موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

موسیقی از زندگی و فرهنگ مردم سرچشمه می‌گیرد

به گزارش کامینگ سون موزیک: موسیقی کردی در کردستان پیوندی ناگسستنی با زندگی روزمره مردم دارد، پیدایش موسیقی کردی مثل اکثر قوم‌های دیگر از افسانه‌های کردی شروع‌شده است بیشتر محتوای ترانه‌ها، از افسانه‌های کردی سرچشمه گرفته که شکل حماسی دارند و ساز بخش اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

کمال پرویزی، هنرمند سازنده سازهای سنتی، متولد شهر سنندج است و از سنین کودکی به فراگیری و یادگیری هنر ساخت ساز و به‌صورت تخصصی به ساخت سنتور، سه‌تار و تار مشغول بوده است.

وی در سنین کودکی شیفته‌ موسیقی و هنر بوده و از همان موقع با توجه به عدم وجود آموزشگاه و کلاس‌های تخصصی، به‌صورت تجربی و نزد اساتید فعال و کار بلد کردستانی مشغول به یادگیری این هنر بوده است.

این هنرمند سازنده سازهای سنتی، معتقد است هنر ساخت “سازسازی” ازجمله هنرها و رشته‌های اصیل ایرانی است که ظرافت و پیچیدگی‌های این هنر موجب محبوبیت، اثرگذاری و ماندگاری آن در جامعه و فرهنگ ایرانی شده است.

وی می‌گوید زندگی هر انسانی از وضعیت جامعه و محله‌ای که در آن بزرگ‌شده است سرچشمه می‌گیرد. سنندج از گذشته جایگاه و مکان پرورش بزرگان موسیقی، فرهنگ و هنر بوده است و این ظرفیت بزرگ نیز بر روی من تأثیر گذاشت.

پرویزی، ابزار اولیه کارش را چوب عنوان کرد و گفت: چوب عنصری زنده است که در عین جذابیت، سخت و سفت است که باهنر دست هنرمند جانی تازه می‌گیرد و در قامت یک اثر زیبا نمود پیدا می‌کند. هنر شناخت انواع چوب، رنگ و رگه‌های گوناگون آن از دیگر مواردی است که باید سازنده با آن‌ها آشنا باشد و این مهم با گذر زمان و کسب تجربه فراوان به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: این رشته از هنرهای گران‌قیمت محسوب می‌شود و علی‌رغم در دسترس بودن ابزار کار از قبیل انواع چوب،  اره‌ها، دریل‌ها، گیره، وسایل اندازه‌گیری و میز پیش‌کار اما در استان کردستان از قیمت بالایی برخوردار بوده و همچنین هزینه چوب طی چند سال‌ گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

این هنرمند کردستانی،  در خصوص مدت‌زمان یک ساز کامل، گفت: مدت‌زمان یک ساز بستگی به نوع ساز دارد، اگر وضعیت چوب مناسب باشد ساخت یک سنتور یک ماه طول می‌کشد البته اگر وسط کار برای چوب مشکلی پیش نیاید و ترک نخورد.

پرویزی با اشاره به ویژگی‌های یک اثر هنری و تأثیر آن بر مخاطب، اظهار کرد: در کردستان موسیقی یکی از ارکان های زندگی مردم است به حدی که در هر منزل یکی از آلات موسیقی را می‌توان یافت و این نشان‌دهنده ارتباط مردم این استان با موسیقی است به همین دلیل برای یک هنرمند سازنده ساز باید کیفیت، ظرافت و زیبایی در نظر گرفته شود.

وی بابیان اینکه استقبال به سمت سازهای غیراستاندارد با توجه به هزینه کم و ارزان آن بسیار زیاد شده است، ذکر کرد: به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه نیست سازهای که حاصل رنج و تجربه بیش از ۴۰ سال است را با سازهای غیر استاندارد و بی کیفیت که توسط افراد غیرحرفه‌ای ساخته شده، مقایسه کنیم.

پرویزی همچنین به عدم علاقه جوانان به آموزش موسیقی اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه جوانان امروزی علاقه‌ای به انجام کارهای سنتی و فرهنگی ندارند و به همین دلیل استقبال چندانی از آموزش و یادگیری نمی‌شود. ازآنجایی‌که هرکاری با فرهنگ‌سازی مناسب رشد پیدا می‌کند، باید در جامعه به‌صورت کامل فرهنگ‌سازی انجام شود و بعد در بحث آموزش ورود کرد.

وی در پایان یادآور شد: مردم و مسئولین قدر هنر اصیل موسیقی را بدانند و تلاش کنند که این هنر به فراموشی سپرده نشود چرا که موسیقی از تاریخ و فرهنگ مردم سرچشمه می‌گیرد و با فراموشی آن هویت انسان‌ها نیز فراموش می‌شود

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31518

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا