آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

تصور می‌کردند آواز ایرانی با فوت شجریان به خطر می‌افتد

به گزارش کامینگ سون موزیک: یک خواننده آواز ایرانی در آیین رونمایی آلبوم موسیقی «هزاران» گفت: من از تمام خوانندگان جوان موسیقی ایرانی می‌خواهم این عرصه را خالی نکنند. البته بسیاری تصور می‌کردند بعد از فوت استاد شجریان، آواز ایرانی در خطر قرار گیرد اما من معتقدم با حضور شما بزرگواران و هنرمندان جوان، این عرصه خالی نخواهد ماند.

آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «هزاران» از تولیدات انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی، سه‌شنبه یکم تیرماه با حضور تعدادی از آهنگسازان، خوانندگان و نوازندگان این اثر موسیقایی در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: تولید این آلبوم سال گذشته در هیات مدیره انجمن موسیقی مورد بررسی قرار گرفت و پس از اینکه تایید شد، جناب آقای حسین علیشاپور مسولیت فنی آن را برعهده گرفت. این پروژه، یکی از پروژه‌های مهم انجمن موسیقی است که به طور حتم در آینده ادامه پیدا می‌کند. به دلیل اینکه در این چارچوب کارهایی برنامه‌ریزی شده و به زودی درباره آنها اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در ادامه فعالیت‌های انجمن موسیقی ایران پیرامون برگزاری کنسرت‌های آنلاین، در مرداد امسال نیز برنامه‌هایی را انجام خواهیم داد که جزئیات آن بزودی اعلام خواهد شد.

پس از صحبت‌های مدیرعامل انجمن موسیقی، مظفر شفیعی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی، گفت: «در این روزگار اوضاع و احوال موسیقی چندان خوب نبود و من امیدوارم این اوضاع بد روی افکار هنرمندان و کارهای خوب آنها تأثیر بدی نگذارد. البته من از انتشار این آلبوم خبر نداشتم تا اینکه چند روز پیش مطلع شدم این اثر قرار است در دسترس علاقه مندان قرار گیرد اما از انجمن موسیقی ایران قدردانی می‌کنم که چنین اثری را تولید کردند و امیدوارم که این راه را ادامه دهند؛ چرا که در این وضعیت بد موسیقی کشور، انجام چنین کاری بسیار ارزشمند و مفید است.

او ادامه داد: من از تمام خوانندگان جوان موسیقی ایرانی می‌خواهم این عرصه را خالی نکنند. البته بسیاری تصور می‌کردند بعد از فوت استاد شجریان، آواز ایرانی در خطر قرار گیرد اما من معتقدم با حضور شما بزرگواران و هنرمندان جوان، این عرصه خالی نخواهد ماند.

سخنران بعدی این مراسم، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی بود و او نیز عنوان کرد: برخی از آثار موسیقی و گونه‌های مختلف نیازمند حمایت نیستند و به هیچ عنوان نمی‌شود جامعه را ملزم کرد که حتماً از این دست آثار را گوش نکنند اما این موضوع نباید به قیمت فراموشی هویتی خودمان تمام شود و متأسفانه امروز این خطر به شدت ما را تهدید می‌کند. به اعتقاد من اگر همه پازل‌ها سرجای خود قرار گرفته شده باشند، طبیعتاً هرکسی سر جای خود هست و مخاطبان خود را نیز پیدا می‌کند و متأسفانه این شرایط اکنون در کشور ما وجود ندارد و اگر ما رسانه داشتیم و رسانه ملی هم به وظیفه خود عمل می‌کرد، قطعاً کسی مدعی نمی‌شود و همه سرجای خود به فعالیت‌های موسیقایی مورد علاقه‌اش می‌پرداخت.

نوربخش تصریح کرد: ذائقه شنیداری مخاطب قطعاً براساس عادت شنیداری صورت می گیرد و زمانی که این عادت شنیداری به آواز وجود نداشته باشد و خوراک فرهنگی در این زمینه به گوش مخاطب تزریق نشود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که جوان امروزی شنونده این آثاری باشند که خوراکی برای تأمین و تزریق آن نیست. به هر حال جان مایه موسیقی ایرانی در ساز و آواز تجلی می‌یابد که به صورت بداهه عرضه می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم در چارچوب‌های تعریف شده ردیف موسیقی بمانیم، این‌ها آن مرتبتی نیست که مد نظر بزرگان ماست.

حمیدرضا نوربخش در پایان افزود: خوانندگی در موسیقی ایرانی بسیار کار مهم و ارزشمندی است که کار هر کسی هم نیست. تجربه‌ای که یک خواننده باید انجام دهد، دربرگیرنده یک تجربه چند ساله است و به این جهت است که چنین فعالیت‌هایی همچون آلبوم هزاران ارزشمند می‌شود. چرا که هنرمندانش سال‌ها مرارت کشیده‌اند و با استعداد و توانایی به ذات خود چنین کارهای ارزشمندی را خلق می‌کنند و چه خوب که این‌ها در صحنه مانده‌اند و در بازار مکاره موسیقی اسیر ذائقه‌ها نشدند. متأسفانه این روزها بسیاری از هنرمندان دنبال کارهایی هستند که به قولی بگیرد اما این عزیزان پایداری کرده و با سختی‌های زیاد چنین راهی را انتخاب کرده و این مسیر را ادامه می‌دهند.

محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز آخرین سخنران این مراسم بود و بیان کرد: مطمئن هستم که تیم مدیریتی فرهنگی در دولت آینده برای حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌های خوبی خواهد داشت و گام‌های خوبی در عرصه رونق اقتصادی در کسب و کارهای فرهنگی برداشته خواهد شد. طی یک سال و نیم گذشته تلاش‌هایی متناسب با ایام کرونا انجام شد که یکی از این کارها، حمایت اجراهای آنلاین بود و ما تلاش کردیم به مرور با افزایش کیفیت ضبط و تولید برنامه‌ها، فضایی را برای مخاطبان فراهم کنیم که مخاطبان بیشتری شاهد اجراها باشند. ما برای این کارها اهدافی داشتیم. در وهله اول اینکه اندک حمایتی به هنرمندان فعال این عرصه شود و در وهله دوم نیز کاری کنیم که مخاطبان بیشتری از این کارها دیدن کنند. ما البته طرح دیگری هم در انجمن موسیقی ایران داریم که حمایت از تولیدکنندگان آلبوم جدی است که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. همچنین یک طرح حمایتی دیگر هم در حوزه نوازندگان داریم که به زودی اطلاعات کامل آن ارائه خواهدشد.

محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، احمد صدری مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نیکنام انزابی پور مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، هادی منتظری، مظفر شفیعی، پوریا اخواص، حسین علیشاپور، محمد اثنی عشری، امیرعباس ستایشگر و تعدادی دیگر از هنرمندان از جمله افرادی بودند که در مراسم رونمایی آلبوم «هَزاران» حضور داشتند.

آلبوم موسیقی «هزاران» از ۶ قطعه به خوانندگی مجتبی عسگری، امیر اثنی عشری، پوریا اخواص، مهدی امامی، حسین علیشاپور و سجاد مهربانی و از تولیدات بنیاد رودکی و توسط انجمن موسیقی ایران منتشر شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=40515

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا