آبان ۲۹, ۱۴۰۴

چند خبر موسیقی:اختصاص «طرز تازه» نهم به غزلیات سعدی و فراخوان بخش ایرانی «پیانو کلارا»

تاریخ انتشار: آبان ۲۸, ۱۴۰۴

کنسرت «عشق سعدی» به سرپرستی خوانندگی امیر اثنی عشری در قالب دهمین تجربه از «طرز تازه» در تالار رودکی به روی صحنه می‌رود و فراخوان بخش ایرانی دهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» منتشر شد.

در نهمین تجربه از رویداد موسیقایی «طرز تازه» که از آبان ماه سال گذشته توسط بنیاد رودکی آغاز شده، گروه موسیقی «سور» کنسرتی را حول محور غزلیات سعدی، در تالار رودکی روی صحنه می‌برد.

کنسرت «عشق سعدی» توسط گروه موسیقی «سور» به سرپرستی مجید مولانیا و خوانندگی امیر اثنی عشری، پنجشنبه و جمعه (۱۳ و ۱۴ آذرماه) ساعت ۲۰ در قالب نهمین تجربه از «طرز تازه» در تالار رودکی برگزار می‌شود.

در این رویداد، چهار تصنیف، سه آواز و دو قطعه ضربی اجرا خواهد شد که در مایه‌های ماهور و شور توسط مجید مولانیا و بر روی اشعار سعدی آهنگسازی و طراحی شده‌اند.

حمید قنبری (سازهای کوبه‌ای)، جمشید صفرزاده (سنتور)، علیرضا دریایی (کمانچه)، امین دادوری (سازهای کوبه‌ای)، مهدی بصیرت منش (قیچک باس)، محمد یوسفی (نی)، فرزاد محمدنژاد (عود) و مجید مولانیا (تار) اعضای گروه «سور» را تشکیل می‌دهند.

همچنین این نخستین همکاری این گروه با امیر اثنی‌عشری به عنوان خواننده است که این همکاری علاوه بر کنسرت، به زودی به صورت آلبوم، ضبط و منتشر خواهد شد.

اختصاص «طرز تازه» نهم به غزلیات سعدی و فراخوان بخش ایرانی «پیانو کلارا»

گروه موسیقی «سور» فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده است و تاکنون علاوه بر کنسرت‌های متعدد در ایران و خارج از کشور، پنج آلبوم با عنوان‌های «یارِ مست»، «در عشق زنده باید»، «جان سرگردان»، «دوران عشق» و «چشم بی خواب» را با همکاری خوانندگانی همچون حسام‎‌الدین سراج، وحید تاج و سالار عقیلی منتشر کرده است.

«طرزِ تازه» عنوان طرحی است که در آن بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ایده‌های گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف از جمله ردیف_دستگاهی، موسیقی نواحی و کلاسیک غربی حمایت‌های ویژه‌ای می‌کند. پیش از این نیز کنسرت‌های «تریو + یک»، «ننشیند خموش»، «چهارگان»، «نغمه‌های ناگهان»، «آنسامبل نیواک»، ارکستر «دیالوگ»، «ارکستر جوانان میترا» و «صبا به روایت سایه» در تالارهای وحدت و رودکی در قالب این طرح برگزار و با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

انتشار فراخوان بخش ایرانی دهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا»

به گزارش خانه موسیقی ایران، در پی انتشار فراخوان بخش کلاسیک دهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا»، فراخوان بخش ایرانی این رویداد برای نخستین بار منتشر شد.

این بخش برای نخستین بار با محوریت اجراهای مبتنی بر رپرتوار موسیقی ایرانی طراحی شده و متقاضیان باید آثار خود را مطابق ضوابط اعلام‌شده ارسال کنند.

این دوره از رقابت‌ها در سه گروه سنی؛ ۱۵ تا ۱۹ سال (گروه الف)، ۲۰ تا ۲۴ سال (گروه ب) و ۲۵ تا ۳۰ سال (گروه ج) برگزار می‌شود.

رپرتوار بخش ایرانی؛ ۱. اجرای یکی از ده قطعه منتخب جواد معروفی شامل: کوکو، راپسودی اصفهان، فانتزی شماره ۲، پرلود شماره ۵، ماهور راک، غمگین، رومینا (همایون)، فانتزی ژیلا، رومی و چهارگاه.

۲. یا اجرای یک قطعه آزاد بر اساس موسیقی ردیف دستگاهی از آثار محجوبی، خالقی، مشیر همایون، معروفی و… این قطعه باید شامل حداقل دو دقیقه بخش آوازی و سه دقیقه رِنگ، ضربی یا تصنیف باشد و مجموع مدت آن بین ۵ تا ۸ دقیقه قرار گیرد.

اختصاص «طرز تازه» نهم به غزلیات سعدی و فراخوان بخش ایرانی «پیانو کلارا»

زمان‌بندی فستیوال؛ ارسال آثار ویدئویی: ۲۸ آبان تا ۳۰ آذرماه. اجرای آثار راه‌یافته: ۲۵، ۲۶ و ۲۷ دی‌ماه. مهلت نهایی پذیرش آثار ۳۰ آذرماه ۱۴۰۴ است.

جوایز؛ به نفرات برگزیده علاوه بر لوح تقدیر، جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

ثبت‌نام از طریق سامانه خانه موسیقی ایران به نشانی www.iranhmusic.ir و بخش «ثبت‌نام دوره‌ها» امکان‌پذیر است. متقاضیانی که پیش از این در بخش کلاسیک همین فستیوال ثبت‌نام کرده‌اند، نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند.

نسخه PDF رپرتوار قطعات این بخش به‌زودی از طریق سایت خانه موسیقی ایران منتشر خواهد شد. ارسال ویدئو تنها با پوشش رسمی پذیرفته می‌شود. آثار باید ویژه این دوره ضبط شده باشند و آثار از پیش ضبط‌شده یا اجراهای صحنه‌ای بررسی نخواهد شد. اجرای حفظ دارای امتیاز ویژه است. در ویدئو هیچ‌گونه توضیح یا صحبت نباید ارائه شود و تنها فایل نوازندگی ارسال شود. در تصویر، دست‌ها، کلاویه و پدال باید کاملاً مشخص باشد. تصویر واضح و افقی باشد.

آثار فقط از طریق شماره ۰۹۳۶۴۱۱۳۱۰۰ در تلگرام دبیرخانه دریافت می‌شود. در صورت بروز مشکل، متقاضیان می‌توانند ویدئوهای خود را روی لوح فشرده یا فلش به نشانی: تهران، خیابان فاطمی غربی، نبش جمالزاده شمالی، پلاک ۲۷۰، خانه موسیقی ایران، کدپستی ۱۴۱۶۸۴۳۸۱۱ ارسال کنند.

شماره تماس ۰۲۱-۶۶۵۷۶۲۲۴ و شماره تلگرام ۰۹۳۶۴۱۱۳۱۰۰ برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های متقاضیان فعال است.

نگاهی به موسیقی «فردیرک دیلیوس» در فرهنگسرای ارسباران

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های موسیقی با نگاهی به زندگی و موسیقی «فردیرک دیلیوس» آهنگساز انگلیسی که طبیعت را به تصویر کشید، با حضور نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و منتقد موسیقی، روز پنجشنبه (۲۹ آبان‌ماه) ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.در این نشست نصرالله داوودی ضمن پخش نمونه‌هایی از موسیقی‌های ساخته فردریک دیلیوس، سبک منحصربه‌فرد این آهنگساز مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

فردریک دیلیوس یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان بریتانیایی، ۲۹ ژانویه ۱۸۶۲ در برادفورد انگلستان متولد شد. او به خاطر آثار ارکسترال، آوازی و مجلسی‌اش که اغلب تحت تأثیر مناظر طبیعی، خاطرات و احساسات شخصی بود، شهرت دارد. زندگی و حرفه دیلیوس پر از فراز و نشیب، کشف و شهود هنری و تلاش برای یافتن صدایی منحصر به فرد بود.

دیلیوس در خانواده‌ای ثروتمند و آلمانی‌تبار به دنیا آمد. پدرش، یوهانس دیلیوس، یک تاجر ثروتمند پشم بود که به شدت بر فرزندش در امور تجاری و زندگی اجتماعی سخت‌گیر بود. برخلاف خواسته‌های پدر، فردریک از همان ابتدا علاقه‌ای به دنیای تجارت نداشت و به موسیقی، هنر و ادبیات گرایش نشان می‌داد. این اختلاف نظر، زمینه‌ساز تنش‌های خانوادگی و تصمیمات مهمی در زندگی او شد.

وی سال ۱۸۸۴، دیلیوس به فلوریدا فرستاده شد تا به مدیریت مزارع پرتقال خانوادگی بپردازد. این دوره در زندگی او بسیار مهم بود؛ نه تنها با فرهنگ و مناظر آمریکا آشنا شد، بلکه از موسیقی آفریقایی-آمریکایی که در آن منطقه رواج داشت، الهام گرفت. این تجربیات، تأثیر عمیقی بر غنای ریتمیک و ملودیک آثار اولیه او گذاشت.

اختصاص «طرز تازه» نهم به غزلیات سعدی و فراخوان بخش ایرانی «پیانو کلارا»

پس از بازگشت از آمریکا، دیلیوس سرانجام توانست پدرش را متقاعد کند تا به او اجازه تحصیل موسیقی بدهد. در سال ۱۸۸۶، او برای تحصیل در کنسرواتوار لایپزیگ در آلمان پذیرفته شد. در لایپزیگ، او با آهنگسازانی همچون نیکولای ریمسکی-کورساکوف و ادوارد گریگ ملاقات کرد که به او در شکل‌گیری دیدگاه‌های موسیقایی‌اش کمک کردند. ادوارد گریگ، به خصوص، به شدت تحت تأثیر استعداد دیلیوس قرار گرفت و نقش مهمی در معرفی او به جامعه موسیقی ایفا کرد.

در سال ۱۸۹۷، دیلیوس به پاریس نقل مکان کرد و تا سال ۱۹۱۸ در آنجا اقامت داشت. این دوره، دوران اوج خلاقیت او محسوب می‌شود. در پاریس، او با هنرمندان برجسته‌ای همچون پُل گوگَن، اگوست رودَن و آرتور پینتر دوستی برقرار کرد. فضای هنری و فرهنگی پاریس، الهام‌بخش آثار عمیق و شخصی او بود. در همین دوره بود که او با السا کالیسون، پیانیست سوئدی، آشنا شد و در سال ۱۹۰۳ با او ازدواج کرد.

در اوایل دهه ۱۹۲۰، دیلیوس دچار بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) شد که به تدریج او را فلج کرد. با وجود ناتوانی جسمی، او به آهنگسازی ادامه داد و با کمک همسرش، السا، و دستیارش، اریک فینبی، توانست به خلق آثار جدید بپردازد. او در نهایت در ۱۰ ژوئن ۱۹۳۴ در گورس، فرانسه، درگذشت.

دیلیوس را به دلیل شیفتگی اش به طبیعت آهنگساز طبیعت انگلستان می‌دانند. از آثار او میتوان به «آوای جنگل»، «تابستان»، «رانش دریا»، «بر روی هلند»، «درباره شنیدن اولین دارکوب در فصل بهار»، «رقص راپسودی»، «پاریس: موسیقی شهری فوق العاده»، «اپرت: رومئو و ژولیت» را میتوان نام برد.

علاقه‌مندان برای حضور رایگان در این نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

آرشیو