موسیقیموسیقی ایران

در این هنرستان موسیقی سه تار جایی ندارد!

به گزارش کامینگ سون موزیک: شهرام صارمی ـ نوازنده و مدرس کمانچه ـ در یادداشتی از سرخوردگی یکی از نخبگان جشنواره موسیقی جوان برای ادامه تحصیل در رشته سه تار به علت تدریس نشدن این رشته در هنرستان موسیقی پسران اصفهان خبر داد.

در این یادداشت آمده است:

«موضوع از اینجا شروع شد که مطلع شدم خانواده یکی از نخبگان برگزیده جشنواره موسیقی جوان از استان هرمزگان که ساز تخصصی‌اش سه تار است و تا کنون سه بار در جشنواره جوان مقام اول را کسب کرده به خاطر ادامه آموزش و فعالیت تخصصی و حرفه‌ای او در زمینه نوازندگی، به استان اصفهان نقل مکان کرده‌اند تا فرزندشان در هنرستان موسیقی پسران اصفهان تحصیلات آکادمیک و حرفه‌ای خود را آغاز کند.

ایشان پس از مراجعه به هنرستان موسیقی اصفهان باتعجب، مطلع شده‌اند که در این هنرستان ساز سه تار تدریس نمی‌شود.

پس از اطلاع از این موضوع کنجکاو شدم و با رئیس هنرستان موسیقی پسران، جناب آقای علیرضا ایلچی، تهران تماس گرفتم و در این زمینه از ایشان سوال کردم که :«آیا ساز سه تار جزو سازهای رسمی هنرستان هست یا نه» و ایشان در پاسخ گفتند که ساز سه تار جزو سازهای رسمی هنرستان های پسران و دختران تهران است.

البته همگان اطلاع دارند که این ساز جزو سازهای اصلی دانشگاه‌های موسیقی و در دفترچه های کنکور نیز قید شده است.

همچنین از ایشان سوال کردم آیا برنامه‌های آموزشی همه هنرستان‌ها یکسان نیست و چگونه جای ساز سه‌تار در هنرستان موسیقی اصفهان خالی است و ایشان پاسخ دادند که این موضوع مربوط به تصمیم گیری شورای فنی هر هنرستان است.

سپس به سایت هنرستان موسیقی اصفهان مراجعه کردم در بخش معرفی سازهای آن هنرستان نیز فقط سازهای تار، کمانچه، عود، قانون و سنتور معرفی شده است.

در این خصوص با هنرستان موسیقی پسران اصفهان تماس گرفتم و درباره این موضوع با مسئول محترمی که پاسخگوی تلفن بود صحبت کردم و درباره اینکه چرا ساز سه تار در برنامه آموزشی هنرستان تدریس نمی‌شود، سوال کردم و با پاسخ بسیار عجیبی مواجه شدم: ایشان گفتند:‌ «سال‌ها پیش در شورای فنی هنرستان استاد پایور این گونه تصمیم گرفتند!»

در همین رابطه با هنرستان موسیقی دختران اصفهان تماس گرفتم و مسئول محترمی که پاسخگوی تلفن بود اعلام کرد که برای ساز سه تار ثبت نام می‌کنند.

این دوگانگی در سیاستگذاری آموزشی دو هنرستان در یک استان بسیار تعجب برانگیز است و اساساً این سوال مطرح می‌شود که آیا برای تدریس یک ساز ایرانی در هنرستانی که تابع مقررات کشور ایران است، شورای فنی باید تصمیم گیری کند؟
در این هنرستان موسیقی سه تار جایی ندارد!

موضوع آموزش آکادمیک موسیقی ایرانی، موضوعی کلی و تصویب شده است و عدم وجود یکی از شاخص‌ترین سازهای ایرانی در هنرستان موسیقی اصفهان بسیار جای سوال دارد.

همچنین در مراجعه این نخبه جشنواره موسیقی جوان برای ثبت نام در رشته ساز سه تار در هنرستان پسران اصفهان به ایشان پیشنهاد داده‌اند که ساز خود را تغییر داده و ساز ویولون را انتخاب کنند تا در هنرستان ثبت نام شود!

آیا هنرستان موسیقی پسران اصفهان فارغ از چهارچوب‌های آموزشی متوسطه و عالی رایج در کشور فعالیت می‌کند؟

شورای فنی این هنرستان چه کسانی هستند و این تصمیم غلط حاصل نظر کدام شورا است؟

حتی اگر این تصمیم در شورای فنی این هنرستان گرفته شده باشد، لازم است تا بازنگری اساسی در برنامه آموزشی این هنرستان صورت پذیرد و ساز سه تار که یکی از مهمترین سازهای ایرانی است در برنامه آموزشی هنرستان موسیقی پسران اصفهان گنجانده شود.

عدم وجود ساز سه تار در برنامه آموزشی هنرستان و این گونه برخورد با استعدادهای موسیقی در مراکز آکادمیک و تخصصی این هنر و این که موضوع یاد شده را به استاد فرامرز پایور نسبت دهند بسیار سوال‌برانگیز و تا حدود زیادی توهین آمیز است و نیاز به پیگیری جدی از طرف مسوولان هنری کشور دارد.»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=49772

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا