موسیقیموسیقی ایران

کتاب «عارف موسیقی‌دان» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش کامینگ سون موزیک: برنامه امروز «سیم و زر» رادیو فرهنگ به نقد و بررسی کتاب «عارف موسیقی‌دان» نوشته مهدی نورمحمدی اختصاص دارد. این برنامه از ساعت ۱۲:۳۰ امروز دوشنبه چهارم بهمن پخش می‌شود.

به مناسبت هشتادوهشتمین سالگرد درگذشت عارف قزوینی تازه‌ترین برنامه رادیویی «سیم و زر» رادیو فرهنگ به گفت‌وگوی محمد آسیابانی با مهدی نورمحمدی نویسنده کتاب «عارف موسیقی‌دان» اختصاص پیدا کرده است. این برنامه از ساعت ۱۲:۳۰ امروز دوشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

کتاب «عارف موسیقیدان» بهار امسال (۱۴۰۰) با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۵۵۲ صفحه و بهای ۱۶۵ هزار تومان توسط انتشارات ماهور در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

عارف قزوینی یکی از مشهورترین و اثرگذارترین شخصیت‌های ادبی و هنری ایرانی از دوره مشروطیت تا عصر حاضر است. وی که شخصیتی مرکب از استعدادهای گوناگون داشت، با وقوع انقلاب مشروطه و وزیدن نسیم روح‌بخش آزادی، هنرهای خود را به خدمت آرمان‌های این انقلاب بزرگ مردمی درآورد و با صداقت و صمیمیتی که در این راه بروز داد ملقب به عنوان باارزش شاعر ملی شد، عنوانی که هنوز هم از ارزش و اعتبار آن کاسته نشده است.

عارف شیدا و شیفته وطن خویش بود و عمر را بر سر این عشق شورانگیز به پایان برد. به گفته صاحب نظران، در عصر مشروطه هیچ سخنی نتوانست مانند کلام او در دل‌های مردم اثر کند و آنان را به خیزش وتکاپو وادارد. اگرچه آثار ادبی و هنری عارف به بیش از یک سده گذشته تعلق دارد، از تازگی آن به هیچ وجه کاسته نشده و خواندن و شنیدن آنها همچنان دلپذیر و شنیدنی است. از همین روی باید گفت عارف از جمله شخصیت‌هایی است که نامشان در حافظه جمعی ایرانیان ثبت شده است. شخصیت عارف از سه بُعد هنر، ادب و سیاست حائز اهمیت و بررسی است. این موسیقی‌دان و کنشگر سیاسی برجسته به شدت شخصیتی انسان‌دوست بود و دل در تعالی اجتماع و بهبود وضعیت انسان داشت. کنسرت‌های ارزان او برای کارگران و فرودستان اجتماع مشهور است.

مهدی نورمحمدی مورخ، پژوهشگر و سندشناس و یکی از علاقه‌مندان به زندگی و هنر عارف قزوینی است. او پیشتر دو کتاب «نامه‌های عارف قزوینی» و «اخبار عارف قزوینی در مطبوعات از دوره قاجار تا عصر حاضر» را منتشر کرده بود و در آینده‌ای نزدیک نیز قرار است یک کتاب دیگر درباره عارف را منتشر کند.

نورمحمدی برگزیده نخستین دوره جایزه زنده‌یاد دکتر باستانی پاریزی در رشته تاریخ است. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به این موارد اشاره کرد: «ترور در بهارستان»، «قره العین؛ زندگی، عقیده، مرگ»، «خاطرات عارف قزوینی: به همراه اشعار چاپ نشده»، «تاریخچه میرزا کوچک‌خان: روایتی نو و متفاوت از قیام جنگل»، «مرقع دلگشا: زندگی و آثار ملک محمد قزوینی شیخ علی سکاک و محمدعلی خیارجی از پیشگامان خط تزئینی، خط گذار و نقاشی خط»، «قزوین در انقلاب مشروطیت»، «مشروطه به روایت کسروی»، «من و آزادی: خاطرات میرزا حسین خیاط (فرنیا) از دوستان عارف قزوینی و میرزا کوچک خان جنگلی»، «اخبار و اسناد قمرالملوک وزیری» و…

برنامه «سیم و زر» با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و اجرای فاطمه اسحاق تبار دوشنبه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=51147

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا