موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

فراخوان جشنواره کهن‌آواهای تنبور و موسیقی کردی

به گزارش کامینگ سون موزیک: پنجمین دوره جشنواره کهن‌آواهای تنبور و موسیقی کردی، تابستان امسال در دو بخش و سه شاخه برگزار خواهد شد.

پنجمین دوره جشنواره کهن‌آواهای تنبور و موسیقی کردی، فراخوان خود را برای علاقه‌مندان موسیقی منتشر کرد.

این جشنواره با همکاری خانه تنبور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دالاهو و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

حفظ و اشاعه موسیقی مقامی تنبور و دیگر آواهای کردی. شناسایی استعدادهای جوان، تشویق و هدایت آن‌ها به سوی فرهنگ و هنر بومی و مقابله با فرهنگ‌های بیگانه، قدردانی از استادان و خدمتگزاران به فرهنگ و هنر کشور، تشویق و ترغیب خانواده‌ها در راستای توجه هر چه بیشتر به مسائل فرهنگی و هنری و ایجاد روحیه و نشاط اجتماعی در جامعه، اهداف این جشنواره برشمرده شده‌اند.

علاقه مندان تا ۲۰ تیر ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره بفرستند و اسامی برگزیدگان، سوم مرداد اعلام خواهد شد. ۴ روز بعد هم، برگزیدگان، جوایز خود را دریافت خواهند کرد.

این جشنواره در بخش های زیر برگزار خواهد شد:

بخش اول – ته رزها (مقامات) تنبور

الف) مقام‌نوازی:

نونهالان (تا پایان یازده‌سالگی)
نوجوانان (از آغاز دوازده تا پایان شانزده‌سالگی)
جوانان الف (از آغاز هفده‌سالگی تا پایان بیست و دوسالگی)
جوانان ب (از آغاز بیست و سه‌سالگی تا پایان بیست و هشت‌سالگی)

شرکت کنندگان در این بخش، باید یک مقام مجازی، یک مقام مجلسی و سه مقام کلام را حداکثر به مدت هفت دقیقه بنوازند و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

ب) مقام‌خوانی:

مقام‌خوانی هم مانند مقام‌نوازی در چهار رده سنی ( نونهالان – نوجوانان –جوانان الف و جوانان ب) برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این بخش، باید دو مقام مجلسی و سه مقام کلام را حداکثر به مدت هفت دقیقه بنوازند و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
توجه: انتخاب مقامات پیچیده و سخت‌تر در تمام رده‌های سنی در هر دو بخش از امتیاز بیشتری برخوردار خواهد بود.

پ) بخش بداهه‌نوازی تنبور بر اساس مقامات:

شرکت‌کنندگان در این بخش نیز در چهار رده سنی (نونهالان – نوجوانان –جوانان الف و جوانان ب) می‌توانند شرکت کنند.
تکنوازی باید بر اساس مقامات و موسیقی مقامی تنبور بوده و شامل مجموعه‌ای از قطعات آوازی و ریتمیک باشد.
در این بخش نواختن مقامات موردنظر نیست؛ بلکه نوازنده می‌بایست با استفاده از ذوق و توانایی خود در نواختن ساز تنبور و استفاده از تکنیک‌های مناسب و درست، قطعه یا قطعاتی را ارائه کند.
شرکت‌کنندگان نباید هنگام ارائه‌ آثار از قطعات ساخته‌شده توسط سایر استادان استفاده کنند.
قطعه ارسالی باید آمیزه‌ای از اصل تفکر، شناخت، استعداد و نوع آوری خود هنرمند باشد.
حداکثر زمان برای اجرای قطعات ارسالی هفت دقیقه است.

بخش دوم – آواهای کردی

الف) سیاو چه مانه: شامل (سیاو چه مانه – ورده به زم و چه پله).

در سه رده سنی: ۱- پایان شانزده‌سالگی ۲- از آغاز هفده‌سالگی تا پایان بیست و دوسالگی ۳- از آغاز بیست و سه‌سالگی تا پایان بیست و هشت‌سالگی.
شرکت‌کنندگان در این بخش یک مقام سیاو چه مانه ، یک مقام ورده به زم و یک مقام چه پله را حداکثر به مدت هفت دقیقه اجرا و فایل تصویری آن رادر قالب لوح فشرده با کیفیت مناسب به دبیرخانه‌ جشنواره ارسال کنند.

ب) هوره

در سه رده سنی: ۱ – پایان شانزده‌سالگی ۲- از آغاز هفده‌سالگی تا پایان بیست و دوسالگی ۳- از آغاز بیست و سه‌سالگی تا پایان بیست و هشت‌سالگی.
شرکت‌کنندگان در این بخش سه مقام از مقامات هوره را حداکثر به مدت هفت دقیقه خوانده و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

پ) ترانه‌های کردی کرمانشاهی

در سه رده سنی: ۱- پایان شانزده‌سالگی ۲- از آغاز هفده‌سالگی تا پایان بیست و دوسالگی ۳- از آغاز بیست و سه‌سالگی تا پایان بیست و هشت‌سالگی.
شرکت‌کنندگان در این بخش سه ترانه از ترانه‌های کردی کرمانشاهی را حداکثر به مدت هفت دقیقه خوانده و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
توجه: این بخش به ترانه‌های کردی کرمانشاهی اختصاص دارد و ترانه‌های دیگر مناطق کردستان مورد ارزیابی هیئت داوران قرار نمی‌گیرد.
در رابطه با ترانه‌های (گورانیه کان) کردی به منظور حفظ سنت، حالت‌ها و تکنیک‌های خوانندگی هر منطقه در جشنواره‌های آتی هرساله یکی از مناطق خاص موسیقیایی کردستان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به هنرمندان برتر هدایایی در قالب کالای فرهنگی و هنری تعلق خواهد گرفت.

در راستای حمایت از کالاهای فرهنگی و هنری این رویه در جشنواره‌های آینده نیز استمرار خواهد یافت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=39743

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا