موسیقیموسیقی ایران

سبک و سنگین کردن جشنواره فجر در ترازوی نقد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  بهروز وجدانی درباره شرایط حضور گروه‌های موسیقی از شهرستان‌ها در جشنواره موسیقی فجر بیان می‌کند: جشنواره مبلغ پایینی را به هنرمندان برای اجرا پرداخت می‌کند و گروه‌هایی که قرار است از شهرستان برای حضور در جشنواره به تهران بیایند، خودشان باید هزینه‌های رفت و آمد و یا محل اقامت را بر عهده بگیرند، به همین جهت ممکن است برای آن گروهی که قرار است مثلا از جنوب ایران به جشنواره بیاید، هزینه‌ها به صرفه نباشد.

او در ادامه سخنان خود بیان می‌کند: مگر اینکه این گروه‌ها تعداد نوازندگان را کم کنند که البته این امر باعث نقص در کیفیت اجرا می‌شود؛ چون قرار بوده آن گروه با تعداد معینی نوازنده که هر کدام وظیفه نواختن یک ساز را دارند، اجرا کند.

بهروز وجدانی ـ پژوهشگر و مترجم حوزه مردم شناسی و موسیقی ـ در گفت‌وگویی درباره لزوم برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: برگزار نشدن جشنواره موسیقی فجر باعث ایجاد پرسش برای علاقه‌مندان موسیقی درباره علت سکوت و تعطیلی آن می‌شود. به هر حال برگزاری این جشنواره را می‌توان پدیده مثبتی در نظر گرفت کرد ولی خب دارای نواقصی است که مسوولان جشنواره نیز این مسئله را کتمان نمی‌کنند و تاکنون در حد توان خود توانسته‌اند جشنواره را برگزار کنند.

او درباره مشکلات جشنواره بیان می‌کند: یکی از مشکلات جشنواره به شیوع کرونا در دو سال اخیر برمی‌گردد که موجب شده برخی از هنرمندان به سبب مشکلاتی که در اجرا وجود دارد، تقریبا ارتباط خود را با آن قطع کنند. درواقع خیلی از گروه‌ها نمی‌توانند در جشنواره حضور پیدا کنند؛ چراکه امکانات جشنواره به واسطه کرونا کاهش پیدا کرده است و امکان دعوت از خیلی گروه‌ها به واسطه مسائل مالی وجود ندارد، درنتیجه مجبور به گزینش می‌شوند. گزینش هم دردسرهای خود را دارد و ممکن است برای خیلی‌ها سوال شود که علت انتخاب کردن یا نکردن برخی گروه‌ها چیست؟

به صرفه نبودن حضور در جشنواره

این کارشناس موسیقی تصریح می‌کند: مدتی است که درآمد گیشه تعیین می‌کند که روند برگزاری جشنواره به چه صورت باشد، این در حالی است که در گذشته گیشه تعیین‌کننده سیاست‌های جشنواره نبود. این مسئله اکنون به یک مشکل بدل شده است؛ چون گروه‌های مهم و معروف با این شرایط مایل به حضور نیستند و جشنواره مجبور می‌شود گروه‌های درجه دو و سه را دعوت کند که حاصلش پایین آمدن سطح کیفیت خواهد بود.

او درباره راه حل این امر می‌گوید: اگر قرار است مسئولان جشنواره هر سال این رویداد را که پدیده مثبتی است برگزار کنند، باید تلاش کنند بودجه و امکانات را ارتقاء دهند که دستمزد توهین‌آمیزی به هنرمندان پرداخت نشود.

این کارشناس موسیقی ادامه می‌دهد: اگر برای بودجه و مشکلات جشنواره‌ فکری اساسی نشود، روز به روز کیفیت آن پایین خواهد آمد که در دراز مدت به ضرر موسیقی ما است؛ زیرا مردم ما تا حدی از طریق چنین رویدادهایی به ذات موسیقی ایران پی می‌برند و اگر قرار باشد در این رویدادها موسیقی با کیفیت نازل ارائه شود، هم برای موسیقی و هم برای گوش شنونده‌ها بد است تا حدی که شاید اگر روزی نوای خوشی هم بشنوند گمان می‌کنند متعلق به ایران نیست.

جشنواره موسیقی فجر برای معرفی موسیقی ایران

جشنواره موسیقی فجر در این دوره در چند استان نیز برگزار شد که وجدانی باتوجه به این امر بیان کرد که جشنواره موسیقی فجر در ذات برای شناساندن موسیقی ایران برگزار می‌شود و برگزاری آن کار مثبتی است. ممکن است شهروندان تهرانی نتوانند به نقاط مختلف ایران سفر کنند و موسیقی آنجا را به صورت زنده گوش دهند ولی جشنواره فرصت مغتنمی است که مردم در تهران با انواع موسیقی ایرانی آشنا شوند.

وجدانی برگزاری جشنواره در استان‌های مختلف را به لحاظ هزینه‌ای مناسب‌تر می داند، «چراکه هنرمندان از همان محدوده کوچک استانی دعوت می‌شوند و اینگونه حضور آنها در جشنواره برایشان خیلی هزینه‌بر نخواهد بود.»

از او سوال می‌کنیم بهتر نیست که در هر استان موسیقی استان‌های دیگر را داشته باشیم؟ پاسخ می‌دهد: اگر قرار باشد مثلاً در استان خراسان گروه‌هایی در سطح استان اجرا داشته باشند به لحاظ اجرایی و مالی راحت‌تر است و اینگونه می‌توانند گروه‌های درجه یک را دعوت کنند که نتیجه خوبی خواهد داشت. از طرفی فلسفه برگزاری جشنواره آشنا کردن مردم با موسیقی دیگر مناطق ایران است و اجرای موسیقی مناطق مختلف در استان‌ها با فلسفه جشنواره همخوانی بیشتری دارد، باتوجه به اینکه شاید شنونده دوست داشته باشد در آن زمان محدود موسیقی استان‌های دیگر را هم بشنود اما شرایط سفر به استان مدنظر را نداشته باشد. البته در این مورد باید به هزینه بیشتر و مشکلات اجرایی توجه داشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=53455

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا