جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایران

در چهارمیم شب موسیقی فجر؛ دوئت اتریشی‌ها

به گزارش کامینگ سون موزیک: چهارمین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر میزبان دو هنرمند اتریشی با سازهای ویلنسل و گیتار بود که با دونوازی خود با انرژی و فضای دلچسب موسیقیایی، عصر جمعه خاطره انگیزی را برای مخاطبن ایرانی خود رقم زدند.

در چهارمین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، دوئت هنرمندان اتریشی در ساعت ۲۰/۰۰ شامگاه جمعه (اول اسفند)، شب خاطره انگیز دیگری را برای مخاطبان در خانه مانده را رقم زد.

هرچند این دوره از جشنواره موسیقی فجر بخاطر شرایط همه‌گیری کرونا در جامعه بصورت مجازی برگزار شد اما گزینش صحیح و مخاطب شناسی دست اندرکاران بخش بین الملل این دوره از جشنواره باعث شد تا جشنواره ای که در ابتدای امر انتظار چندانی از بابت کیفیت آن  نمی‌رفت دست کم در بخش اجراهای خارجی بسیار موفق عمل نماید.

دوئت سان موس، با کشف امکاناتِ سازی خود به شیوه‌ای گیرا و روح‌نواز، در پی آفرینش محیط‌های آوایی منحصر به فرد است. اعضای این دوئت را فیلیپ ارزموس نوازنده‌ گیتار و ادوات موسیقی الکترونیک و کِلمنس زاینیتسا نوازنده‌ ویُلنسل و  ادوات موسیقی الکترونیک تکشیل می‌دهند.

اعضای این گروه خود را به هیچ یک از استانداردهای موسیقایی محدود نکرده‌اند و بیشتر به تولید صداهای شورانگیز جدید در سبک‌های متفاوت و متضاد می‌پردازند. این دو نوازنده، هم در زمینه‌ ساخت موسیقی گوش‌نواز، شورانگیز، زیبا و رویاگونه تبحر دارند و هم در زمینه‌ خلق اصوات دیسونانس (آمیزه‌ای از صداهایی است که کیفیتی ناپایدار دارد. کیفیت پُرتنش و بی‌قرار یک دیسونانس، حرکت به سمت آکوردی پایدار را ایجاب می‌کند)، پرانرژی، دراماتیک و پراگرسیو از استادانی چیره‌دست قلمداد می‌شوند.

 دوئت سان موس فرمی آزاد در نوازندگی را نشان می‌دهد که طیف گسترده‌ای از سبک‌های متفاوت، قطعات این دوئت از موسیقی مجلسی تا آهنگ‌سازی آکوستیک مدرن، راک، بلوز، محلی و جز را شامل می‌شود.

زاین موس به‌عنوان اجرای برتر «آوای موسیقی جدید اتریشی» در سال ۲۱-۲۰۲۰ برگزیده شده است.

این گروه اتریشی در اجرای شب گذشته خود قطعات زیر را اجرا کردند.

۱- Anna is typing  (آنا دارد تایپ می‌کند)

۲- You voice ( صدایت)

۳- Improvisation ( بداهه نوازی)

۴- Posthorn ( پست هورن)

۵-  Improvisation ( بداهه نوازی)

۶-  ?Wo ist Norden ( شمال کجاست؟)

سی و ششمین جشنوره موسیقی فجر در یک نگاه

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در بخش غیر رقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد. بر اساس تقسیم‌بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.

تجلیل از چهار هنرمند موسیقی کشورمان بانو ملیحه سعیدی و آقایان احمد علی راغب، حسن ناهید و محمدرضا اسحاقی گرجی از جمله برنامه‌های جنبی این دوره از مهم ترین رویداد موسیقی کشورمان خواهد بود.

نگاهی به نشستهای پژوهشی در بخش جنبی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر

در بخش جنبی سی و ششمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا کنون سه نشست پژوهشی با عنوان‌های سیر تطور ترانه با سخنان حسن علیشیری و مجید افشاری در تاریخ ۲۸ بهمن و آسیب شناسی موسیقی پاپ در دو دهه گذشته با سخنان محمدرضا چراغعلی و پدرام کشتکار ۲۹ بهمن و سیستم‌های آموزش نوین موسیقی درجهان با حضور نادر مشایخی و مونا طاهریان  و خطر روایت مسلط با حضور علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی و تاریخ‌نگار شهری از رادیو گفتگو پخش شده است.

اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن آغاز شده تا ۴ اسفند در پایگاه‌های اینترنتی چون سایت رسمی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال، نواک، تماشا خونه و گپ فیلم پخش می شود و نشست‌های بخش پژوهش این دوره از جشنواره به دبیری رضا مهدوی، پژوهشگر موسیقی با همکاری رادیو گفتگو برگزار می‌شود. هر نشست در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو ساعت ۲۰ تا ۲۱ پخش می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33437

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا