کنسرتموسیقیموسیقی ایران

چه خبر از اقداماتِ جدید برای برگزاری کنسرت‌ها

به گزارش کامینگ سون موزیک:  یکی از تهیه‌کنندگان موسیقی و مدیران سامانه‌های فروش بلیت کنسرت، ضمن تشریح مشکلات و موانع برگزاری کنسرت‌ها در تهران، نسبت به آغاز بلیت‌فروشی اجراها تا دو هفته دیگر ابراز امیدواری کرد.

محمدحسین توتونچیان تهیه‌کننده و مدیر یکی از سامانه‌های فروش بلیت کنسرت  ضمن ارائه توضیحاتی درباره دلایل برگزار نشدن کنسرت‌ها در تهران علیرغم اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای صدور مجوزها گفت: طی روزهای گذشته تلاش‌های زیادی برای از سرگیری اجراهای زنده موسیقایی در تهران با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی چه از ناحیه تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران و چه از ناحیه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت. اما یکی از نکات مهمی که در این میان مورد توجه قرار گرفته، بحث قیمت بلیت کنسرت‌ها به ویژه در سالن‌های بالای ۱۵۰۰ نفر است که به هیچ وجه اراده‌ای برای افزایش وجود ندارد؛ چرا که دست‌اندرکاران برگزاری کنسرت‌ها دوست دارند همه اقشار جامعه از مزایای برگزاری کنسرت در این شرایط ویژه بهره‌مند شوند. این یک سیاست کلی است که همه فعالان برگزاری کنسرت‌ها روی آن تاکید دارند.

وی افزود: اما به طور طبیعی با توجه به شرایط کرونایی و اینکه فروش بلیت می‌بایست با ظرفیت ۵۰ درصدی صورت پذیرد، ماجرای تثبیت قیمت بلیت کنسرت‌ها نیز وارد پیچیدگی‌هایی می‌شود که می‌بایست برای مرتفع شدن موانع و مشکلات پیرامون آن راه حل درست و سنجیده‌ای اتخاذ شود تا هیچ مجموعه‌ای دچار ضرر و زیان مالی نشود. در این چارچوب افزایش اجاره بهای سالن‌های اجرای کنسرت و به تبع آن امکانات جانبی از جمله نور، صدا، ال ای دی نیز دربرگیرنده نکات جزئی و البته قابل اهمیتی است که باید روی این نکته‌ها نیز تمرکز داشته باشیم. گرچه در این حوزه طبق رایزنی‌هایی که با مدیران سالن‌ها انجام داده‌ایم با سالن‌دارها به تعاملاتی رسیدیم که می‌تواند تا حدی در کاهش مشکلات این بخش موثر باشد. به هر حال شرکت‌های مجری پروداکشن در سالن‌های کنسرت با سالن‌دارها در قرارداد هستند و معتقدند هزینه پشتیبانی، نگهداری و خریداری وسایل این حوزه با افزایش شدیدی مواجه شده که طبیعتاً روی قراردادها هم تاثیر خواهد داشت.

این برگزارکننده کنسرت بیان کرد: آنچه در این بخش موردتوجه است، اینکه هزینه خریداری وسایل بعد از پایان عمر استاندارد تجهیزات به همراه هزینه‌های مربوط به تعمیرات با افزایش سه برابری قیمت مواجه شده که با این وضعیت فعلی چیزی جز ضرر به همراه نخواهد داشت. پس در این مجال باید به کارکنان فنی کنسرت‌ها و سالن‌دارها حق داد که نگران این مساله باشند. شما اینها را ضمیمه حقوق پرسنل، بیمه و فعالیت‌های دیگری کنید که واقعاً مانند قبل از کرونا نیست و از افزایش محسوسی برخوردار بوده‌اند.

توتونچیان در ادامه درباره درخواست سالن‌دارها برای اختصاص یک چهارم عواید فروش بلیت کنسرت در ازای هر صندلی برای جبران ضرر و زیان ناشی از کم شدن ظرفیت سالن‌ها تأکید کرد: به اعتقاد من این یک فرضیه اشتباه است که یک چهارم از درصد فروش صندلی‌ها به سالن‌دارها اختصاص پیدا کند، مبلغی که مشتمل بر ۲۵ درصد فروش کلی گیشه خواهد بود. اما پرسش اصلی اینجاست که اگر بلیت‌های کنسرت فروش نرود، سالن دارها حاضرند در ضرر و زیان این عدم فروش بلیت هم شریک شوند؟ آیا می‌توانند در این شراکت شامل هزینه‌های تبلیغات، بیلبورد و بسیاری از موارد دیگر با تهیه کننده قرارداد ببندند؟ من تحقق چنین موضوعی را خیلی بعید می‌دانم. کما اینکه مکان‌های دولتی اساساً به لحاظ قانونی نمی‌توانند در این چارچوب شریک بخش خصوصی شوند. چون وارد مقولاتی می‌شوند که ممکن است به عنوان یک تخلف محسوب شود.

وی درباره راه برون رفت از مشکلاتی که به آن اشاره شد، توضیح داد: طبق تازه‌ترین مذاکراتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌ایم و این گفتگوها هم همچنان ادامه دارد، ماجرا به این نتیجه رسید که ما در صنف تهیه‌کنندگان مذاکرات با سالن‌دارها را انجام دهیم تا هم در حوزه اجاره بها و هم موارد دیگر به توافقاتی دست پیدا کنیم. تا ضمن بررسی افزایش محسوس هزینه‌ها در حوزه‌های مربوط به برگزاری کنسرت، در حوزه بلیت‌ها افزایش محسوسی نداشته باشیم. به عبارتی بتوانیم قیمت بلیت کنسرت‌ها را از ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نگه داریم که این ۴۰۰ هزار تومان هم فقط مربوط به ردیف‌های vip خواهد بود. این همان موردی است که امیدوارم طی روزهای آینده به نتیجه قطعی درباره آن برسیم و بتوانیم دوباره شاهد برگزاری کنسرت‌ها در پایتخت باشیم.

این تهیه کننده درباره انعکاس برخی از اظهارنظرها مبنی بر اصرار خوانندگان برای دریافت دستمزد ۱۰۰ درصدی با وجود کاهش ظرفیت سالن‌ها هم تاکید کرد: به اعتقاد من این بی انصافی است که بخواهیم به خوانندگان نسبت‌های منفی بدهیم چون خواننده خواهان افزایش دستمزد نیست. خواننده می‌گوید حالا که ظرفیت‌ها کاهش یافته اما هزینه‌های جاری به شدت دچار افزایش شده است به من همان مبلغی را بدهید که در روزهای عادی برگزاری کنسرت می‌دادید، نه بیشتر، نه کمتر.

توتونچیان تصریح کرد: طی هفته‌های اخیر جلسات بسیار زیادی در صنف تهیه‌کنندگان برگزار شده که در آن هم نکات مشترک داشتیم و هم مواضع مخالف یکدیگر، اما خوشبختانه با گفتگوهای متعددی که صورت گرفت، به فضای مشترکی رسیدیم که بتوانیم شرایط مناسبی را برای برگزاری کنسرت فراهم کنیم. خدا را شکر می‌کنم که این جلسات و نشست‌ها موجب نزدیکی و صمیمیت بیشتری میان تهیه‌کنندگان شد تا بتوانیم هرچه زودتر شاهد برگزاری کنسرت‌ها باشیم. من امیدوارم با شرایطی که به وجود آمده از ۱۴ روز دیگر شاهد بازگشایی سامانه فروش بلیت در تهران برای برگزاری کنسرت‌ها باشیم. نکته‌ای که می‌تواند نوید بخش روزهای خوبی برای موسیقی در روزهای سخت کرونایی باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=48146

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا