موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

رونمایی از ساز «مراژ»

به گزارش کامینگ سون موزیک: همزمان با یازدهمین روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه «نگاره‌های چوبی هیما» از ساز «مُراژ» ابداع استاد محمدرضا ایلدار ژاله رونمایی شد.

آئین رونمایی از ساز «مراژ» همزمان با یازدهمین روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه «نگاره‌های چوبی هیما» اثر محمدرضا ایلدارژاله با حضور ریاست پژوهشگده میراث فرهنگی دکتر شریف زاده، سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو، حجت الاسلام عبادی مدیر فرهنگی و جونیور پنیالور کودو دبیر سوم و رییس دفتر کنسولی و مطبوعاتی سفارت کوبا و میهمانانی از داخل کشور و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

رییس اکو در ایران روز دوشنبه در دوازدهمین نمایشگاه نگاره‌های چوبی هیما و رونمایی از ساز ابداعی مُراژ که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، گفت: با همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و به ویژه ایران، برگزاری چنین مراسمی ضروری است زیرا فرهنگ و هنر برای زندگی امید بخش است و برگزاری مراسم فرهنگی نیاز این روزهای جوامع است.

سرور بختی در ادامه با اشاره به حضور استاد ژاله در این مراسم و تجلیل از هنر وی اضافه کرد: هنر بی‌نظیر استاد ژاله طراوت بخش است و از آن لذت می‌بریم.

تاکید بر حفظ هنر ارزشمند منطقه اکو

رئیس اکو در جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای معرفی هنر کشورهای منطقه اکو اشاره کرد و گفت: تلاش داریم هنر ارزشمند منطقه اکو را حفظ کنیم.

به گفته وی وظیفه داریم هنر ایران زمین و این مرزو بوم را علاوه به معرفی و تبیین برای جهانیان به آیندگان این هنر ارزشمند را تحویل دهیم.

رئیس اکو در ایران در عین حال تاکید کرد: دنیا و آیندگان باید بدانند و به خوبی درک کنند که در این منطقه از خاک کره زمین از چه گوهری برخوردار است که هم ارزشمند و هم در نوع خودش بی‌نظیر و چشمگیر است.

شریف‌زاده روز دوشنبه در مراسم رونمایی از ساز ابداعی مُراژ در فرهنگسرای نیاوران، گفت: هنرهای سنتی هنر ماندگار در زمان است اما صنایع دستی محصولات کاربردی در زمان معاصر به شمار می‌روند. خلاقیت و منحصر به فرد بودن از جمله ویژگی‌های هنرهای سنتی است.

وی در ادامه با بیان اینکه پژوهشکده هنرهای سنتی میراث فرهنگی سال‌ها در صدد حفظ و احیای هنرهای سنتی در حوزه‌های مختلف از جمله موسیقی، هنرهاب نمایش آیینی، معماری و دیگر هنرهای وابسته است، افزود: انجام پژوهش در حوزه هنرهای سنتی نیز از جمله فعالیت‌های این پژوهشکده است.

شریف زاده گفت: بسیاری از هنرهای سنتی کشور در حال نابودی است و ما تلاش داریم با برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها به حفظ و احیا و معرفی این هنرها توجه کنیم همچنین آموزش هنرهای سنتی به افراد بخصوص جوانان می‌تواند به احیای این هنرها کمک زیادی کند. پژوهشکده به ایجاد کارگاه‌های تولید این هنرها نیز توجه کرده است.

وی برگزاری ۱۲ دوره نمایشگاه نگاره‌های چوبی را در این راستا ارزیابی کرد و گفت: هنرهای وابسته به چوب تنوع زیادی دارد، دلیل گستردگی این هنر در ایران نیز، سابقه تاریخ طولانی کشور و همچنین در دسترس بودن آن افراد مختلف از ابتدای تاریخ است.

شریف زاده با اشاره به اینکه آثار تاریخی چوبی پیش از اسلام کمتر در کشور موجود است: گفت یکی از این آثار که شانه چوبی با هنر جازنی است متعلق به پنج هزار سال پیش و شهر سوخته می‌باشد.

شریف زاده معرق را با سابقه تاریخی در کشور دانست و گفت: خوشبختانه جوانان با استعداد زیادی در حوزه معرق مشغول به کار هستند و امید داریم با برگزاری این گونه نمایشگاه امکان نمایش بیشتر کارهایشان و فضای تبادل اطلاعات و تجربیات برای آن‌ها را مهیا کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص دوازدهمین دوره نمایشگاه نگاره‌های چوبی هیما گفت: در این دوره ۲۲۰ اثر از ۱۷۰ هنرمند عرضه شده است که در پایان این دوره نیز نفرات برتر اعلام می‌شوند.

وی در خصوص رونمایی از ساز ابداعی مراژ گفت: سازسازی نیز یکی از هنرهای سنتی مرتبط با چوب است در طی سال‌های متمادی تحول بزرگی در خصوص سازسازی نداشته‌ایم و امیدواریم با ایجاد و ساخت این سازهای جدید تحول در این حوزه ایجاد شود.

این استاد دانشگاه افزود: ابداع سازهای جدید می‌تواند، ضمن حفظ اصالت هنرهای سنتی، صدای تازه‌ای از سازهای سنتی به گوش برساند.

محمدرضا ایلدارژاله مبدع ساز مراژ با اشاره به اینکه سال‌ها به کار تعمیرات ساز پرداخته، گفت: ۴ هزار و ۴۲۶ ساز را تعمیر کردم و اشراف کاملی بر عیب‌ها و ایرادهای سازها دارم؛ سعی کردم با ابداع این سازها آن ایرادها را حذف و رفع کنم.

وی در خصوص انگیزه ابداع سازهای جدید گفت: من دلسوز وطن و کشورم هستم و علاقمندم با سراییدن شعر و ابداع ساز، با صداهای جدید، کشور و فرهنگ را به جهانیان نشان دهم.

وی تاکنون موفق به ابداع ۱۷ ساز شده است. ساز مراژ از مجموعه سازهای ابداعی استاد ژاله نخستین‌بار در سال ۱۳۸۴ ساخته شد. مراژ که از سر واژه نام سازنده وام گرفته، سازی زهی مضرابی دارای ۱۶ پرده و سه سیم از سری سیم‌های ویولن سل است. کاسه از چوب درخت توت و دسته از چوب گردو ساخته شده است. سیم گیر از جنس فولاد است تا در برابر فشار حاصل از سیم‌های قطور توان مقاومت داشته باشد و مانند سایر سازهای ساخت استاد از گوشی‌های پایه برنجی بهتر برده است.

اندازه کاسه و نقاره ۳۸ سانتی متر و طول دسته ساز ۳۴ سانتیمتر است. در مراژ خرک روی پوست قرار گرفته تا صدایی با طنین بیشتر تولید شود.

فرهنگ و هنر برای زندگی امید بخش است

در ادامه این مراسم حجت الاسلام عبادی مدیر فرهنگی و جونیور پنیالور کودو دبیر سوم و رییس دفتر کنسولی و مطبوعاتی سفارت کوبا و عبادرضا اسلامی رئیس فرهنگسرای نیاوران نیز به ایراد سخن پرداختند.

نمایشگاه نگاره‌های چوبی هیما از دوم بهمن‌ماه آغاز به کار کرده و تا جمعه هفدهم بهمن ماه در فرهنگسرا نیاوران آماده بازدید از علاقمندان است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32277

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا