موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

آثار مشکاتیان گِرد آرامگاه خیام پیچید

به گزارش کامینگ سون موزیک:  علی قمصری در جدیدترین ویدیویی که از پروژه تار ایرانی منتشر کرده، به آرامگاه خیام در نیشابور رفته و در آنجا نواخته است‌.

این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که مدتی است سفری هنری را آغاز کرده و در آن قصد دارد با سازش دور ایران را بگردد، در جدیدترین برنامه به نیشابور رفته است. قمصری با اجرای بیست و چهارمین برنامه، قطعاتی از آثار پرویز مشکاتیان _ آهنگساز _ را نواخته است.

او در توضیح این قسمت نوشته است:

تار ایرانی ۲۴ (نیشابور) آرامگاه خیام
در آرامگاه ادیب و حکیمی (خیام) نواختم که شعرش موسیقی بود و از آثار هنرمندی (استاد مشکاتیان) نواختم که موسیقی‌اش، شعر بود.
هنر بداهه در شرق، با تامل بر «دم» و «آن» و «حضور» به جای «بودن» در لحظه، متبلور می‌شود. این حضور در لحظه، با بی قیدی و لذت گرا بودن محض منطبق نیست. بلکه «حضور»، کاملا امری آگاهانه و خردمندانه است. حال این حضور آگاهانه اگر به شیدایی برسد نتیجه چیزی است که در رباعیات عمر خیام می‌بینیم. در نیشابور، چهار مضراب دل انگیزان و تصنیف الایاایهاالساقی از آلبوم افشاری مرکب را نواختم که با صدای استاد شجریان و استاد بسطامی خوانده شده. در ادامه در گوشه‌های عراق و رهاب بداهه نوازی کردم و تم اصلی «دودعود» پایان بخش این اجرا است.

پس از ضبط این اثر، در مزار استاد مشکاتیان نیز برای هنردوستان نیشابور نواختم و دیدار لذتبخشی با آنان داشتم.
گر می نخوری طعنه مزن مستان را
بنیاد مکن تو حیله و دستان را
تو غره بدان مشو که می مینخوری
صد لقمه خوری که می غلام‌ست آن را

در هر شهر، تار ایرانی با امکانی که مهیاست هماهنگ می‌شود. در نیشابور امکان صدابرداری فراهم نشد. یک میکروفون چسبان فراهم شد که آن نیز صدا را دیستورت شده ضبط کرد و مجبور به استفاده از صدای دوربین شدیم. البته از نتیجه راضی هستم.»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=41811

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا