آلبومآلبوم جهانرویدادموسیقی جهانهنرمندان

آلبوم «ابی رود» بیتلز در صدر پرفروش‌ترین آلبوم‌های بیلبورد

آلبومِ «ابی رود»، یازدهمین اثر استودیویی گروه افسانه‌ای بیتلز که هفته گذشته به مناسبت پنجاهمین سالگرد انتشارش تجدید چاپ شد، پس از 49 سال و 252 روز بار دیگر به صدر پرفروش‌ترین آلبوم‌های بیلبورد در بریتانیا و آمریکا بازگشت. این نخستین بار است که یک آلبوم موسیقی، 50 سال پس از انتشارش در صدر پرفروش‌ترین آثار موسیقی در آمریکا و بریتانیا قرار گرفت.

به گزارش کامینگ سون موزیک، به مناسبت بازگشت این آلبوم به فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌های بیلبورد، پل مک‌کارتنی، خواننده و نوازنده افسانه‌ای بیتلز در پیامی نوشت: «باور این‌که «ابی رود» بعد از سال‌ها همچنان استوار مانده دشوار است.»

«ابی رود» نام آلبوم یازدهم گروه انگلیسی بیتلز است که در تابستان سال ۱۹۶۹ میلادی ضبط و در پاییز همان سال به بازار ارائه شده‌است و آخرین آلبوم ضبط شده توسط این گروه محسوب می‌شود.

طرف اول این آلبوم کلکسیونی از تک‌آهنگ‌هاست؛ در حالی‌که طرف دوم، رشته‌ای یکپارچه و طولانی از قطعه‌های مختلف است که بیشتر آنها کوتاه بوده و بدون هیچ فاصله یا مکثی در قطعه بعد از خود می‌آمیزند. برخی ترانه‌ها (به ویژه ترانه «چرا که از برجسته‌ترین کارهای موسیقی راک در زمینه هارمونی است. «جورج هریسون» نیز با ارائه دو ترانه «از اینجا خورشید طلوع می‌کند»و «یک چیزی»، (به ویژه دومین ترانه که نخستین ساخته هریسون است که به جدول پرفروشترین ترانه‌های روز راه یافت)، در مقام یک آهنگساز مطرح دوران، در این آلبوم درخشید.
ابی رود از موفق‌ترین آلبوم‌های بیتلز بود، این آلبوم به محض انتشار در انگلستان، در مکان نخست جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های روز قرار گرفت و برای ۱۷ هفته در این رتبه باقی ماند. در آمریکا نیز در هفته چهارم انتشارش، در صدر جدول آلبوم‌های پرفروش روز ایستاد و تا ۱۱ هفته در آن مکان ماند. این اثر یک بار نیز در سال ۱۹۸۷ و اینبار بر لوح فشرده منتشر و دوباره به صدرِ جدول آلبوم‌های پرفروش بازگشت.

بر اساس شمارش شرکت ای‌ام‌آی، تا ماه اکتبر ۱۹۷۲، ۷٫۶ میلیون نسخه از اَبی رود در سرتاسر دنیا فروش رفت و در سال ۱۹۸۰ این میزان، به ۱۰ میلیون نسخه رسید. در ماه دسامبر ۲۰۰۳، مجله رولینگ استون، این آلبوم را چهاردهمین آلبوم برتر دنیا خواند. مجلهٔ تایم نیز در سال ۲۰۰۶ و در فهرستی که تحت عنوان «۱۰۰ آلبوم برتر همهٔ دوران» منتشر کرد، ابی رود را در زمرهٔ بهترین آلبوم‌های دههٔ ۱۹۶۰ معرفی کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=2083

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا