موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

یادی از جواد معروفی پیانونواز ایرانی

به گزارش کامینگ سون موزیک: جواد معروفی ۲۷ سال قبل در چنین روزی درگذشت. هنرمندی که آغازکننده شیوه‌ای جدید در پیانونوازی ایرانی بود. معروفی پیانو ایرانی را از حالت اشرافی خارج کرد و به حالت عمومی درآورد. او در نواختن و آموزش موسیقی تبحر داشت و آثارش در میان مردم مورد قبول بود. اولین اثر این هنرمند ترانه خیام بود که در ۲۴ سالگی اجرا کرد.

جواد معروفی خودش را اینگونه معرفی می کند: «مدرسه عالی موسیقی که با دستان توانای استاد کلنل وزیری (موسیقیدان) در سال ۱۳۰۲ بنا شد و استاد برای آن زحماتی را متحمل شدند، بنده از شاگردان آن مدرسه هستم و افتخار شاگردی ایشان را دارم. ساز تخصصی بنده پیانو است و تا آنجا که برایم میسر بوده است آهنگ‌هایی ساخته‌ام؛ چه برای پیانو و چه برای ارکستر و از پیروی این راه باز نایستادم.»

از جمله آثار مطرح این هنرمند، قطعه «گناه عشق» با شعری از سعدی شیرازی است که با صدای عبدالوهاب شهیدی در ساز و آواز مایه بیات ترک ساخته شد.

این قطعه به همراه صوتی از جواد معروفی و توضیحاتی درباره زندگی شخصی و حرفه ای او امروز در برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» رادیو فرهنگ پخش شد که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفته است.

«گناه عشق» با پیانوی جواد معروفی یکی از ماندگارترین قطعات موسیقی است و از موسیقی گوش‌نواز ابتدای قطعه در مناسبت‌های مختلف استفاده می‌شود. سعدی شیرازی شاعر و عارف مشهور «گناه عشق» را سروده است؛ غزلی با منتهی علیه زیبایی که می‌توان به عشقی آسمانی یا زمینی نسبت داد.

جواد معروفی در ۱۵ مرداد ۱۳۲۹۱ در تهران زاده شد. او فرزند موسی معروفی بود؛ از شاگردان و همکاران درویش خان. در خانواده‌ای که موسیقی ذاتی بود و جواد معروفی هر روز صدای ساز پدر و بزرگان موسیقی را می‌شنید، روح او نیز تمایل زیادی به موسیقی پیدا کرد. او موسیقی را نزد موسی‌خان معروفی آغاز کرد و به نواختن تار پرداخت. سپس با ویولن آشنا شد. پس از گذراندن دوران ابتدایی به هنرستان موسیقی رفت و پیانو را نزد استادش تاتیانا خاراتیان آموخت. در سال ۱۳۱۲ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و به آموزش سلفژ در هنرستان موسیقی مشغول شد. با افتتاح رادیو در سال ۱۳۱۹ جواد معروفی به عنوان تکنواز پیانو در آن فعالیت کرد و سال‌ها سرپرست شورای موسیقی رادیو بود. جواد معروفی در شانزدهم آذر سال ۱۳۷۲ درگذشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=28611

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا