موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

«عارف موسیقی‌دان» به بازار کتاب رسید

به گزارش کامینگ سون موزیک: کتاب «عارف موسیقی‌دان» نوشته مهدی نورمحمدی منتشر شد.

این کتاب در ۵۵۲ صفحه با جلد سخت و شمارگان ۵۰۰ نسخه در انتشارات ماهور منتشر شده است.

در معرفی این کتاب آمده است: این کتاب پژوهشی است درباره فعالیت‌های موسیقایی عارف قزوینی که آگاهی‌ها و اطلاعات کم‌نظیری در این خصوص در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد و زوایای پنهانی از زندگی هنری وی را که تا کنون به آن‌ها پرداخته نشده و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است آشکار می‌سازد. کتاب یادشده که باید آن را در حکم دانشنامه موسیقایی عارف دانست، در هشت فصل تنظیم شده است:

فصل ۱. استادان عارف؛ این فصل دارای ۳ دستاورد مهم است:
الف. عارف علاوه بر حاج صادق خرازی، مدتی نیز نزد عبدالکریم جناب قزوینی و سیدجعفر لنگرودی به تحصیل موسیقی پرداخته که اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.
ب. برای نخستین بار عکس و زندگی‌نامۀ بسیار کوتاهی از سیدجعفر مجتهد لنگرودی به چاپ رسیده است.
ج. دستیابی به دوبیتی تازه‌یاب که نشانگر تسلط فراوان عارف در خوانندگی و مرکب‌خوانی است، افق نوینی را درباره این ویژگی عارف به روی علاقه‌مندان می گشاید.

فصل ۲. صدای عارف؛ در این فصل با استفاده از نظرات گوناگون درباره صدای عارف، تصویری از جنس و وسعت صدا و همچنین شیوه خوانندگی او ترسیم شده است.
علت باقی نماندن صفحه از صدای عارف، امکان وجود یک لوله فنوگراف از صدای او و همچنین علت از بین رفتن صدای عارف، از دیگر مباحث این فصل به شمار می‌رود.

فصل ۳. تصنیف‌های عارف؛ مهم‌ترین دستاوردهای این فصل عبارتند از:
الف. کشف دو تصنیف منتشرنشده که تا کنون در هیچ یک از چاپ‌های دیوان عارف به چاپ نرسیده است و باید آن‌ها را به دیوان عارف افزود.
ب. بر خلاف تصور رایج، عارف تصنیف «جان برخی آذربایجان باد» را نه در بازگشت از سفر استانبول بلکه در هنگام اقامت در استانبول ساخته است.
ت. برای اولین بار گوشه‌های تصنیف‌های عارف توسط جناب آقای فرید خردمند تعیین ‌شده که اقدامی نو در شناخت شیوه تصنیف‌سازی عارف به شمار می‌رود.

فصل ۴. کنسرت‌های عارف؛ در این فصل با توجه به اسناد تازه‌یاب، تعداد واقعی کنسرت‌های عارف فهرست‌نویسی شده که کامل‌ترین فهرست تا کنون محسوب می‌شود.
این فهرست‌نویسی اطلاعاتی درباره علت برگزاری، مکان، زمان و مناسبت اجرا، نوازندگان همکار، اشعار و تصنیف‌هایِ خوانده‌شده، قیمت و مکان فروش بلیت، اعلانات و حتی تماشاگران شناخته‌شده این کنسرت‌ها در اختیار می‌گذارد.

فصل ۵. عارف و موسیقی؛ در این فصل به مسائلی همچون: عارف و تأسیس مدرسه موسیقی، عقاید عارف در موسیقی، رضاقلی میرزا ظلی تنها شاگرد شناخته‌شده عارف و مناسب‌خوانی عارف پرداخته شده است.
مهم‌ترین دستاوردهای این فصل عبارتند از:
الف‌. برای اولین‌بار فهرست کاملی از ضبط آثار عارف در صفحات گرامافون به دست داده شده که کامل‌ترین فهرست ضبط آثار عارف توسط خوانندگان قدیمی به شمار می‌رود.
ب. با دستیابی به فیلم‌هایِ مستندِ کمیاب و دیریاب «سیمای معاصران» و «گفت و شنودی درباره ابوالقاسم عارف قزوینی» اطلاعاتی به علاقه‌مندان ارائه شده است. از قسمت‌های مهم این بخش، سخنان هوشنگ ابتهاج (ه. ا . سایه) شاعر مشهور و مسئول بخش موسیقی رادیو ایران درباره عارف است که برای اولین بار انتشار یافته است.

فصل ۶. همکاران هنری عارف؛ در این فصل، با دستیابی به منابع کمیاب و ناشناخته‌ای چون مستند تلویزیونی «سیمای معاصران» به نوازندگانی که در کنسرت‌ها یا محافل خصوصی با عارف همکاری داشته‌اند پرداخته شده است. مهم‌ترین بخش این فصل، شناسایی نوازندگان کنسرت جمهوری برای اولین‌بار است که در منبعی دیگر به آن اشاره نشده است.

فصل ۷. خاطرات؛ در این فصل خاطراتی که مربوط به جنبه موسیقایی عارف است گردآوری شده که حاوی نکاتی مفید برای علاقه‌مندان خواهد بود.

فصل ۸- اسناد شکایت عارف از گماشتگان سپهدار تنکابنی؛ در این فصل برای اولین بار اسناد پرونده کتک خوردن عارف به دست گماشتگان سپهدار تنکابنی پس از اجرای گاردن پارتی پارک ظل‌السلطان که در سازمان اسناد ملی ایران نگهداری می‌شود به طور کامل بیرون‌نویسی شده و به چاپ رسیده است که اطلاعاتی درباره تاریخ دقیق این واقعه و حواشی آن در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=41944

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا