موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

موزیسین‌ها آدم‌های خوبی هستند

به گزارش کامینگ سون موزیک: رویداد «سال‌نَوای موسیقیِ ایران» پروژه‌ای است که از سال ۱۳۹۴ با هدف نکوداشت و قدردانی از استادان موسیقی ایران برگزار می‌شود. در ششمین دوره از این رویداد هنری قرار است نکوداشت ۱۲ هنرمند برگزار شود.

نشست رسانه ای اعلام جزییات برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران روز دوشنبه، ششم بهمن ماه با حضور علی جعفری پویان نوازنده، مدرس، طراح و مدیر هنری رویداد سال نوا، محمد مهدی گورنگی مدیر اجرایی، آزاده امیری نماینده گروه اجرایی و وارطان ساهاکیان مدرس، رهبر ارکستر و آهنگساز پیشکسوت برگزار شد.

در این نشست وارطان ساهاکیان مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی گفت: همیشه در ذهنم بود که باید هنرمندان پیشکسوت ارج نهاده شوند اما در این زمینه ایده‌ای نداشتم و نمی‌دانستم چگونه باید این کار را انجام دهم. تا اینکه دیدم ایده علی جعفری پویان، اتفاق خوبی است. به هر حال ششمین سال نوای موسیقی ایران، ‌مانند مقوله آهنگسازی از یک تم کوچک شروع شد و به مرور مورد استقبال قرار گرفت. خوشبختانه دوستان به سال نوا اعتماد دارند و این نکته بسیار مهمی است که شاید بتوان ایده مشابه آن را در سینما و تئاتر و دیگر هنرها نیز رقم زد.

وی در ادامه گفت: عوامل برگزاری سال نوای موسیقی ایران که متعلق به نسل امروز هستند، به نوعی به نسل‌های پیش از خود مدیونند. هنرمندانی که ریشه موسیقی ما هستند. چیزی که در آلمان می‌گویند موزیسین‌های خوب آدم‌های خوبی هستند و به نظرم واقعا همینطور است‌.

علی جعفری پویان، نوازنده ویولن هم گزارشی از روند برگزاری دوران پیشین رویداد «سال نوا» ارائه کرد و توضیح داد: رویداد سال نوا یک جشن برای خانواده موسیقی است که هدف آن تکریم و یادآوری نکات مهمی است که می تواند در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد.

محمد مهدی گورنگی، آهنگساز و مدرس دانشگاه نیز با اشاره به اینکه رویداد ششم سال نوای موسیقی ایران از هشتم بهمن ماه امسال به دلیل حفظ سلامتی هنرمندان و مخاطبان در قالب مجازی برگزار خواهد شد، بیان کرد: ما در این دوره تلاش کردیم با گسترده تر کردن وسعت دیداری و شنیداری مان فضا را به گونه ای طراحی کنیم که تعدادی از هنرمندان فعال و ارزنده کشورمان در حوزه های آواز و دیگر عرصه های آهنگسازی و نوازندگی مورد تجلیل قرار گرفته شوند. البته این را هم کاملا می دانیم که در حوزه موسیقی نواحی استادان و سازندگان ساز ارزنده‌ای داریم که قطعا برای نکوداشت و پاسداشت آنها نیز باید تلاش های ویژه ای را انجام دهیم.

مدیر اجرایی رویداد ششم سال نوای موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به جزییات این پروژه در روزهای آینده گفت: شرایط کشور و بحران کرونا و نحوه برگزاری سال‌نوای امسال ایجاب کرد تا از هنرمندانی تجلیل کنیم که در ایران نیستند و در خارج از کشور زندگی می‌کنند. ما در دوره دوم ۱۲۰ هنرمند حامی را در کنارمان داشتیم اما امروز بسیار خوشحالیم که این تعداد در دوره ششم به ۲۷۰ نفر رسیده است.

گورنگی درباره جزییات آیین «نکوداشت» و «یادبود» دوره ششم هم بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته در بخش نکوداشت ستاد برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران از خاچیک بابایان نوازنده و سولیست ویولن، اسماعیل تهرانی آهنگساز ، نوازنده و رهبر ارکستر، فوزیه مجد پژوهشگر و مولف پیشکسوت موسیقی، محمدرضا اخوان از مدرسان باسابقه هنرستان موسیقی و خواننده آواز کلاسیک، ماریو تقدسی خواننده اپرا، سودابه شمس از هنرمندان پیشکسوت موسیقی کلاسیک و حبیب الله نصیری فر پدر شرح حال نویسی موسیقی ایران قدردانی می شود.

در بخش آیین یادبود نیز افتخار قدردانی از زنده یادان حسین دهلوی آهنگساز ، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی، حسین سرشار خواننده اپرا، هوشنگ ظریف نوازنده تار و مدرس موسیقی، حسین یوسف زمانی آهنگساز و نوازنده و حسن یوسف زمانی نوازنده و آهنگساز را داریم.

همچنین آزاده امیری نوازنده، مدرس و نماینده گروه اجرایی ششمین رویداد سال نوای موسیقی ایران نیز شناسایی موزیسین های ارزشمند و دیگر فعالان حوزه موسیقی کشورمان که تا به امروز زحمات و تلاشهایشان کمتر به مخاطبان موسیقی معرفی شده اند را هدف این رویداد معرفی کرد.

این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی تاکید کرد: اولویت دیگر ما تجلیل از هنرمندان در زمان حیاتشان است که مسئله با اهمیتی است.

در پایان نشست خبری نیز از پوستر ششمین سال نوای موسیقی ایران با طراحی سوگل ضامنی رونمایی شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31861

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا