موسیقیموسیقی ایران

خواسته داوران بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان

به گزارش کامینگ سون موزیک: اعضای هیات داوران بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان بر ضرورت حمایت از هنرمندان جوان عرصه موسیقی نواحی تاکید کردند.

تعدادی از اعضای هیات داوران بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان در شاخه موسیقی جنوب و شمال خراسان در گفتگوهایی مجزا بر ضرورت حمایت از هنرمندان جوان عرصه موسیقی نواحی تاکید کردند.

علی رادمهر از نوازندگان پیشکسوت منطقه بوشهر توضیح داد: جشنواره ملی موسیقی جوان باعث شده نوجوانان و جوانان به سازهای بومی توجه نشان دهند و موسیقی نواحی را تداوم ببخشند. چون وقتی دیدم که شرکت‌کنندگان‌ به دنبال سازهای اصیل و مقامی خودشان هستند و اینقدر آن را جدی گرفته‌اند، واقعا خوشحال شدم. امسال حداقل ۲۰ نفر با سازهای بوشهر مثل نی‌انبان و حداقل ۵ یا ۶ نفر هم از هرمزگان در جشنواره حضور داشتند.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی، استقبال جوانان از موسیقی بومی را مایه خرسندی برشمرد و گفت: بدون شک جشنواره ملی موسیقی جوان در این شور و استقبال نقش بسزایی داشته است و تردید ندارم همه آنهایی که کارشان در جشنواره مورد توجه قرار گرفته باشد، سال آینده با قدرت بیشتری ظاهر خواهند شد و عشقی که در دل جوانها نسبت به موسیقی اقلیم‌شان جوانه زده، هرگز از بین نخواهد رفت و انواع موسیقی غربی هم این عشق و علاقه را از بین نخواهد برد. موسیقی نواحی ریشه در قومیت این جوان‌ها دارد، اصالت آنهاست و شک نکنید که برای اشاعه این سازها تلاش خواهند کرد.

رادمهر تاکید کرد: اگر تبلیغات گسترده بود و امکانات در اختیار همه بود، علاقمندان بیشتری بخصوص از روستاها می‌توانستند در جشنواره شرکت کنند. همین حالا هزاران نفر در جشنواره شرکت کرده‌اند و حتما نواقص یا مشکلاتی در جشنواره وجود دارد اما در مقایسه با دستاوردهای جشنواره و تاثیرات آن به قدری ناچیز است که به چشم نمی‌آید.

به هر حال من برای اولین بار داور جشنواره بودم و ممکن است سالهای بعد نباشم اما همین که جشنواره دارد چنین حرکت بزرگی انجام می‌دهد از نظر من قابل تحسین است و می‌دانم انتخاب و ارزیابی آثار، امورات اجرایی جشنواره بسیار دشوار است اما امیدوارم جشنواره همیشه تداوم داشته باشد.

حیات موسیقی نواحی را چه کسانی تضمین می کنند؟

علیرضا سلیمانی داور بخش نواحی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی معتقد است جوانان علاقمند به موسیقی مقامی، حیات این موسیقی را تضمین می‌کنند، بنابراین باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی ضمن اشاره به تلاش شرکت‌کنندگان ‌برای ارائه یک اجرای خوب، گفت: کسانی که به سازهای بومی و موسیقی محلی روی می‌آورند، باید مورد حمایت قرار بگیرند. از سوی دیگر هنرمندانی که در جشنواره برگزیده می‌شوند، زحمت کشیده‌اند و درنتیجه توقعاتی دارند. وزارت ارشاد باید تسهیلاتی به آنها بدهد و شرایط رشد آنها را فراهم کند.

سلیمانی که در جشنوارهای دانش‌آموزی نیز سابقه‌ داوری دارد، تداوم موسیقی بومی و نواحی را در توجه به جوانان و نوجوانان فعال در این زمینه موثر دانست و تاکید کرد: امیدوارم هر چه زودتر جشنواره به صورت حضوری برگزار شود که ما بچه‌ها را از نزدیک ببینیم، میزان علاقمندی و عشق آنها را درک کنیم، نحوه حضورشان روی صحنه را ارزیابی کنیم که بفهمیم چه کسانی واقعا علاقمند به موسیقی مقامی هستند.

این موسیقیدان شمال خراسان تشریح کرد: من همیشه تلاش کرده‌ام به شرت‌کنندگان مشاوره بدهم و کمک کنم کسانی که عاشق موسیقی مقامی هستند، در راهشان درست‌تر پیش‌ بروند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=48669

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا