جشنواره موسیقی جهانرویدادموسیقی ایرانموسیقی جهان

کیهان کلهر برنده جایزه وومکس شد

نوزدهمین جایزه جهانی موسیقی(وومکس) به کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کمانچه و سه‌تار اهدا شد. این نوازنده ایرانی پیش از این نیز به همراه گروه راه ابریشم برنده جایزه گرمی شده بود.

به گزارش کامینگ سون موزیک به نقل وب‌سایت وومکس، برگزارکنندگان این رویداد، علت اهدای این جایزه را به کلهر، تسلط و یگانگی مهارت این نوازنده چیره‌دست کمانچه در نوآوری و ایجاد زبان‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقی و رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان، شمردند.

این سایت در توصیف هنر کمانچه‌نوازی کلهر نوشته است: «برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامی که می‌نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند. کیهان کلهر در طول زندگی حرفه‌ای خود با بهترین نوازندگان جای جای ایران همکاری کرده و موسیقی اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است. او با موسیقیدان‌های سایر فرهنگ‌ها نیز از جمله شجاعت حسین خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ با زبان موسیقی دیالوگ داشته است. از این رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند.»

این جایزه ۲۷ اکتبر امسال (پنجم آبان) در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس وومکس در فنلاند به کیهان کلهر اهدا خواهد شد. کلهر در این مراسم همراه با اردال ارزنجان (موسیقیدان اهل ترکیه) نوازنده باغلاما به اجرا خواهند پرداخت.

رویداد جهانی وومکس در سال ۲۰۱۶ نیز  میزبان اجرای مشترک این دو هنرمند بوده است.

جایزه وومکس که به عنوان جایزه جهانی موسیقی اکسپو شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است. این جایزه از آغاز برای احترام و ارج نهادن به موارد برجسته موسیقی جهان در سطح بین‌المللی و با اذعان به تعالی موسیقی، اهمیت اجتماعی، موفقیت تجاری، تاثیر سیاسی و یک عمر دستاورد هنری معرفی کرده و بنیان نهاده است. هر سال نیز در ماه اکتبر همزمان با رویداد وومکس Womex (رویداد نمایشگاهی موسیقی جهان) جایزه‌ای به یک نفر که شایسته این عنوان در جهان است داده می‌شود. از سال ۲۰۰۸ جایزه وومکس برای هنرمند و  برای تعالی حرفه‌ای به هنرمندان اهدا می‌شود. این جایزه سال گذشته به کوارتت زهی کرونوس از آمریکا تعلق گرفته بود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=1857

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا