مصاحبه با پدرام نیک سیرت
به گزارش کامینگ سون موزیک: پدرام نیکسیرت شاید برای مخاطبان موسیقی شناخته شده نباشد اما برای موزیسینهای جریان فرعی یکی از معدود افراد تاثیرگذار است. نیکسیرت موسس نهاد فرهنگی سازباز است که بیش از پنج سال پیش شروع به کار کرد. در سالهای گذشته سازباز به عنوان برگزارکننده رویدادهای منسجم و منظمی بوده است که مهمترین آنها شبهای جَز و شبهای جنوب است. البته فعالیت این نهاد با کنسرتی برای ماکان اشگواری در سالن محک آغاز شد. و همچنین در ادامه آنها تک رویدادهای مهمی مثل کنسرت موسیقی فیلمهای کریستف رضاعی را برگزار کردند.
در معرفی این نهاد خصوصی و مستقل یعنی سازباز چنین آمده است: «سازباز یک نهاد فرهنگی مستقل است که در فضای مجازی متولد شده و امیدوار است بتواند به اهالی موسیقی و فرهنگ خدمت کند. هدف سازباز ایفای نقشی پیشرو در جهت پویایی فضای فکری و هنری جامعهی مخاطبینش است. برای تحقق این هدف٬ مجموعهای از خدمات در فضای مجازی سازباز در اختیار مخاطبین قرار گرفته است. ضابطهی اصلی سازباز در انتخاب حوزههای خدماتیاش، هماهنگی آنها با نیازهای احتمالی مخاطبین بوده است. با چنین نگاهی ٬ بخشی از این خدمات شامل بانکهای اطلاعاتی تخصصی مقالات در حوزهی موسیقی، فروشگاهها و آموزشگاههای موسیقی و هم چنین استودیوهای ضبط هستند. عرضه و فروش آنلاین بلیت کنسرت نیز بخش دیگری از خدمات سازباز است. بدون شک این خدمات متناسب با نیازهای مخاطبین قابل تغییر و ارتقاء خواهند بود. سازباز باور دارد که کارایی و حیاتش به پویایی مخاطبینش وابسته است و پیشرفتش در گرو ارتباط متقابل با کاربرانش است.
سازباز تا امروز به سمت بسیاری از اهدافش حرکت کرده است و در مواردی از جمله فروش آنلاین یا تشکیل بانک اطلاعاتی کم کار بوده است. اما مهمترین خدمات سازباز و در راس آن پدرام نیکسیرت ایجاد فضا برای اجرای موزیسینهایی بود که پیش از آن جریان و امکانی برای ارائه نداشتند. به جرات میتوان گفت پیش از شکل گیری رویداد شبهای جَز هیچ جریان منسجمی برای این سبک وجود نداشت. تعداد کمی از موزیسینهای جز به واسطه دوستی و مراودات شخصی اجراهای محدودی برگزار میکردند اما این سبک حتی برای اهالی موسیقی در ایران هم کمی دور و دست نیافتنی بود. شکل گیری شبهای جز باعث بسیاری از جزیرههای جدا افتادهی جز کنار هم جمع شوند و پس از آن با خیال راحت به اجرا فکر کنند. از طرفی موتور محرکهی جریانی شد و بقیه موزیسینهای این سبک هم با دل و جرات بیشتری آثارشان را ارائه دادند.
از طرفی نیکسیرت تصمیم گرفت رویداد دیگری به نام شبهای جنوب به راه بیاندازد. شکل گیری این رویداد نشان از تیزبینی و نگاه درستش به این بازار بود. او به موقع فهمید موسیقی جنوب ایران با پتانسیل بالایی که دارد هر روز در حال رشد کمی و کیفی است و نیاز به انسجام دارد. البته که ریسک این رویداد بسیار کمتر از شبهای جز بود و از نظر فروش و درآمدزایی هم می توانست موثرتر باشد. شبهای جنوب حالا چهارمین سالش را پشت سر گذاشته و به موقعیتی تثبیت شده رسیده است.
اما مهمترین رویداد مقطعی سازباز عملا با شکست مواجه شد. «شبهای گروه B» که به مناسبت جام جهانی فوتبال برگزار شد با ایدهای نه چندان هنری و بیشتر اجتماعی شکل گرفت. قرار بود از کشورهای هم گروه ایران در جام جهانی موزیسینهایی به ایران دعوت شوند و در کنار شهرام ناظری از ایران در تالار وحدت روی صحنه بروند. اما چند روز پیش از اجرا آمریکا از برجام خارج شد و بسیاری از موزیسینها از سفر به ایران صرف نظر کردند. در نهایت گروه لیان، خوزه لوئیس مُنتُن و شهرام ناظری در این رویداد شرکت کردند. اما نه نتیجه مالی خوبی داشت و نه از نظر فرهنگی به خواستههایش رسید. مصاحبهی پیش رو حاصل پنج سال پیگیری رویدادهای سازباز است. گفتوگویی که بیشتر حول محور شبهای جز چرخید و موانع و مشکلاتش بررسی شد.
لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=5730