موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

محمدگلدی گلدی‌نژاد : دوتار ترکمنی در ایران آموزش دانشگاهی ندارد

به گزارش کامینگ سون موزیک: محمدگلدی گلدی‌نژاد درباره لزوم به‌روزرسانی مقام‌ها برای جذب نسل جدید گفت: سعی کرده‌ام موسیقی مقامی ترکمن را با شیوه‌های نو در اجرا بیامیزم تا نسل‌های جدید هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و از این موسیقی غنی لذت ببرند.

جشنواره موسیقی فجر قطعا بستری کافی برای پرداختن به موسیقی نواحی مختلف ایران نیست؛ کما اینکه این رویداد نسبت به موسیقی اقوام نگاهی تخصصی و جدی ندارد. جشنواره موسیقی نواحی نیز با وجود نگاهی ویژه و تخصصی به موسیقی نواحی ایران گنجایش پرداختن به موسیقی همه اقوام را ندارد و درنهایت میزبان تعداد معدودی از هنرمندان خواهد بود. البته جشنواره‌های دیگری در ابعاد محدودتر در مناطق مختلف ایران برگزار می‌شوند اما بودجه قابل توجهی در اختیار ندارند و چه بسا برخی از آن‌ها در میانه راه تعطیل شوند. در این میان «هنر زنده است» یکی از جشنواره‌های نوپایی است که تئاتر، سینما، موسیقی و بخش دیجیتال آرت را مورد توجه قرار داده. این جشنواره که دبیری بخش موسیقی آن به عهده فردین خلعتبری (موسیقی‌دان و آهنگساز) است از دهم تا بیستم اسفندماه در حال برگزاری است.

محمد گلدی گلدی‌نژاد ملقب به اوغلان‌بخشی (نوازنده‌ی دوتاری موسیقی ترکمن) یکی از هنرمندانی است که در جشنواره «هنر زنده است» حضور یافته است. گلدی‌نژاد در عرصه‌های بین‌المللی هنرمندی شناخته شده است و با حضور در جشنواره «هنر زنده است» برای اولین‌بار در رویدادی داخلی حضور یافته است. او درباره لزوم به روزرسانی مقام‌ها برای جذب نسل‌های جدید گفت: همانطور که می‌دانید متاسفانه دوتار ترکمنی در ایران آموزش دانشگاهی ندارد و من پس از اینکه نواختن این ساز را آموختم و چند اجرا در مناطق مختلف داشتم، به دعوت مستقیم رئیس‌جمهور ترکمنستان برای آموزش به کنسرواتوار عشق‌آباد رفتم و پس از آن بود که اجراهای زیادی در خارج از کشور از جمله در پاریس داشتم، اما متاسفانه کمتر پیش آمده بود در ایران اجرایی داشته باشم.

گلدی‌نژاد در ادامه گفت: بسیار خوشحال هستم که با حضور در جشنواره «هنر زنده است» فرصتی فراهم شد تا هنر خودم را به صورت گسترده به ایرانیان ارائه دهم و از صمیم قلبم از متولیان و دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم زیرا موسیقی نواحی و مقامی، به رغم اینکه در تمام دنیا از اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار است، کمی در ایران به حاشیه رفته است، در حالی که سرتاسر ایران زیباترین مقام‌ها را دارد.

این نوازنده بین‌المللی دوتار با اشاره به نوع فعالیتش در زمینه‌ی موسیقی مقامی یادآور شد: من سعی کرده‌ام موسیقی مقامی ترکمن را تا حدود زیادی با شیوه‌های نو در اجرا بیامیزم تا نسل‌های جدید هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و از این موسیقی غنی لذت ببرند؛ شیوه‌ای که در آن هم سنت‌ها و مقام‌ها حفظ شوند و هم شنونده احساس اشتیاق به این موسیقی پیدا کند.

گلدی‌نژاد در ادامه با اشاره به موسیقی ایرانی تاکید کرد: به طور مثال کاری که استاد کیهان کلهر در خصوص ساز کمانچه انجام داد تاثیر بسیار زیادی در شناخته شدن این ساز در سطح بین‌المللی داشت و باعث شد گروه‌های گسترده‌ای از مردم ایران و دیگر نقاط جهان بتوانند با این ساز و نغمه‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند.

وی درباره قطعاتی که به جشنواره «هنر زنده است» ارسال کرده نیز گفت: در قطعاتی که در بخش مسابقه جشنواره حضور دارند، دوتار را با قیجاق همراه کرده و سعی کرده‌ام خصوصیات نویی در اجرای مقام‌ها به کار بیفزایم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=34583

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا