موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

موسیقی‌دانان در ارتقای ذائقه فرهنگی کشور نقش مهمی دارند

به گزارش کامینگ سون موزیک: دبیر نخستین دوره جایزه ملی عارف قزوینی گفت: ذائقه فرهنگی کشور با تلاش موسیقیدانان قابل ارتقاء است.

نخستین دوره جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه های ایرانی با هدف پاسداشت عارف قزوینی تصنیف ساز بزرگ معاصر، در زمینه ایجاد بستری مناسب برای ترویج و گسترش تصنیف سازی در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران در حال برگزاری است.

دبیر نخستین دوه جایزه ملی عارف قزوینی در گفت وگوی خود اسامی هیات داوران این مسابقه را اعلام کرد.

سید مجتبی میثمی اظهار اشت: ذائقه فرهنگی کشور با تلاش موسیقی دانان و فعالین برجسته این حوزه قابل اندیشه ورزی و ارتقاء است و قطعا با ایجاد فضای ذهنی مناسب و انگیزه در بین فعالان این بخش میتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: جایزه ملی عارف در تلاش است تا به ارتقای سلیقه شنیداری جامعه و توجه به موسیقی اصیل و نجیب ایرانی بپردازد، چرا که قطعا در پی این توجه حمایت و پشتیبانی از فعالین این حوزه و ایجاد پویایی در جامعه موسیقی کشور رخ می دهد.

میثمی در ادامه از هنرمندانی نظیر داریوش پیرنیاکان، سیامک جهانگیری، هومان اسعدی و رضا پرویززاده نام برد که در احکامی جداگانه برای داوری نخستین دوره این رویداد فرهنگی و هنری انتخاب شدند.
وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان تصنیف و موسیقی های ایرانی در همه موضوعات میتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند اما قطعا توجه به مفاهیم والای انسانی و ارزشی، تاریخ و ادبیات غنی ایرانی و اسلامی و جلوه های بلند فرهنگ و تمدن ایرانی حائز اهمیت خواهد بود.
دبیر نخستین دوره جایزه ملی عارف افزود: آثار رسیده به این جشنواره در دو بخش تصنیف سازی و آثار تولیدی شامل آلبوم و یا تک آهنگ مورد قضاوت داوران قرار خواهد گرفت و برای داوری آثار نمونه اجرایی اثر به صورت تصویری باید منطبق با نت و پارتیتور ارسالی به دبیرخانه باشد و محدودیتی برای تعداد آثار ارائه شده به جشنواره وجود ندارد.

وی افزود: در بخش آثار تولیدی آلبوم و تک آهنگ نیز تصانیف ضبط شده مورد ارزیابی داوران قرار خواهد گرفت و زمان انتشار این آثار باید از سال ۹۷ تا کنون باشد، همچنین داشتن مجوز و پروانه نشر در این بخش از جشنواره الزامی است و دریافت آثار تا تاریخ ۱ اسفندماه ادامه خواهد داشت و ۱۵ اسفندماه برای برگزاری اختتامیه برنامه ریزی شده است که در صورت امکان به صورت حضوری و در غیر این صورت با تمهیدات اندیشیده شده به صورت مجازی برگزار می شود.
دبیر نخستین دوره جایزه ملی عارف گفت: در بخش تصنیف سازی از برگزیدگان اول تا سوم با جوایزی معادل ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ میلیون ریال قدردانی خواهد شد و به ۵ آهنگساز شایسته نیز جوایز ۲۵ میلیون ریالی اهدا می شود.
میثمی افزود: جوایز بخش آثار تولیدی نیز به ترتیب ۸۰، ۶۰ و ۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است که در این بخش نیز هیئت داوران از ۵ آهنگساز شایسته تقدیر با جوایز ۲۰ میلیون ریالی قدردانی به عمل خواهد آورد.
علاقمندان برای دریافت کامل فراخوان می‌توانند به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین مراجعه و یا با شماره تماس ۰۲۸۳۳۳۵۰۰۷۱ تماس حاصل نمایند.

هدف از برگزاری جایزه ملی عارف حمایت از توسعه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی به عنوان یکی از شاخصه های مهم فرهنگی کشور، ارتقای سطح آثار موسیقایی در حوزه تصنیف، ارتقای سلیقه شنیداری جامعه و ایجاد پویایی و تحرک در جامعه موسیقی کشور است.

حمایت و پشتیبانی از تولیدات هنری در زمینه تصنیف و ترانه در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی، کمک به ایجاد فضای ذهنی و زبانی نو در ترانه ها و تصنیف های ایرانی، شناسایی استعدادها و ارزیابی توان هنری کشور در حوزه تصنیف و ترانه، توجه به موسیقی ایرانی در جهت توسعه فرهنگی در سطح ملی و بین المللی و اندیشه‌ورزی و ارتقای ذائقه فرهنگی و هنری جامعه از طریق هنر شریف و نجیب موسیقی ایرانی از دیگر اهداف این رخداد فرهنگی و هنری است.

پاسداشت عارف قزوینی شاعر و تصنیف ساز و ترانه سرای بزرگ کشور و سازنده بسیاری از آواهای ماندگار همچون «از خون جوانان وطن لاله دمیده…» از دیگر اهداف این رویداد ملی است.
این جشنواره در سطح ملی و در بخش های تصنیف سازی و بخش آثار تولیدی (آلبوم – تک آهنگ) برگزار می شود.

ابوالقاسم عارف قزوینی متولد ۱۲۵۹ خورشیدی در قزوین شاعر، ترانه‌سرا، تصنیف‌ساز و موسیقی‌دان نامدار ایرانی بود که در مبارزه‌ ملت ایران برای تحقق مشروطیت با استفاده از ترانه‌های سیاسی و اجتماعی خود نقش مهمی را در آگاهی و بیداری افکار عمومی ایفا کرد.ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32919

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا