موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

فریاد مشترک خواننده ایرانی با برندگان اسکار و گرمی!

به گزارش کامینگ سون موزیک: روزنامه شهروندنوشت: علیرضا قربانی هم‌صدا با خوانندگان و موزیسین‌های برتر جهان آواز می‌خواند. در این آلبوم- پروژه که «صداها و پل‌ها» نام دارد، بیش از صد خواننده و موزیسین بزرگ و شناخته‌شده که در میان‌شان شماری از نامزدهای جوایزی چون اسکار و گرمی نیز دیده می‌شوند، به تمنای صلح و آرامش می‌نوازند و می‌خوانند.

سازنده این آلبوم می‌گوید که در ساخت این آلبوم در کنار علیرضا قربانی (که به عنوان خواننده اصلی حضور دارد) بیش از صد موزیسین و ۹ خواننده حضور داشته‌اند و 9 قطعه این اثر در ۲۰ استودیو از سراسر دنیا ضبط شده است.

یک دنیا پشت قربانی

ساعاتی پبش سازنده آلبوم موسیقی «صداها و پل‌ها» ضمن اعلام این خبر که «آلبوم «صداها و پل‌ها» روز 25 تیرماه ۱۴۰۰ (۱۶ جولای ۲۰۲۱) منتشر خواهد شد» از همکاری صد موزیسین و ۹ خواننده در ساخت 9 قطعه این اثر صحبت کرد که در ۲۰ استودیو از سراسر دنیا ضبط شده است.

احسان مطوری هدف خود از ساخت آلبوم «صداها و پل‌ها» را نیز شناساندن شعر فارسی به مخاطبان جهانی- آمریکایی عنوان کرد…

پاسخ به یک کمبود

احسان مطوری که پیش‌تر با همکاری علیرضا قربانی (و البته سولانژ مردینیان خواننده زن آرژانتینی) در قطعه «رویا» دو جایزه مهم بین‌المللی، یعنی مدال برنز جایزه موسیقی جهانی ۲۰۱۹ و جایزه آکادمیای ۲۰۱۹ را از آن خود کرده؛ درباره هدفش از این همکاری بین‌المللی توضیحات بیشتری می‌دهد: «من ساکن آمریکا هستم و در این کشور به غیر از مولانا و شاید تا حد کمی حافظ و سعدی هیچ کدام از شاعران ایرانی را نمی‌شناسند. زمانی که با هنرمندان اینجا معاشرت می‌کردم، تنها چیزی که از ایران می‌دانستند مولانا بود که البته افغانستانی‌ها و ترک‌ها نیز مدعی هستند مولانا متعلق به آنهاست. در همان زمان پروژه‌ای را به نام «از رودکی تا منزوی» در ذهنم تعریف کردم که درنهایت به ساخت آلبوم «صداها و پل‌ها» منجر شد.»

پل زدن بین صداها

احسان مطوری گفته که سال‌های سال است به شعر و ادبیات جهان و پیوند آن با موسیقی علاقه داشته و حتی پایان‌نامه تحصیلی‌اش را هم در این زمینه کار کرده است. در آلبوم «صداها و پل‌ها» نیز به نظر می‌رسد که هدف او (در راستای علاقه‌مندی‌اش) پیدا کردن رابطه‌ای بین شاعرانی بود که در یک عصر زندگی می‌کردند و شعرشان در بیان موضوعات زمان زندگی‌شان -با اینکه در جغرافیایی متفاوت می‌زیستند- نزدیک به‌هم و مکمل یکدیگر بود. مثل نزدیکی بورخس و نیما یوشیج، یا هوشنگ ابتهاج در کنار مارگوت بیکل، تاگور در کنار مولانا و البته فروغ فرخزاد در کنار مارگوت بیکل…

خود آهنگساز شیوه پرداخت به علاقه‌اش در آلبوم «صداها و پل‌ها» را چنین توضیح می‌دهد: «برای انجام این پروژه، ابتدا شعرای غیرفارسی زبان هم‌عصر با شاعران منتخب فارسی زبان در پروژه «صداها و پل‌ها» را پیدا کردم و از نمونه تأثیرات اجتماعی جامعه‌ای نیز که در آن زندگی کرده بودند، الهام گرفتم. به عنوان مثال مسائلی مانند مهاجرت، دلتنگی، از دست دادن، جنگ، شادی و غم و… را در نظر گرفتم. آنگاه نگاه دو شاعر در دو جغرافیا و فرهنگ متفاوت را برداشتم. برای مثال نگاه دو شاعر در ایران (فروغ) و آلمان (مارگوت بیکل) را درباره موضوعی مانند مهاجرت، چه از جغرافیایی به جغرافیای دیگر و چه از انسانی به انسان دیگر را بررسی کردم. اشعار کنار هم قرار می‌گرفت و داستان جدیدی خلق می‌شد. حال، موسیقی بدون دریافت کوچک‌ترین تأثیر از آن فرهنگ یا اقلیم خاص، باید بیانگر یک صدای ملودیک جهانی باشد. تا جایی که نتوانیم این موسیقی را به هیچ جایی از این دنیا نسبت بدهیم و حتی نتوانیم تشخیص بدهیم این موسیقی توسط آهنگساز ایرانی ساخته شده.»

چرا علیرضا قربانی؟

آهنگساز پروژه «صداها و پل‌ها» می‌گوید که به‌رغم تمام تلاش‌هایی که در تولید این اثر به دست آمده، اما «بار اصلی بر دوش خوانندگان پروژه بوده است که باید با ظرافتی خاص، هم در بیان احساس شخصی برگرفته از پروژه موفق می‌بودند و هم پیام و رسالت پروژه را به بهترین شکل ممکن در یک گفت‌وگوی دو زبانه بیان می‌کردند.»

حضور علیرضا قربانی به عنوان خواننده اصلی پروژه از این نظر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به هر حال او بوده که بار اصلی را بر دوش داشته و نقش زیادی در موفقیت یا شکست ایده آلبوم می‌توانسته داشته باشد. احسان مطوری دلیل انتخاب علیرضا قربانی را در چند جمله کوتاه و خلاصه چنین بیان می‌کند: «آقای قربانی چهره شناخته‌شده‌ای در موسیقی ما در داخل و خارج از ایران هستند و به نظرم می‌توان ایشان را نماینده شایسته و در عین حال مسلط و خوش‌صدای آواز کلاسیک ایرانی نامید. البته برای من، خلاقیت، نوآوری و ریسک‌پذیری، مهم‌ترین عناصر بودند که می‌توانستیم این ویژگی‌ها را در آثار اخیر علیرضا قربانی ببینیم. اینها همه باعث شدند حضور ایشان نقطه قوت این پروژه باشد»…

یک آسمان ستاره

اما در معرفی آلبوم «صداها و پل‌ها» به همکاری شمار زیادی از موزیسین‌های باکارنامه و موفق با این پروژه تأکید زیادی شده است. احسان مطوری در گفت‌وگو با ایسنا درباره این ادعا توضیحات بیشتری می‌دهد: «علیرضا قربانی خواننده اصلی این پروژه محسوب می‌شود. حدود صد موسیقیدان در این پروژه کار کردند که ۲۰ نفر آنها ایرانی بودند و باقی همه غیرایرانی. از جمله موسیقیدان‌های مهم این پروژه می‌توان به «بومبای جیشری» اشاره کرد که نامزد جایزه اسکار بوده و در قطعه «جته ناهی دیبو» با آقای قربانی حضور داشته است. همچنین «سیلیا وود اسمیت» دیگر موزیسین مهمی است که در این پروژه حضور داشت و نامزد گرمی سال ۲۰۱۲ بوده است. «مایک بلاک» برنده جایزه گرمی و نوازنده ساز ویلن‌سل که با گروه «سیلک‌رود» (جاده ابریشم) به رهبری «یویوما» همکاری دارد، «گرک الیس» نوازنده سازهای کوبه‌ای، «مصطفا اپیک‌اوقلو» نوازنده باغلاما و «نیتن اسکارن» که برنده جایزه گرمی و نوازنده ویولا است، از دیگر موزیسین‌های مهم این پروژه هستند. به طور کلی در این پروژه پنج نفر برنده جایزه گرمی و پنج نفر هم نامزد جایزه گرمی و یک نفر نامزد ایزه اسکار حضور دارند.»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=39298

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا