۸۶)
  • اون دختر کیه (۱۹۸۷)
  • Bloodhounds of Broadway (۱۹۸۹)
  • دیک تریسی (۱۹۹۰)
  • مدونا: راستی یا شهامت (۱۹۹۱)
  • سایه‌ها و مه (۱۹۹۱)
  • لیگ خودشان (۱۹۹۲)
  • شهادت بدن (فیلم ۱۹۹۳) (۱۹۹۳)
  • بازی خطرناک (۱۹۹۳)
  • چهار اتاق (۱۹۹۵)
  • اویتا (۱۹۹۶)
  • بهترین چیز بعدی (۲۰۰۰)
  • شیفته (۲۰۰۲)
  • I’m Going to Tell You a Secret (2005)
  • آرتور و نامرئی‌ها (۲۰۰۶)

فیلم‌های کارگردانی‌کرده

  • کثافت و خرد (۲۰۰۸)
  • دابلیو.ئی. (۲۰۱۱)

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=60924

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا