موسیقی ایرانهمایش

موسیقی از مهمترین شاخصه‌های فرهنگی هر کشور است

به گزارش کامینگ سون موزیک:  کارشناس و پژوهشگر برجسته موسیقی کشور گفت: یکی از مهمترین شاخصه‌های فرهنگی هر کشور حوزه موسیقی آن است.

بهروز وجدانی جمعه شب در همایش تجلیل از پیشکسوتان پنجاه سال اخیر موسیقی نی جفتی استان بوشهر افزود: موسیقی شاخص‌ترین عنصر فرهنگی و هویت‌ساز در ایران است و تجلیل از مفاخر و پیشکسوتان موسیقی یک موضوع مهم است که با استمرار آن می‌توان تحولات و تاثیرهایی در این حوزه هنر را شاهد بود.

وی یادآور شد: آیین تجلیل از پیشکسوتان و نوازندگان موسیقی سال ۱۹۹۶ در یونسکو به ثبت رسیده و برگزاری و اهمیت دادن به این مهم علاوه بر تقدیر و قدردانی از فعالان این حوزه، موجب انگیزه و تشویق جوانان نیز می‌شود.
وجدانی ادامه داد: تجلیل از پیشکسوتان در همه زمینه‌های هنری یک امر لازم است و انجام این کار در دنیا یک امر مهم شناخته می شود زیرا باعث محافظت و نگهداری از گنجینه‌های فرهنگ و هنر ناملموس ملت‌ها می‌شود.

این کارشناس اظهار داشت: مهمترین رویکرد در حوزه موسیقی بعد مردم شناسی است و مطالعه در این زمینه با نگاه یک عنصر فرهنگی ارزشمند انجام شده‌است.
وجدانی ادامه داد: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه آموزش و پژوهش باید مکان‌هایی را برای پرورش شاگردان در اختیار پیشکسوتان موسیقی مقامی و محلی قرار دهند تا شرایط انتقال هنر فاخر هر منطقه را در جامعه فراهم کنند.
وی یادآور شد: “هنر و مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دو تار از هنرهای اصیل ایرانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌است.
کارشناس و پژوهشکر موسیقی برجسته کشور در ارتباط با استان بوشهر گفت: این استان با پیشینه کهن از دیرباز به حوزه موسیقی نگاه ویژه‌ای داشته و بزرگان و صاحب نظران بسیاری از این منطقه در سطح ملی و بین‌المللی به جامعه معرفی شده‌اند.
بهروز وجدانی در سال ۱۳۲۸ در شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی متولد شد.

بیشترین فعالیت وی در زمینه پژوهش و تألیف در حیطه موسیقی است.
کتاب “فرهنگ تفسیری موسیقی” یکی از آثار شناخته شده وی به حساب می‌آید.
کتاب “فرهنگ جامع موسیقی ایران” از دیگر آثار بهروز وجدانی است که در مراسم نخستین دوره جایزه کتاب فصل در آبان ۱۳۸۶ آن را از آن خود کرد.
در آبان ۱۳۸۸ در جشن ثبت ردیف موسیقی ایرانی، از بهروز وجدانی به عنوان یکی از ثبت‌کنندگان ردیف‌های موسیقی ایرانی در یونسکو تجلیل شد.
همچنین در خرداد ۱۳۹۰ مراسم تقدیر از تلاشگران ثبت موسیقی بخشی‌های خراسان در فهرست میراث معنوی یونسکو، در خانه هنرمندان برگزار و از بهروز وجدانی تقدیر شد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=3754

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا