موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

«تصنیف‌های علی‌اکبر شهنازی» یادگارهای اندک اما مهم

به گزارش کامینگ سون موزیک: کتاب «تصنیف‌های علی‌اکبر شهنازی» از استادان و پژوهشگران فقید موسیقی ایرانی با گردآوری و آوانگاری رامتین نظری‌جو پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

کتاب تصنیف‌های علی‌اکبر شهنازی با گردآوری و آوانگاری رامتین نظری‌جو شامل مطالبی درباره تصانیف شهنازی، شعر و نت‌نوشت تصانیف شهنازی، چند گفت‌وگوی آرشیوی با شهنازی (صوتی و مطبوعاتی)، فهرست برنامه‌های رادیویی شهنازی و زندگینامه عنایت‌الله شیبانی در ۹۶ صفحه با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات هنر موسیقی منتشر شد.

در توضیح این اثر موسیقایی آمده است:

«در میان آثار پرتعداد و ارزشمند استاد علی‌اکبرخان شهنازی، چهره بی‌بدیل و برجسته موسیقی کلاسیک ایرانی، چندین تصنیف نیز وجود دارند که خوشبختانه بیشتر آن‌ها روی صفحه، با صدای خوانندگان مختلف ضبط شده‌اند و به‌یادگار مانده‌اند.

باید گفت که تعداد تصانیفِ ساخته‌شده توسط استاد شهنازی، در مقایسه با تعداد ساخته‌های ایشان در سایر قالب‌های موسیقی کلاسیک ایرانی مانند پیش‌درآمد، چهارمضراب و رِنگ به‌مراتب کمتر بوده و می‌توان گفت استاد شهنازی در حیطه تصنیف‌سازی فعالیت کمتری نسبت به سایر فعالیت‌های پربار موسیقایی خود اعم از نوازندگی تار، تهیه و تدوین ردیف، آموزش و ساخت قطعات ضربی داشته‌اند.

با این حال، اهمیت محتوایی، اجرایی و تاریخیِ این تصانیف بر کسی پوشیده نبوده و چه‌بسا توجه درخورتری را طلب می‌نماید. از همین‌رو نگارنده اثر به گردآوری و آوانگاری این تصانیف پرداخت تا دسترسی به آن‌ها برای علاقه‌مندان راحت‌تر صورت بپذیرد.»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33799

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا