موسیقیموسیقی ایران

رونمایی از «حاصل عمرِ» استاد پیشکسوت موسیقی

به گزارش کامینگ سون موزیک: ویژه‌برنامه رونمایی از کتاب «حاصل عمر» اثر محمدعلی اسماعیلی متین به مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

«حاصل عمر» عنوان کتابی است شامل آثار محمدعلی اسماعیلی متین که در شش دهه گذشته ساخته و نواخته شده است. مراسم رونمایی از این کتاب روز جمعه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

مراسم رونمایی از این اثر شامل اجرای دونوازی سنتور و تمبک و گروه‌نوازی تمبک در دو بخش شامل آثار ایشان و قطعاتی از کتاب «حاصل عمر» خواهد بود. همچنین در مراسم یادشده «کتاب حاصل عمر» نیز عرضه خواهد شد. ورود به برنامه یادشده برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

محمدعلی اسماعیلی متین متولد ۴ شهریور ۱۳۱۳در تهران، تحصیلات خود را در دبستان رازی و دبیرستان پیرنیا گذراند. مشوقین اصلی و اولیه او در راه موسیقی دایی‌هایش مرتضی و مصطفی گرگین‌زاده بودند .آشنایی او با حسین تهرانی از سال ۱۳۳۰ شروع شد که دوران فعالیت جدی هنری‌اش به شمار می‌آید. او در سال ۱۳۳۷ با معرفی تهرانی در ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر از جمله گروه همنوازان تنبک به رهبری استادش شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۴۳ در سمت هنرآموز هنرستان موسیقی ملی به جانشینی استاد خود به آموزش پرداخت. در سال ۱۳۴۵ سرپرستی گروه تنبک‌نوازان وزارت فرهنگ و هنر را بر عهده گرفت که شامل ۱۲ سال فعالیت این گروه همراه با ۱۵ قطعه براساس ریتم‌های ایرانی است که در کنسرت‌های خارج از کشور اجرا شد. معروف‌ترین این قطعات قطعه «رونما» است که براساس یکی از داستان‌های اصیل ایرانی متجاوز از ۲۰۰ بار بر روی صحنه اجرا شده است. او بعد از درگذشت پیرخود همراه با گروه نوازندگان فرهنگ و هنر به سرپرستی فرامرز پایور دوران نوین فعالیت‌اش را آغاز کرد و در ۲۳ کشور بر روی صحنه رفت. او سال ۱۳۶۸ بار دیگر در کنار اساتید موسیقی ایران تحت عنوان گروه اساتید موسیقی ایران بر روی صحنه رفت. در مصاحبه‌ای با تهرانی در مقابل این سوال که چه کسی در میان شاگردان شما می‌تواند دنباله‌رو شما باشد گفت اگر خدا توفیق بدهد، محیط کثیفش نکند، کارش را رها نکند، تا زنده است پیگیر باشد و همین‌طور که الان هر ۵ دقیقه وقتش را روی ضرب می‌گذارد، من فقط اسماعیلی را قبول دارم.

فرهنگسرای اندیشه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه واقع اس

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=57463

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا