جشنواره موسیقیموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

داوران از کیفیت آثار نوازندگان در جشنواره ملی موسیقی می گویند

به گزارش کامینگ سون موزیک: نادر مرتضی‌پور، مجید سینکی، ابراهیم لطفی و کریم قربانی از داوری مرحله نهایی بخش کلاسیک چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفتند.

داوری مرحله نهایی بخش کلاسیک چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به پایان رسید.

نادر مرتضی‌پور، از اعضای هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک در خصوص کیفیت آثار نوازندگان کنترباس توضیح داد: اجراها را بررسی کردم و با تمام جوانب، بسیار خوب بود. واقعاً همت زیادی می‌خواهد که در این شرایط، نوازنده بتواند در نواختن ساز، تمرین و حفظ کردن قطعات تمرکز داشته باشد.

وی در خصوص تأثیر کرونا بر اجراها گفت: به نظرم شیوع ویروس کرونا بر کیفیت اجراها تأثیر می‌گذارد و زمانی که اطراف هنرمند خواسته یا ناخواسته خبرهایی در رابطه با کرونا باشد، حتماً بر کیفیت اجراها و بیشتر بر تمرکز و جزییاتی از نوازندگی تأثیر می‌گذارد.

مرتضی‌پور در خصوص نقش جشنواره در طول سال عنوان کرد: در اولین جلسه‌ای که دکتر اسعدی، دبیر جشنواره را ملاقات کردم، خدمت ایشان عرض کردم دفتر جشنواره باید فعال باشد. برای مثال اگر داوری 30 اثر را گوش کردم، نکاتی را برای خودش یادداشت کند و این‌ها را در شش‌ماهه دوم سال به شرکت‌کنندگان منتقل کند، نظر داوران با آن‌ها در میان گذاشته شود. جشنواره باید در طول سال استمرار داشته باشد و کارشناسان و داوران حضور فعال داشته باشند.

نسبت به سال قبل بهتر شدند

مجید سینکی داور بخش فلوت در خصوص آثار مرحله نهایی گفت: شرکت‌کنندگان سال به سال بهتر می‌شود و جشنواره حقیقتاً کمک می‌کند در آینده فلوتیست‌های خیلی خوبی داشته باشیم. هر بار که اجراها را می‌شنویم، نسبت به سال قبل بهتر شده‌اند.

وی در ادامه گفت: به نظرم در شرایط کرونا فرصت بسیار خوبی شد تا شرکت‌کنندگان در منزل بیشتر و با خیال راحت تمرین کنند. فکر می‌کنم ویروس کرونا تأثیری بر کیفیت اجراها نداشته است.

سینکی به نوازندگان فلوت توصیه کرد: با تمرکز و دقت، خودشان را برای آینده آماده کنند. واقعیت این است که در هر ارکستری در مقابل هر تعداد ویُلن بسته به ارکستر، بین 30 تا 60 ویُلن ممکن است وجود داشته باشد، اما در مقابل آن یک یا دو فلوت وجود دارد و طبیعتاً نوازندگان باید فوق‌العاده باشند که یکی از آن دو نفر باشند.

او در پایان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم برای سال‌های آینده اگر شرایطی مهیا شود که این بخش هم به صورت آنلاین برگزار شود بهتر است. یعنی در لحظه باشد و این در لحظه‌بودن به نظرم تأثیر بهتری بر نوازندگان دارد.

شاهد رشد و پیشرفت آن‌ها هستیم

ابراهیم لطفی از اعضای هیئت داوران در بخش ویلن در خصوص نقاط قوت و ضعف اجراها گفت: امسال تعداد بیشتری از شهرستان‌ها شرکت کرده بودند. طبق روال هر سال، از اجراهای بسیار ضعیف تا بسیار قوی و حتی درخشان داشتیم و درمجموع اجراها راضی‌کننده بود.

وی بیان کرد: برخی از شرکت‌کنندگان برای چندمین‌بار است که در جشنواره شرکت می‌کنند و شاهد رشد و پیشرفت آن‌ها هستیم. برخی سال‌های قبل ضعیف‌تر بودند ولی امسال رشد کرده بودند. هدف جشنواره موسیقی جوان انگیزه‌دادن به جوان‌ها و رشد آنهاست.

لطفی اظهار داشت: همین که جوان‌ها ساز را زمین نمی‌گذارند و رابطه با کارشان را حفظ می‌کنند باارزش است. اگر هنرجوها قبلاً به صورت حضوری به کلاس می‌رفتند، الآن باید به صورت آنلاین آموزش ببینند. اگر قرار باشد شرایط کرونا ادامه‌دار باشد، باید با همین روش ادامه دهیم. حتی شاید لازم باشد بخش داوری آثار هم از راه دور انجام شود.

اجراها حقیقتاً باکیفیت و خوب بود

کریم قربانی از داوران بخش ویُولنسل درباره کیفیت اجراها گفت: امسال رپرتوار سخت‌تری را به شرکت‌کنندگان دادیم و فکر می‌کردیم برای آن‌ها سخت باشد، ولی وقتی اجراها را گوش کردیم متوجه شدیم این استعداد را داشتند که این رپرتوار را به خوبی اجرا کنند. با توجه به آنچه که در سه بخش شنیدیم، احساس می‌کنم اگر سال گذشته پیشرفت شرکت‌کنندگان ۷۰ درصد بود، امسال به ۹۰ درصد رسیده است.

وی تأثیر ویروس کرونا بر جشنواره موسیقی جوان را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: کسانی که در ارکسترها کار می‌کردند در این مدت به خاطر کرونا اجرا نداشتند و بیشتر تمرکزشان روی تمرین بود. اجراها حقیقتاً باکیفیت و خوب بودند.

قربانی درباره نحوه برگزاری این دوره عنوان کرد: در برگزاری جشنواره به مشکل نخوردیم و اگر سال دیگر شرایط همچنان خاص باشد، باید به همین شکل عمل کنیم. در مرحله اول آثار را شنیدیم و در مرحله دوم پیشرفت‌شان‌ را مشاهده کردیم.

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز جمعه نهم آبان‌ماه، ساعت 9 شب از صفحه اینستاگرام انجمن موسیقی ایران، هفدانگ، موسیقی ما، و صفحه انجمن موسیقی ایران در آپارات به صورت آنلاین پخش می‌شود.

ویژه:

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=25818

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا