موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

بازار موسیقی، همایون شجریان را در ادامه راه پدرش موفق نکرد

به گزارش کامینگ سون موزیک: آهنگساز کشورمان گفت: نبود امنیت شغلی و معیشتی هنرمندان موسیقی و تمرکز تهیه‌کنندگان بر سود سرمایه خود باعت شده تا هنرمندانی مانند همایون شجریان در ادامه راهی که پدرش پیمود چندان موفق نباشند.

نشست پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان ذائقه موسیقی ایرانیان چیست؟؛ صبح امروز(۲۲ فروردین) بصورت مجازی برگزار شد.

پیروز ارجمند مدیر کل پیشین دفتر موسیقی در ابتدای این نشست گفت: امروزه فضای مجازی و پلتفرم‌های ارائه دهنده مجازی موسیقی مهم‌ترین نقش را در شکل دادن به ذائقه موسیقی ما ایفا می‌کنند و در این میان لزوم توجه بیشتر خانواده‌ها به آنچه بصورت مجازی در قالب موسیقی در خانه شنیده می‌شود بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی افزود: امروزه بیشترین تاثیر را بر چرخه صنعت موسیقی، تهیه کنندگان و سرمایه گذاران گذاشته‌اند و آنان در شکل گیری و کنترل خلاقیت شنوندگان به شدت موثر هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به لزوم نهادینه سازی زیست چندگفتمانی در موسیقی ایران گفت: تا چند سال پیش ما شاهد حضور پررنگ زیست چندگفتمانی در موسیقی نبودیم ولی امروز با درک اهمیت آن شاهدیم زیست تک گفتمانی گذشته تقریبا از بین رفته است.

آهنگساز کشور در ادامه سخنان خود گفت: امروز هیچ محدودیتی در شنیدن انواع موسیقی بخاطر تکنولوژی وجود ندارد و خانواده ها نقش خود را در شکل گیری هنجارهای تازه بخوبی ایفا می‌کنند و من آینده روشنی را برای ذائقه مخاطبان پیش‌بینی میکنم و باید بپذیریم امروز موسیقی چه از نظر علمی و چه هنری پرکاربردترین و پر مخاطب ترین هنر است.

وی ضمن انتقاد به تصمیمات اتخاذ شده عرصه مدیریتی بر مبنای کمیت گفت: نمیتوان منکر این تصمیمات بود و از طرفی چون آموزش موسیقی در ایران مانند کشورهای پیشرفته از مقطع ابتدایی وجود ندارد مردم ما عموما در سبک شناسی موسیقی ضعیف هستند.

وی ادامه داد امروز پر مخاطب ترین سبک موسیقی ایران سبک پاپ است و ما شاهدیم اقبال عمومی به این سبک زمانی که به سمت تلفیق با موسیقی اصیل میل پیدا کرد افزایش مخاطب چشم‌گیری را شاهد بودیم.

وی افزود: در دهه های گذشته بخاطر انواع محدودیت‌ها یک آلبوم موسیقی میتوانست ذائقه شنیداری مخاطبان را از اساس و بنیان و در کلیت و تمامیت تغییر دهد اما دیگر زمان اینگونه اثرگذاری‌ها گذشته است.

ارجمند که سابقه مدیریت بر دفتر موسیقی را نیز در سالها قبل داشت ادامه داد: شاکله مدیریت بر عرصه موسیقی ظاهری دارد که بسیار با باطن حقیقی آن متفاوت است. در ظاهر، مدیر دفتر موسیقی مسئولیت ها و اختیاراتی دارد که در باطن حقیقی ماجرا چنین نیست و این بزرگترین علت استعفای من از سمت مدیریت دفتر موسیقی بود.
ارجمند در ادامه گفت: ما مانند کشورهای اروپایی در صنعت موسیقی موفق نبودیم و نه تنها بنابه دلایلی به معاهده جهانی کپی رایت نپیوستیم حتی تلاشی برای تقویت قانون کپی رایت داخلی هم نکردیم.
و نبود همین قانون کپی رایت در کنار قدرت مالی تهییه کنندگان ذائقه اصلی موسیقیایی مردم را شکل داده اند.

وی افزود: هنرمندان موسیقی ما دغدغه‌های جدی معیشتی دارند و با عدم امنیت شغلی به شکلی جدی روبرو هستند پس نمی‌توان از آنها انتظار داشت صرفا به هنر ناب اندیشه کنند. آنها مجبورند کارهای سفارشی بپذیرند.

ارجمند ادامه داد: به همین دلیل بود که همایون شجریان به سمت بازار موسیقی میل پیدا کرد و در ادامه راه پدرش موفقیت چندانی نیافت. شاهد جدی این موضوع آثار همایون شجریان است و ما تولیدات او را نباید در ادامه آثار مرحوم شجریان بدانیم و بدون قضاوت و داوری و ارزشگذاری باید بگویم که این پدر و پسر هنرمند دو راه متفاوت در پیش گرفتند.

در ادامه این نشست رضا صمیم جامعه شناس و پژوهشگر موسیقی ضمن اشاره به سیاستگذاری های دولت در عرصه موسیقی گفت: دولت سیاست‌های مناسبی برای ایجاد بنگاه‌های مستقل موسیقی اجرا نکرد.

وی ادامه داد کار اصلی وزارت ارشاد شناخت عمیق شکل مواجهه مردم با موسیقی است و دریافت چگونگی این مواجهه در حل بسیاری از مشکلات فرهنگی موثر است. وزارت ارشاد به جای تمرکز بر کمیت باید به کیفیت نگاه دقیق تری کند و بر ارتقا فرهنگ عمومی متمرکز شود.

این پژوهشگر موسیقی گفت: از یک مدیر عرصه موسیقی نباید انتظار داشت دانش موسیقیایی یک آهنگساز را داشته باشد و یک مدیر بر اساس اطلاعات دریافتی عمل میکند و متاسفانه باید پذیرفت مشکل اصلی مدیران فرهنگی در تصمیمات، اطلاعات نادرستی است که به آنها می‌دهند.
صمیم با بیان اینکه پژوهش در زمینه میزان مصرف موسیقی هدر دادن سرمایه است. و باید زاویه نگاهمان از میزان مصرف به سمت کیفیت اثر تغییر کند، افزود: وزارت ارشاد بنگاه مشاوره بازار موسیقی نیست و این قبیل کارها متعلق به کمپانی‌هاست. بنگاه و کمپانی به سود خود اهمیت میدهد اما هدف ما باید ارتقا کیفیت باشد.

وی ادامه داد: چون تا کنون مساله ما کشف میزان مصرف بوده، به سبک شناسی توجه نشده و ما امروزه در سبک شناسی به شدت فقیریم.
وی در خاتمه افزود: برای ما نباید مهم‌ باشد مردم در چه جاهایی چه موسیقی هایی گوش می‌کنند چون کار ما رونق بخشیدن به بازار نیست و با تمرکز بر چقدرها به جایی نخواهیم رسید ما باید بر چگونگی‌ها توجه کنیم.

قرار بود در این نشست محمد سریر آهنگساز پیشکسوت نیز حضور داشته باشد که وی با ارسال پیامی ضمن اعلام پوزش خود گفت: بواسطه درگیری یکی‌ از اقوام خود با بیماری و لزوم رسیدگی به وی نتوانسته در این نشست حاضر باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=36653

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا