موسیقیموسیقی ایران

کنسرت آنلاین تنها گزینه نجات هنرمندان از شرایط بد اقتصادی

به گزارش کامینگ سون موزیک: پوریا اخواص گفت: معتقدم همین که چراغ کنسرت‌های موسیقی کشور با کنسرت آنلاین خاموش نشود، خود موضوع ارزشمندی است هر چند که این کنسرت‌ها به لحاظ مادی کمک آنچنانی به هنرمندان نخواهد کرد.

کنسرت نمایش موسیقایی «علمدار» چند روزی است اجرایش با همکاری اکستر سمفونیک تهران به پایان رسیده است، در این کنسرت نمایش که همراه با دکلمه خوانی چهره‌هایی چون پرویز پرستویی، داریوش ارجمند و فرهاد قائمیان همراه بود، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص در کنار این هنرمندان طی چند شب در تالار وحدت حضور داشتند. این کنسرت نخستین اجرایی بود که در دوران کرونا با حضور محدود مخاطبان برپا شده بود به همین بهانه با پوریا اخواص خواننده کنسرت در این خصوص گفتگو کرده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

آقای اخواص در ابتدا در خصوص تجربه حضور در کنسرت نمایشی علمدار برایمان بگویید؟

به هر حال برایم حضور در کنار هنرمندان سرشناس حوزه سینما و نمایش یک افتخار محسوب می‌شود؛ اما در خصوص تجربه‌ام در پروژه علمدار باید بگویم، تلفیق دو هنر بزرگ نمایش و موسیقی همچون راه رفتن بر روی طناب برای هنرمند است، بطوری که هنرمند باید با تمرکز بسیار در تمرینات به بهترین شکل ممکن خود را با سایر اعضای گروه هماهنگ کند تا بهترین خروجی ممکن را شاهد باشیم.

مسلما با توجه به شرایط سخت کرونایی کشور، تمرینات این کنسرت نمایشی با شرایط خاصی مواجه بود، از سختی‌های تمرین در این شرایط بگویید؟

واقعا شرایط سخت و طاقت فرسایی را تمامی اعضای گروه در حین تمرین پشت سر گذاشتند به عنوان مثال تمامی نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران در تمامی لحظات تمرین، ضمن رعایت فاصله گذاری، ماسک را از صورت خود بر نمی‌داشتند که این موضوع در ۲ ساعت تمرین مداوم واقعا شرایط سختی را برایشان رقم زده بود که تمامی هنرمندان پروژه بخاطر به سرانجام رسیدن این کنسرت تمام این سختی‌ها را تحمل کردند.

در اینجا لازم است که به یک نکته اشاره کنم و آن اینکه این کنسرت نمایش با هدف کاملاً خیرخواهانه روی صحنه رفت و قرار شده است تمامی عواید فروش این اجرا به مناطق محروم سیستان و بلوچستان تخصیص پیدا کند که همین مسئله به انگیزه‌های بالای اعضای گروه برای تمرین بهتر بسیار کمک کرد و امیدواریم در این شرایط سخت اقتصادی با این اقدام توانسته باشیم قدمی کوچک برای حل مشکل مردم مناطق محروم سیستان و لوچستان برداریم.

جناب اخواص همانطور که مطلعید کنسرت نمایشی علمدار تنها کنسرتی است که در دوران کرونایی کشور با حضور تماشاگران روی صحنه رفته است، تا چه اندازه خوشبین هستید که این موضوع آغازگر روندی برپایی کنسرت‌ها در دوران کرونا باشد؟

در وهله اول باید گفت، بدون شک سلامتی مردم همیشه برای هنرمندان در اولویت قرار دارد و اگر حضور محدود مخاطبان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد بعید است مشکلی خاصی رخ دهد؛ اما بنده معتقدم برپایی کنسرت‌های آنلاین در شرایط فعلی منطقی‌ترین گزینه ممکن است و امیدوارم کنسرت‌های آنلاین که چند وقتی است کمرنگ شده است به روزهای اوج باز بازگردد.

اما قبول دارید برپای کنسرت آنلاین به لحاظ مالی، همچون برچایی کنسرت‌های فیزیکی برای هنرمندان آورده‌ای ندارد؟

مسلماً همین طور خواهد بود؛ اما معتقدم همین که چراغ کنسرت‌های موسیقی کشور با کنسرت آنلاین خاموش نشود، خود موضوع ارزشمندی است هر چند که با این کنسرت‌ها به لحاظ مادی کمک آنچنانی به هنرمندان نخواهد شد.

سخن پایانی:

امیدوارم همه مردم ایران دوران سخت بیماری کرونا را به خیر و سلامتی سپری کنند و اهالی موسیقی هم به سهم خود در تزریق امید و نشاط به جامعه کمک کنند هر چند که بسیاری از اهالی موسیقی خودشان به لحاظ اقتصادی و روحی شرایط مساعدی را پشت سر نمی‌گذارند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=25328

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا